همه چیز درباره هرس

ارسال شده در 08 اردیبهشت ماه 1403

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

بریدن شاخه ‌های درخت، درختچه یا بوته، ساقه‌های مرده یا بیش از حد رشد کرده، برای افزایش باروری و رشد را هرس می گویند. اگر بخواهید اندازه خاصی را در گیاه حفظ کنید یا به ظاهر خاصی برسید، هرس بهترین راه می باشد و در بیشتر موارد  به گیاه شما آسیبی نمی رساند. در واقع، انجام این کار هر از چند گاهی لازم است. هرس گیاهان آپارتمانی بهتر است زمان آغاز رشد رویشی انجام شود.

برای انجام این کار داشتن قیچی ضدعفونی شده و دانش کلی در مورد هرس کافی می باشد.

دلایل مختلف اهمیت هرس:

هرس از پراکندگی بیش از حد گیاهان جلوگیری می کند و به گیاهان اجازه می دهد شکل و اندازه مناسب برای فضاهای داخلی را حفظ کنند. همچنین گیاهان را از نظر بصری جذاب‌تر می‌کند، جریان هوا را بین برگ‌ها و شاخه‌ها بهبود می‌بخشد و در نتیجه  برخی آفات و بیماری ها را از گیاهان دور می کند که  منجر به داشتن یک گیاه سالم‌تر می‌شود.

نحوه ی انجام هرس:

هرس درختچه ها و گیاهان آپارتمانی :

مانند درختانی که در فضای باز زندگی می کنند، درختچه ها و گیاهان داخل آپارتمان نیز باید گهگاهی هرس شوند، تا شکل و ظاهر آنها حفظ شود. به همین ترتیب، اگر آن گیاهان برای فضای شما بیش از حد بزرگ شده اند، بهتر است که آن ها را شکل داده و هرس کنید. گیاهان داخلی، مانند فیکوس و دراسنا، تمایل به رشد عمودی دارند، اما می توان با کوتاه کردن بالاترین نقطه رشد، باعث شد گیاه به جای اینکه مستقیماً به سمت بالا به رشد خود ادامه دهد، از دو طرف جایی که برش می دهید، منشعب شود. هرس به شما این امکان را می دهد که رشد گیاهان را متناسب با فضای داخلی خود تنظیم کنید.

هنگامی که یک شاخه هرس می شود، شاخه های جدید از زیر ناحیه ای که برش انجام شده است، جوانه می زنند. درعکس زیر، بعد از هرس شاخه وسط، برگ های 1 تا 3 شروع به جوانه زدن کرده اند. اکثر گیاهان آپارتمانی را می توان هرس کرد، با این حال، انواع خاصی از گیاهان آپارتمانی وجود دارند، که باید مراقب آن ها بود، که شامل نخل ها و سرخس های درختی می باشند. در این موارد خاص، برگ های مرده را می توان حذف کرد، اما این گیاهان هرگز شاخه تشکیل نمی دهند، بنابراین مناطق بالای رشد هرگز نباید قطع شوند، در غیر این صورت گیاه از بین می رود.هرس گیاهان آپارتمانی

هرس پانسمان :

هرس با کمک دست، هرس پانسمان خوانده می شود، به این صورت که شما جوانه های انتهایی را با کمک دست جدا می کنید و از این طریق جوانه های جانبی رشد می کنند و  باعث پر پشت شدن گیاه می شوند. این روش هرس در گیاهانی مثل حسن یوسف، شمعدانی و ... رایج است.

جدا کردن برگ های زرد یا قهوه ای :

این روش برای گیاهانی که ساقه های مشخصی ندارند، مناسب است. کوتاه کردن یا کندن برگ های زرد یا مرده یک راه آسان برای جلوگیری از حمله هرگونه آفات ناخواسته به گیاه است، که بیشتر جذب برگ های پوسیده یا مرده می شوند.

هنگامی که برگ ها در حال زرد شدن هستند، تمام کلروفیل خود را از دست می دهند و گیاه مواد مغذی باقی مانده را از برگ زرد جذب می کند، قبل از اینکه برگ را جدا کنید، اجازه دهید آنها کاملاً زرد شوند. برگ ها باید به راحتی و بدون هیچ گونه مقاومتی کنده شوند. هر برگی که قهوه ای و ترد شده است را می توان بدون آسیب رساندن به گیاه از ساقه یا شاخه جدا کرد.

در گیاهان علفی می توانید بعد از جدا کردن برگ های زرد ساقه هایی که زیاد رشد کرده اند، را نیز طبق سلیقه خود کوتاه کنید. فقط توجه نمایید، حجم زیادی از گیاه خود را قطع نکنید.

کوتاه کردن لبه های قهوه ای برگ ها :

کوتاه کردن لبه های قهوه ای برگ به گیاه آسیبی نمی رساند و راهی برای جذاب تر به نظر رسیدن گیاه است. فقط هنگام کوتاه کردن دقت کنید تا برگ ها شکل بدی نگیرند.

هرس گیاهان زینتی

هرس ریشه :

هنگامی که ریشه گیاهان آپارتمانی پیچ در پیچ شدند، زمان آن است که ریشه های جدید و نازک آن را با ابزار تمیز مانند قیچی باغبانی جدا کرده و بعد گیاه را به گلدان بازگردانید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.