سایز مناسب گلدان برای گیاهان آپارتمانی

ارسال شده در 01 خرداد ماه 1403

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

یکی از نکات مهم برای نگهداری گیاهان اپارتمانی انتخاب گلدان مناسب می باشد. گلدان مناسب یعنی ایجاد فضای مناسب برای رشد کافی و درست گیاه. در صورت انتخاب گلدان نامناسب گیاه از نظر رشدی دچار مشکل شده و در نهایت از بین می رود.

برای انتخاب گلدان مناسب  باید به چند ویژگی گلدان توجه شود :

1-سایز گلدان: یکی از ویژگی های گلدان، سایز مناسب آن گلدان می باشد. برخی از افراد تصور دارند گلدان بزرگ تر برای گیاه مناسب تر می باشد و گیاه در آن رشد بهتری دارد، در صورتی که گلدان بزرگ باشد، گیاه تمام توان و انرژی خود را صرف ریشه زایی می کند و ساقه و برگ ها از رشد باز می مانند. همچنین استفاده از گلدان بزرگ در برخی از گیاهان مانند سانسوریا امکان ایجاد پاجوش را از گیاه می گیرد. در صورتی که اگر گلدان کوچکتر از سایز مناسب گیاه باشد، اب به سرعت از دسترس گیاه خارج شده و گیاه اب کافی دریافت نمی کند و باعث می شود ریشه گیاه تحت فشار قرار گیرد.

 بهترین اندازه گلدان برای کاشت گیاهان، گلدانی است که برای گیاهان بالغ فاصله گیاه تا لبه گلدان 15 تا 19 سانتیمتر و برای گیاهانی که رشد سریع تری دارند، حدود 20 سانتی متر باشد. لازم به ذکر است نوع گیاه هم بسیار مهم است. برخی گیاهان مانند سانسوریا برای تشکیل پاجوش نیاز به گلدانی دارند، که فاصله گیاه با لبه گلدان حدود 5 سانتیمتر باشد.

گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی

علاه بر این ارتفاع گلدان نیز مهم می باشد. اگر گلدان ارتفاع کمی داشته باشد، با رشد گیاه توانایی نگهداری از گیاه را ندارد و ارتفاع زیاد گلدان باعث می شود، اب در خاک بماند و سبب پوسیدگی ریشه شود.

 باید توجه داشت که در صورت استفاده از گلدان های بلند تا حدود نیمی از ارتفاع گلدان با پوکه پر شود تا زهکشی مناسب برای گیاه انجام شود.

2- در بیشتر موارد گلدان ها دارای زهکش مناسب نیستند و باعث تجمع اب در گلدان می شوند. عدم خروج اب باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود به طور مثال گیاه ساکولنت نیاز ابی زیادی ندارد و فقط باید خاک مرطوب شود. در صورت که زهکشی گلدان کم باشد، گیاه از بین می رود.

 

3- جنس گلدان: گلدان های پلاستیکی و سفالی دارای ویژگی های متفاوتی هستند که روی شرایط رشدی گیاهان تاثیر دارد. به طور کلی گیاهانی که خاک مرطوب را ترجیح می دهند، بهتر است در گلدان های پلاستیکی کاشته شوند و گیاهانی که برای رشد به خاک خشک نیاز دارند، در گلدان های سفالی کاشته شوند.

الف) گلدان های پلاستیکی: رایج ترین ظروف برای کاشت گیاهان آپارتمانی هستند که منعطف بوده واز استحکام بالایی برخوردارند و همچنین گذر زمان و فصول مختلف را بهتر از گلدان های دیگر تحمل می کنند.

ب) گلدان های سفالی :

* گلدان های سفالی بدون لعاب : این گلدان ها از گذشته برای نگهداری گیاهان داخل و فضای باز مورد استفاده قرار گرفته اند. طرز تهیه این گلدان ها به این صورت است که خاک طبیعی در دمای پایین در کوره ها پخته می شود. مواد معدنی موجود در خاک تا حدی ذوب شده و در نتیجه یک ماده سخت و در عین حال متخلخل ایجاد می شود.

* گلدان های سفالی لعاب دار : این نوع گلدان ها تا حدودی واسطه ای بین گلدان های سفالی و پلاستیکی و بدون لعاب هستند که با پختن خاک رس درکوره ها ساخته می شوند، سپس با رنگ ها و طرح های تزیینی رنگ آمیزی یا لعاب داده می شوند. این امر منجر به تولید گلدان های می شود که دارای ویژگی های هر دو نوع گلدان های پلاستیکی و سفالی هستند.

چه زمانی استفاده از گلدان های سفالی بهتر است؟

از آنجایی که سفال متخلخل تر از پلاستیک است، هوا به راحتی از طریق دیواره های کناری ظرف جابجا می شود، که خاک گلدان را زودتر خشک می کند. بنابراین اگر گیاهی با نیاز آبی کم و ترجیح خشکی دارید، بهتر است از این نوع گلدان استفاده شود.

چه زمانی استفاده از گلدان های پلاستیکی بهتر است؟

گلدان های پلاستیکی به دلیل وجود دیواره های غیر متخلخل که حرکت هوا را در داخل و خارج از منطقه ریشه به حداقل می رساند و خاک گلدان را برای مدت زمان طولانی تری مرطوب نگه میدارد، برای کاشت گیاهانی با نیاز آبی بالا و خاک مرطوب، بهتر است.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.