نحوه استفاده از کود متعادل 10- 10- 10

ارسال شده در 10 مهر ماه 1401

دسته بندی: گیاهان آپارتمانی
115 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

اگر از نیازهای باغ خود به کود خاص مطمئن نیستید، معمولاً با استفاده از کود 10-10-10 یک "کود چند منظوره کامل" یا کود متعادل برای گیاهان علاوه بر رفع نیازهای گیاه مطمئن هستید که به گیاه آسیبی نمی رسد.

کود 10-10-10 شامل درصدهای مساوی از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K)، NPK یک ترکیب خاص از یک کود است، این کود کامل یک نوع کود محبوب و رایج در بازار است.

دانستن زمان استفاده از کود 10-10-10 به نوع و سن گیاهانی که می روید بستگی دارد به عنوان مثال، اگر گیاهانی دارید که به خوبی تثبیت شده اند مانند رزهای درختچه ای، توت فرنگی و مارچوبه، تغذیه زودرس بهاره برای آنها مفید خواهد بود.

نحو استفاده از کود متعادل10-10-10

نحوه استفاده از کود گرانول10 -10 -10

قبل از استفاده از هر چیزی از جمله کود در باغ، همیشه دستورالعمل های روی برچسب کود را بخوانید علاوه بر این، همیشه نیازهای گونه های گیاهی خاص خود و نیازهای کود آنها را بررسی کنید.

هنگامی که نیازهای کود و آنچه را که باید انتظار داشته باشید، دانستید، یک آزمایش آنالیز خاک برای سطوح pH نشان دادن این که خاک شما فاقد چه چیزی است و چه نیازهای اضافی مانند مواد آلی خاک می تواند برای بهبود رشد گیاه استفاده کند.

 

احتیاطات در مورد کود 10-10-10

بسیاری از مواد شیمیایی تشکیل دهنده کودها بسیار خورنده هستند و می توانند به تجهیزات و ماشین آلات شما آسیب برسانند، پس از مصرف کود، همیشه تمام تجهیزات کودپاش خود را کاملا تمیز کنید.

میزان مصرف کود 10-10-10 را در گیاهان جوان کاهش دهید زیرا آنها بسیار شکننده تر هستند و می توانند به راحتی از طریق استفاده از کود بسوزانند.

برای محافظت از گیاهان جوان، کود را در یک سطل آب رقیق کنید و از محلول کود مایع محلول در آب برای تغذیه گیاهان استفاده کنید.

نه تنها گیاهان را از کود دهی بیش از حد محافظت می کند، بلکه امکان جذب آسان تر را نیز فراهم می کند.

مقدار کود مورد نیاز خود را محاسبه کنید و مراقب نزدیک شدن به الگوهای آب و هوایی نامناسب باشید کود و باران بیش از حد می تواند منجر به وضعیت رواناب جدی شود.

این نه تنها باعث هدر رفتن پول می شود، بلکه می تواند منجر به آلودگی خطرناک محیط زیست شود.

هنگام استفاده از کودها همیشه از دستکش های محافظ، گوگل و ماسک های تنفسی استفاده کنید.

پس از تکمیل مصرف کود، همیشه مطمئن شوید که تمام لباس ها را بشویید و در اسرع وقت دوش بگیرید.

کود شیمیایی شامل برخی از ترکیبات خطرناک است در واقع تحت شرایط خاصی می تواند فرار و انفجاری باشد، همیشه با نهایت دقت نگهداری کنید.

استفاده از نسبت متعادل n-p-k کود 10-10-10 به زیبایی گیاهان و باغ شما کمک می کند با این حال، استفاده صحیح از آن برای بهترین نتایج و ایمن ماندن مهم است.

هر چقدر هم که خسته کننده به نظر می رسد، اطمینان حاصل کنید که برچسب های کود را بخوانید و بدانید کیسه حاوی چه چیزی است.

نحوه استفاده از کود متعادل 10-10-10

سوالات متداول

-چند وقت یکبار می توانید از کود 10-10-10 برای تغذیه چمن استفاده کنید؟

به عنوان یک قاعده کلی، گیاهان زراعی فصل گرم چهار بار در سال نیاز به تغذیه دارند.

اولین دوز را در اوایل بهار با مشاهده اولین رشد جدید استفاده کنید.دوزهای جدید را در فواصل 30 روزه اضافه کنید.اگر رشد به خصوص کند است، می توانید یک دوز پاییز اضافه کنید.

برای گیاهان زینتی و سایر گیاهانی که به کود NPK متعادل نیاز دارند، اولین دوز را در اوایل بهار پس از رفع خطر سرمازدگی اضافه کنید.

-بهترین زمان استفاده از کود 10-10-10 برای گیاهان زراعی چیست؟

به دلیل خطر سوختگی های کود های شیمیایی، کوددهی گیاهان زراعی هرگز نباید در ظهر باشد بهترین زمان برای کوددهی، در ابتدای صبح که هوا خنک تر است و احتمال بارندگی وجود ندارد می باشد. این نه تنها به کود اجازه می دهد قبل از اینکه خیلی داغ شود خیس بخورد، بلکه خطر شسته شدن آن را کاهش می دهد.

 

-آیا گزینه های آلی کود 10-10-10 وجود دارد؟

به طور کلی یک کود مصنوعی در نظر گرفته می شود، برخی از مارک ها وجود دارند که ادعا می کنند ارگانیک هستند این کودها معمولاً با بررسی دقیق تر نسبت NPK تفاوت هایی دارند.

 

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401