آشنایی با گیاه کروتون

ارسال شده در 2 خرداد ماه 1403

1 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گیاه کروتون با نام علمی Codiaeum Variegatum، بومی مناطق اندونزی، مالزی، استرالیا و جزایر غرب اقیانوس آرام است که به شکل درختچه های کوچک تا بزرگ در جنگل های گرم و مرطوب رشد می کند. این گیاه همیشه سبز بوده و دو یا چند ساله با پایه های چوبی است و در محیط طبیعی و شرایط مناسب تا 183 ساتی متر نیز رشد می کند و در شرایط آپارتمانی می تواند بین 60 تا 120 سانتی متر رشد کند.

کروتون گیاهی ست با شاخ و برگ زیاد که برگ های براق و صاف و لبه دار به صورت جانبی رشد می کنند و دارای رنگ های زرد، نارنجی، صورتی، بنفش و سبز یا ترکیبی از الگوهای راه راه و تکه تکه است.

پرورش کروتون ها :

پرورش کروتون ها کار مشکلی است چرا که به شرایط ویژه ای از نور، آب، رطوبت و دما نیاز دارند و نسبت به جابجایی بسیار حساس هستند. بهترین روش برای پرورش گیاه کروتون یافتن مکانی مناسب و ایده آل برای رشد گیاه و افزایش توانایی ریشه دهی است.

نور موردنیاز گیاه کروتون :

 گیاه کروتون به نور زیادی احتیاج دارد و به نور کامل خورشید علاقه مند است اما اگر نور خورشید بسیار شدید باشد، این گیاه نباید در معرض آن قرار بگیرد چرا که باعث سوختن برگ های گیاه می شود. البته انواعی از گیاه کروتون نیز وجود دارند که می توان آن ها را در نیم سایه نیز پرورش داد. اگر میزان نور کروتون زیاد یا مستقیم باشد، کیفیت و تراکم رنگ برگ ها تغییر می کند.

مکان مناسب نگهداری گیاه کروتون :

به طور کلی گیاه کروتون نسبت به جابجایی حساس است و اگر محل قرار دادن آن را تغیر دهید، آثار نامطلوبی بر روند رشد گیاه برجای خواهد گذاشت مثلا ممکن است برگ های گیاه شروع به ریزش کنند اما این یک واکنش موقت از طرف گیاه نسبت به جابجایی است. مکان مناسب رشد این گیاه پنجره های شرقی و غربی است که هر روز 6 تا 8 ساعت نور مستقیم دارند و همانطور که ذکر شد، نور شدید نیز موجب سوختگی گیاه می شود.

دمای مورد نیاز گیاه کروتون :

همانطور که گفته شد کروتون ها، گیاهان مناسب مناطق گرمسیری هستند و از تغییرات دمایی و هوای سرد خوششان نمی آید. دمای مناسب برای این گیاه در تابستان 27 درجه و در زمستان 18 درجه سانتی گراد است و به طور میانگین 20 درجه سانتی گراد، بهترین شرایط دمایی برای این گیاه است.

آب مورد نیاز گیاه کروتون :

این گیاه باید همواره مرطوب باشد، و در فصل تابستان و بهار که فصل رشد گیاه است، رطوبت کافی داشته باشد اما نه به حدی که خیسی و غرقاب گلدان باعث پوسیدگی و نابودی گیاه شود. همچنین در آبیاری کم گیاه به مرور دچار تنش شده و گیاه به تدریج از بین می رود.

بهترین راه برای تشخیص زمان آبیاری گیاه، این است که وقتی 1 سانتی متر از خاک خشک شد، از آب جوشیده و سردشده برای آبیاری و و جلوگیری از شوک ریشه ها استفاده می شود و می توان انگشت سبابه را در خاک فرو برد و اگر در قسمت بالایی احساس خشکی داشت، به آبیاری ادامه داد تا از سوراخ پایین گلدان آب خارج شود. در طول دوره نهفتگی در اواخر پاییز و زمستان آبیاری قطع شود و گیاه اجازه دهید تا عمق 5-1 سانتی متری خشک باشد، سپس آبیاری انجام گیرد.

خاک مناسب گیاه کروتون :

بهترین خاک برای کشت کروتون، خاکی است که زهکشی مناسب برای عبور آب اضافی و همچنین ظرفیت نگهداری رطوبت را در خود داشته باشد. بهترین خاک مخلوطی از یک قسمت خاک، دو قسمت ماسه شسته شده نرم و یک قسمت خاک باغچه به همراه مقداری کمپوست می باشد و بهترین فصل برای تعویض خاک، فصل بهار است.

تمیز کردن و غبارزدایی برگهای گیاه کروتون :

یکی از نکات مهم نگهداری گیاه کروتون، تمیز کردن برگ های آن است زیرا گیاه نمی تواند با برگ های کثیف به درستی تنفس کند و فتوسنتز انجام دهد. تقریبا هر یک هفته تا ده روز یکبار برگ ها را  با دستمال تمیز و آبی که دپو شده و کلر آن از بین رفته است، تمیز و غبارزدایی کنید. همچنین راه دیگر استفاده از صابون های بی بو است که در آب حل شده و روی برگ ها اسپری نمایید. از اسپری کردن و ریختن محلول آب و صابون بر روی خاک گیاه کاملا اجتناب کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از مواد شیمیایی برای تمیز کردن برگ های گیاه کروتون استفاده کرد، چرا که باعث بسته شدن روزنه های برگ می شود. همچنین استفاده از براق کننده های شیمیایی به دلیل بستن منافذ تنفسی برگ نیز اجتناب فرمایید.

شرایط نگه داری کروتون

تکثیر گیاه کروتون :

تکثیر گیاه کروتون به دو روش قلمه زدن و تکثیر هوایی انجام می گیرد، که در ادامه به طور مختصر به شرح آن میپردازیم:

تکثیر گیاه با قلمه زدن: این گیاه به صورت تک شاخه ای رشد می کند. برای تکثیر گیاه کروتون به روش قلمه زدن ابتدا باید گیاه به اندازه کافی رشد کند و جوانه های فرعی ایجاد کند. سپس شاخه های سیز یا چوبی را برای قلمه زدن انتخاب کرد. برای این کار یکی از شاخه های قوی و سالم گیاه را انتخاب کرده و و به طول 8 تا 15 سانتی متر توسط چاقو یا قیچی باغبانی تیز جدا نمایید. به انتهای قلمه ها پودر هورمون ریشه زایی بزنید که سرعت ریشه زایی افزایش یابد. گلدان کوچکی با دهانه 11-9 سانتی متر انتخاب کرده و داخل آن را با کمپوست گلدانی و ماسه پر کنید. سپس شرایط مناسب گلخانه ای را با قرار دادن کیسه پلاستیکی شفاف سوراخ دار فراهم کنید و گلدان را در محیطی با دمای 24-22 درجه سانتی گراد و نور مناسب منتقل کنید و به رطوبت گلدان توجه داشته باشید. در نهایت پس از گذشت 3-2 ماه قلمه ها ریشه داده و تبدیل به گیاه جدید می شوند.

تکثیر گیاه از طریق خوابانیدن هوایی :

برای تکثیر گیاه از این روش ابتدا باید شاخه منشعبی که رشد خوبی هم دارد را انتخاب نموده و قسمتی از شاخه که دارای جوانه است با چاقو زخمی کرده و روی آن را با خزه بپوشانید و روی آن را با پلاستیک گرفته و چند سوراخ ایجاد کنید تا از پوسیدگی ساقه جلوگیری کرده و عمل ریشه زایی انجام شود. همچنین همیشه باید با آبپاش اسپری آب انجام شود تا گیاه مرطوب مانده و ریشه دهد.

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.