علت زرد شدن و خرابی زامیفولیا

ارسال شده در 16 اردیبهشت ماه 1403

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گیاه زامیفولیا، گیاهی همیشه سبز و بومی شرق آفریقا است. اگر به دنبال یک گیاه مقاوم و زیبا برای آپارتمان هستید که بتوانید به راحتی از آن نگهداری کنید، زامیفولیا بهترین انتخاب است. اما این گیاه سرسخت نیز در شرایطی ممکن است به مشکلاتی دچار شود که با تشخیص سریع و درمان به موقع بهبود می‌یابد. یکی از مشکلاتی که ممکن است زاموفیلیا به طور معمول به آن دچار شود، زرد شدن برگ ها است. برگ های زرد روی گیاه زامیفولیا اغلب نشان دهنده مراقبت نادرست است.

در این وبلاگ می‌توانید بیاموزید که در مورد برگ‌های زرد روی زامیفولیا چه باید کرد.

علت زرد شدن برگ زامیفولیا

آبیاری بیش از حد

رایج ترین دلیل زرد شدن برگ در گیاهان به خصوص در زاموفیلیا، آبیاری زیاد است که منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. با این حال، زرد شدن برگها می‌تواند نشانه ای از خشک بودن بیش از حد خاک نیز باشد و به ندرت می‌تواند دلایلی چون بالا بودن دما، نور نامناسب یا مسائل مربوط به کوددهی نیز داشته باشد.

آبیاری بیش از حد یا مناسب نبودن زهکش گلدان و خاک، خاک را غرقاب می‌کند و منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود، که در نتیجه تأمین مداوم آب و مواد مغذی برگ و گیاه را متوقف می‌کند. هنگامی که پوسیدگی ریشه اتفاق می‌افتد، سیستم ریشه نمی‌تواند به خوبی عمل کند. این امر منجر به زردی برگها به دلیل کمبود آب و نرسیدن مواد مغذی به مناطق ضروری گیاه ‌شده و در مواقعی سبب ریزش برگهای زرد می‌شود

با توجه به اینکه آبیاری بیش از حد و خشکی دادن به گیاه دلیل اصلی زرد شدن برگهاست، بنابراین نیاز است که مقدار مناسب آبیاری زاموفیلیا را بررسی کنیم. مقدار آبیاری گیاهان به عوامل زیادی از جمله دما ، رطوبت ، نور خورشید و تهویه محیط در حال رشد ، اندازه گلدان و نوع گیاه بستگی دارد.

در بیشتر موارد، برگ های زرد علیرغم رفع علت، به رنگ سبز سابق خود باز نمی گردند. بنابراین، بهتر است شاخ و برگ های آسیب دیده را هرس کنید یا به وسیله یک قیچی تمیز و تیز برش دهید تا ظاهر کلی گیاه شما بهبود یابد.

آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن برگ زایفولیا میشود

نور نامناسب

گیاه زامیفولیا انتخاب خوبی برای نقاط سایه دار است، اما با شرایط نور روشن و غیر مستقیم نیز سازگار می شود. بهتر است از قرار دادن آنها در زیر نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید، زیرا باعث سوختن و تغییر رنگ برگها می شود. آفتاب بیش از حد نیز می تواند باعث زرد شدن زامیفولیا شود.

آفات

آفات مکنده ای که به شاخ و برگ گیاهان حمله می‌کنند نیز باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شوند. نمونه‌هایی از آفاتی که به گیاه زامیفولیا حمله میکنند عبارتند از شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی، تریپس و شپشک‌های آردآلود. زمانی که این آفت به گیاه زاموفیلیا حمله می‌کنند، با تغذیه از شیره گیاهی، گیاه را خشک و برگهایش را زرد می‌کنند. هنگامی‌که اثرات خسارت این آفات را می‌بینید، باید سریعا اقدام به پاکسازی برگ‌ها با محلول آب و صابون رقیق کنید و در اولین فرصت، از سموم آفت کش مناسب کمک بگیرید.

همچنین توجه داشته باشید با جداسازی گیاه زامیفولیا آلوده از سایر گیاهان، از گسترش آفات جلوگیری کرده و سپس تا آنجا که می توانید آنها را درمان کنید.

کوددهی نادرست و عدم تعادل مواد مغذی گیاه

اگر تصمیم به کوددهی به گیاه زامیفولیا خود دارید، این کار را زمانی انجام دهید که گیاه به طور فعال در حال رشد است، بنابراین می تواند تمام مواد مغذی را مصرف کند. در غیر این صورت، مواد معدنی و املاح در خاک انباشته می شوند که می تواند منجر به سوختگی ریشه و زرد شدن گیاه شود.

تقویت زامیفولیا در فصل بهار وتابستان با استفاده از کود های 10-52-10، هیومیک اسید و 12-12-36 باعث افزایش رشد گیاه زاموفیلیا می‌شوند. همچنین باید توجه داشته باشید کوددهی بیش از حد می‌تواند گیاه را بسوزاند.

شایع‌ترین بیماری‌

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که گیاهان زامیفولیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پوسیدگی ریشه است که در اثر رطوبت بیش از حد در خاک ایجاد می‌شود، که می‌تواند ناشی از آبیاری بیش از حد یا زهکشی ضعیف خاک گلدان باشد.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.