چگونه درختان لیمو را پرورش دهیم؟

ارسال شده در 10 اسفند ماه 1401

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

چگونه درختان لیمو را پرورش دهیم؟

لیمو با نام علمی Citrus limon (Rutaceae). نوع گیاهی همیشه سبز و پهن برگ است. لیمو رایحه، رنگ و طعم خاصی دارد. برگ های جوان مایل به قرمز هستند و برگ بالغ در سطح به سبز تیره و در زیر سبز روشن می باشد. اغلب خارهای تیز روی شاخه های درخت وجود دارد. گل های معطر ملایم از جوانه های قرمز رنگ به وجود می آیند. این شکوفه ها یا به صورت منفرد یا در دسته های کوچک دوتایی یا بیشتر به رنگ سفید هستند. چهار یا پنج گلبرگ یک گل را تشکیل می دهند که روی هر کدام سفید و زیر آن بنفش است. میوه زرد روشن تا زرد گرم بیضی شکل است و دارای غدد روغنی است.

لیمو بومی آسیا است، اما منشا واقعی آن مشخص نیست. احتمالاً در قرن دوم از هند و به ایتالیا و سپس در سراسر منطقه مدیترانه مهاجرت کرده است. درخت لیمو را در بهار پس از رفع خطر سرما بکارید. ارتفاع درخت بالغ به 6 متر می رسد. این درخت برای گربه و سگ ها سمی است.

نگهداری

نور: درختان لیمو در مکانی که از باد محافظت می شود و  آفتاب کامل  دارد بکارید.

خاک: لیمو در خاکی با بافت متوسط، عمق متوسط، خاک حاصلخیز با زهکشی خوب pH خاک کمی اسیدی و دارای نمک های محلول کم، بهترین عملکرد را دارد.

آب: تامین آب مورد نیاز درخت لیمو برای برداشت موفق بسیار مهم است. در طول دوره استقرار، آبیاری مکرر مورد نیاز خواهد بود (یک یا دو بار در هفته) پس از بالغ شدن، درختان لیمو تحمل بیشتری به خشکی دارند. در طول ماه های تابستان، خاک باید مرطوب نگه داشته شود، به خصوص برای درختان جوان. مراقب باشید که باعث غرق آب شدن نشوید زیرا شرایط باتلاقی مشکل ساز است.

دما و رطوبت: درختان لیمو بهتر است در مناطق گرم و مرطوب رشد کنند. آنها نسبت به آب و هوای سرد از همه مرکبات حساس‌تر هستند و در دمایی بین 30 تا 25 درجه سانتی گراد رشد می‌کنند. همچنین ترجیح می دهند سطح رطوبت تا حد امکان نزدیک به 50٪ باشد. آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری برای پرورش لیمو بهترین است. درختان بارندگی کم تا متوسط را ترجیح می دهند.

کود: مانند سایر درختان مرکبات، درختان لیمو تشنه انرژی هستند. شما می توانید از برنامه غذایی مرکبات شهر گیاه استفاده کنید.

کاشت: درختان لیمو حدود 6 متر ارتفاع و 5-4 متر عرض دارند. بر این اساس فضای مناسب انتخاب کنید. حفره ای دو برابر عرض و عمق توپ ریشه حفر کنید. اگر ریشه بسته است، توپ ریشه را چند بار برش دهید. این باعث ترغیب آنها به دستیابی به مواد مغذی در خاک حاصلخیز با زهکشی خوب می شود.

هرس: صرف نظر از تنوع، هرس شاخه‌های جانبی بلند را برای رشد میوه در اولویت قرار دهید. شما می خواهید یک سایبان وسیع برای به حداکثر رساندن رشد میوه داشته باشید. همچنین برای کنترل شکل و تشویق به شکوفه دادن، شاخ و برگ را هرس کنید.

تکثیر: درختان لیمو یکی از ساده ترین درختان برای تکثیر از طریق قلمه هستند. قلمه های نیمه سخت را می توان از اواخر بهار تا اوایل تابستان برداشت. قلمه باید در گلدانی با زهکشی خوب و به طور مداوم مرطوب قرار گیرد. قلمه ها به گرما و رطوبت نیاز دارند.

آفات و بیماری های رایج:

همه درختان لیمو برای انواع آفات، خوش طعم هستند و به بیماری های زیادی مبتلا می شوند. آفات می توانند شامل مگس های سفید، کنه نقره ای، شپشک های آردآلود، شته ها و سپردارها باشند. در حالی که درختان بالغ معمولاً می توانند یک یا دو هجوم را تحمل کنند، درختان کوچکتر و آسیب پذیرتر می توانند توسط هر یک از این مسائل از بین بروند.

علائم مربوط به آفت معمولاً در سطح زیرین برگ ها یا میوه ظاهر می شود. برای کنترل و از بین بردن مشکلات آفات، با هرس کردن مناطق مرده، ناسالم یا آلوده درخت شروع کنید. گیاه را با اسپری کردن آن با روغن باغبانی،

به میزان قابل توجهی رقیق شده، تکرار کنید.

شایع ترین بیماری های لیمو شامل بیماری باکتریایی شانکر مرکبات و بسیاری از بیماری های قارچی مختلف از جمله آنتراکنوز، کپک دوده ای، پوسیدگی ریشه و پوسیدگی بوتریتیس (کپک خاکستری) است که همگی باید با قارچ کش ها تحت نظر گیاهپزشک درمان شوند.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401