سه آفت رایج گیاهان آپارتمانی

ارسال شده در 22 اردیبهشت ماه 1403

دسته بندی: گیاهان آپارتمانی
0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

به یاد داشته باشید، لحظه ای که آفات گیاهان آپارتمانی را مشاهده کردیداز آنج که آنها به راحتی می توانند از یک گیاه به گیاه دیگر گسترش یابند، می توانند کل مجموعه گیاهان شما را در عرض چند روز آلوده کنند.

مراقب گیاهان آپارتمانی خود باشید و هر هفته یا دو هفته یکبار برای بررسی دقیق برگها و ساقه های آنها وقت بگذارید. سطح زیرین برگ‌ها نقطه‌ای رایج برای آفات گیاهان آپارتمانی است که قبل از شروع به تکثیر، پنهان می‌شوند.

در اینجا به 5 مورد از رایج ترین آفات گیاهان آپارتمانی که احتمالاً در خانه با آنها روبرو می شوید اشاره می کنیم:

 

کنه های عنکبوتی

کنه‌های بالغ دارای هشت پا و بدن بیضی شکل کوچک هستند و می‌توانند به رنگ‌های قرمز، سبز، قهوه ای و نارنجی باشند. جمعیت این آفات هر دو هفته یکبار می‌تواند دو برابر شود که باعث می‌شود این آفت بسیار مشکل زا باشد. یک کنه تار عنکبوتی فقط یک هفته طول می‌کشد تا بالغ شود و چند هفته‌ی بعد می‌تواند صدها تخم روی سطح زیرین برگ‌ها بگذارد. علیرغم اندازه کوچک کنه تارعنکبوتی، به دلیل ظرفیت تولید مثل زیاد، قادرند به سرعت آسیب های شدیدی به گیاه وارد کنند. این آفات در شرایط گرم و خشک به سرعت رشد می‌کنند و در زمستان که سیستم‌های گرمایشی فعال است و سبب خشک شدن هوا می شود، مشکلات بزرگی را در گیاه ایجاد می کنند همچنین توجه کنید کنه عنکبوتی با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست، لذا اگر می خواهید این آفت را دقیق تر شناسایی کنید از یک ذره بین دستی استفاده کنید.

تشخیص زودهنگام کنه های عنکبوتی قبل از آسیب دیدن گیاهان بسیار مهم است. برای تشخیص کنه تار عنکبوتی روی گیاهان بهترین راه استفاده از یک تکه کاغذ سفید زیر برگ های گیاه و به آرامی تکان دادن گیاه است.

همانطور که از اسمش مشخص است این آفت جزو خانواده‌ی عنکبوتیان است ولی همانند سایر عنکبوت‌ها با تنیدن تار به دنبال تغذیه از حشرات نیست، و دقیقا همانند کنه، به گیاه می‌چسبد و از شیره‌ی برگ‌های گیاه تغذیه میکند.

اولین علائم کنه تارعنکبوتی، تارهای کوچک آنها روی گیاه است، سایر علائم آسیب کنه تار عنکبوتی شامل لکه های سیاه یا قهوه ای روی برگ گیاهان است.

 

آفت کنه های گیاهی

شته ها

شته ها حشراتی مکنده از خانواده Aphididae هستند که از شیره غنی از مواد مغذی گیاه تغذیه می کنند. آنها گلابی شکل با شاخک های بلند هستند و معمولاً به رنگ سبز روشن هستند، اما گاهی اوقات می توانند سیاه، قهوه ای، صورتی یا زرد باشند.

شناسایی یک شته منفرد با چشم غیرمسلح به دلیل جثه ریز آن دشوار است، اما زمانی که در کنار هم قرار می گیرند روی یک گیاه آپارتمانی راحت تر قابل مشاهده هستند.

برای اینکه بدانید گیاه آپارتمانی شته دارد یا نه ابتدا برگ ها را بررسی کنید.

شته‌ها چندان به چشم نمی آیند زیرا محل فعالیت آنها در سطح زیرین برگ‌ها است و در همان جا یا تخم می گذارند و یا بطریق پوره زایی تکثیر می کنند. اولین نشانه‌ هجوم شته‌ها، برگ‌های پیچ‌خورده هستند که در نهایت پژمرده می‌شوند و می‌میرند.

علامت آشکار آسیب شته ها در گیاهان آپارتمانی، پوشش چسبنده ای از قطرات متوسط از کورنیکول شته ها در سراسر برگ ها است. شته‌ها مواد زائد زیادی را روی گیاهان ما آزاد می‌کنند، که به آن «عسلک» می گویند. عسلک حاوی قندهایی است که در صورت عدم درمان می توانند سبب رشد قارچ ها شوند. و در نتیجه لکه های سیاه یا قهوه ای در برگ ایجاد شود. اگر ردی از مورچه ها را مشاهده کردید که به طور ناگهانی به گیاهان آپارتمانی شما حمله می کنند، ممکن است نشانه ای از وجود شته ها باشد.

علائم دیگر عبارتند از پیچ خوردگی، زرد شدن یا بدشکل شدن برگ ها، گل ها و میوه ها

آفت شته

شپشک آرد آلود

شپشک ارد آلود با نام علمیsp. Pseudococcus جز آفات رایج گیاهان آپارتمانی می باشد و دارای گونه های متفاوتی است. این آفت در مناطق گرم و مرطوب فعالیت دارد و به طیف وسیعی از گیاهان آسیب می زند. آنها حشرات صورتی و نرم هستند که با موادی سفید، مومی و پنبه ای پوشیده شده اند. "کرک" سفید به محافظت از آنها در برابر گرما و رطوبت بیش از حد کمک می کند.

شپشک آرد آلود مرکبات (Planococcus citri) رایج ترین گونه ای است که در شاخ و برگ گیاهان یافت می شود و از گیاهان متنوعی تغذیه می کند به خصوص گیاهان دارای ساقه نرم و آبدار مانند کروتون، یشم و کاکتوس. همچنین به طور مداوم در رزماری، مرکبات و پرنده بهشتی ظاهر می شود.

تغذیه آنها باعث تضعیف و از بین رفتن گیاهان می شود و باعث زردی برگ، ریزش برگ ها و پژمردگی گیاه می شود.

تغذیه شپشک آرد آلود در برخی موارد می تواند سبب آسیب به گیاهان و از بین رفتن آنها شود. شپشک های آرد آلود مرکبات هنگام تغذیه سمی را تزریق می کنند که باعث بدشکلی گیاه می شود. شپشک‌های آردآلود نیز عسلک دفع می‌کنند که امکان رشد کپک و قارچ ها را در گیاه فراهم می‌کند.

برخی از شپشک های آردآلود تغذیه کننده ریشه هستند. تغذیه از ریشه منجر به زرد شدن برگها، پژمردگی، کاهش رشد و کاهش شکوفه می شود. برخی از گونه‌های شپشک آرد آلود زمانی که شرایط رشد مساعدتر باشد به سمت ریشه حرکت می‌کنند، اما زمانی که گیاهان به طور فعال رشد می‌کنند به ساقه و برگ باز می‌گردند.

آفت شپشک آرد آلود

 

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.