معرفی انواع پتوس

ارسال شده در 12 اردیبهشت ماه 1403

2 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

پتوس یا پوتوس با نام علمی Epipremnum aureum از خانواده گل‌شیپوریان، گیاه زینتی و آپارتمانی با نیاز‌های مراقبتی کم و پرورش آسان است. برگ‌ها قلبی شکل هستند. بسیاری ازگونه‌ها حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می‌روند. همچنین این گیاه توانایی تصفیه هوا را دارد.

گیاه پتوس یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل نگهداری بسیار آسان، در خانه ی اکثر افرادی که به گیاهان آپارتمانی علاقمند هستند یافت می شود. پوتوس از برگ‌های قلبی شکل تشکیل شده است که دنباله‌دار هستند این گیاه محبوب انواع مختلفی دارد که شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. ما در این مقاله انواع پتوس را معرفی کرده ایم. با وجود تفاوت هایی که انواع پتوس با یکدیگر دارند، همه آن ها به مراقبت اولیه یکسانی نیاز دارند. پوتوس ها همچنین ریشه های هوایی گسترده تری دارند و معمولا گل نمی دهند.

پوتوس دائماً با چندین گونه گیاه فیلودندرون و اسکینداپسوس اشتباه گرفته می شود که آنها هم برگ های قلبی شکل دارند. نیازهای مراقبت اغلب پتوس ها شبیه به هم هستند و شما به طور کلی می توانید آنها را به روش های مشابه رشد دهید.

پتوس انواع مختلفی دارد که فرق آن ها در رنگ، میزان نور و شکل ظاهری برگ هایش می باشد. اکنون با گونه های مختلف پتوس آشنا می‌شوید:

پتوس طلایی

پتوس طلایی یکی از شناخته‌شده‌ترین گونه‌های پتوس است. این نوع پتوس برگ های زرد رنگی دارد که به طور مساوی در سراسر شاخ و برگ سبز آن پراکنده شده است. برگ‌های آن نسبت به برگ‌های یشم پتوس شکل قلبی گردتری دارند و می توانند از طریق قیم هایی که با خزه پوشیده شده اند، بالا روند و بزرگ تر شوند. تکثیر پتوس طلایی بسیار آسان است و می توان آن را در بسیاری از محیط ها نگهداری کرد.

پتوس طلایی

پتوس ملکه مرمر

پتوس مرمر نسبت به بقیه گونه های پتوس به نور بیشتری نیاز داشته و به طور کلی سرعت رشد کمی دارد،  به همین علت برای مکان های کوچک مناسب می‌باشد. این گونه گیاه کمتر برای نگهداری در آپارتمان ها انتخاب می شود چرا که مراقبت از پتوس ملکه مرمرکار نسبتا دشواری است. برگ‌های این نوع پتوس، دارای رنگ‌های سبز، سفید و قلبی شکل است و به عنوان یکی از محبوب ترین انواع پتوس شناخته می شود. پتوس مرمری نسبت به سایر انواع پتوس کمیاب تر است و افراد زیادی به نگهداری و پرورش این گیاه علاقه مند هستند. هر گاه مشاهده کردید که برگ های پتوس مرمریکاملا سبز بوده واثری از رگه های سفید در آن است، به این معنی است که گیاه نور کافی برای حفظ رگه های سفید در برگ هایش دریافت نمی کنند.

پتوس ملکه مرمر

پتوس سبز یا بلک

این نوع پتوس دارای برگهای قلبی شکل به رنگ سبز تیره است و از ساده ترین و پرطرفدار ترین انوع پوتوس است که نسبت به گونه های دیگر سازگاری بیشتری دارد. قابلیت رشد در نور کم از جمله ویژگی های این گیاه است.

برگ های این نوع پتوس به رنگ سبز تیره و قلبی شکل است این گیاه بومی جنوب شرقی آسیا بوده  و به علت سازگاری بالا، گیاهی پرطرفدار است. همچنین پتوس سبز میتواند در نور کم ، حتی نور لامپ به خوبی رشد کند و مقاومت خوبی دارد. نگهداری این پتوس بسیار آسان است.

یکی دیگر از مزایای مهم پتوس سبز این است که به نگهداری کمی نیاز دارد و در صورت آبیاری منظم، به سرعت میتواند رشد کند. پتوس می تواند به سرعت رشد کند. پتوس می تواند حداقل دو سال در یک گلدان باقی بماند. زمانی که میخواهید گلدان را تعویض کنید، گلدانی با سوراخ های زهکشی که 2 تا 5 سانتی متر بزرگتر از گلدان قبلی است انتخاب کنید و از خاک گلدان با زهکشی خوب استفاده کنید. زمانی که پتوس دچار خشکی می شود ، برگ ها قدیمی زرد شده و میریزند. 

پتوس سبز

پتوس نئون

تشخیص پتوس نئونی به دلیل وجود برگ های نئونی رنگی آن آسان است. به جای شاخ و برگ های سبز تیره یا متوسط، پتوس نئون دارای برگ های روشن و قلبی شکل است. پتوس نئون شاخ و برگ‌های سبز و زرد روشنی دارد و اغلب با فیلودندرون لیمویی اشتباه گرفته می‌شود زیرا رنگ برگ های آن‌ها تقریباً مشابه است. برای حفظ رنگ لیمویی در پتوس نئون به روشنایی غیرمستقیم نیاز است تا علاوه بر حفظ رنگ این گونه، رشد آن نیز ادامه پیدا کند. پتوس نئون در مقایسه با پتوس‌های معمولی دارای ساقه و برگ ظریف‌تری است.

این گیاه را در نور غیر مستقیم بگذارید. اگر نور کم باشد، درخشانی برگ های پتوس نئون کم می شود.

پتوس نئون

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.