پرورش درختان لیمو

ارسال شده در 04 مرداد ماه 1401

59 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

پرورش درختان لیمو

درخت لیمو  با نام گیاه شناسی Citrus limon (Rutaceae)یک گیاه همیشه سبز و پهن برگ جز مرکبات می باشد. برگ های جوان درخت لیمو، رنگ مایل به قرمز دارند و سطح برگ های بالغ به رنگ سبز تیره و رنگ زیربرگ سبز روشن می باشد. اغلب خارهای تیز روی شاخه های درخت وجود دارد. گل های معطر از جوانه های قرمز رنگ درخت لیمو به وجود می آیند. میوه بیضی شکل  به رنگ زرد روشن تا زرد گرم است و دارای غدد روغنی است. اگرچه لیمو بومی آسیا است، اما منشا واقعی آن مشخص نیست. درختان لیمو 5/3 تا 7 متر ارتفاع و 5/3 تا 5/4 متر عرض دارند. آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری برای پرورش لیمو مناسب است. درختان بارندگی کم تا متوسط ​​را ترجیح می دهند. این درخت برای سگ و گربه سمی است.

نگهداری

نور: درختان لیمو را در مکانی که از باد محافظت می شود و آفتاب کاملی دارد بکارید. اگر احتمال سرما زدگی در منطقه شما وجود دارد، ضلع جنوب غربی امتداد دیوار را بر ای کاشت انتخاب کنید.

خاک: همه درختان مرکبات در خاکی با بافت متوسط، عمق متوسط و​​کمی اسیدی رشد می کنند. زهکشی مناسب خاک ضروری است.

آب: در طول دوره استقرار، آبیاری مکرر مورد نیاز خواهد بود؛ پس از بالغ شدن، درختان لیمو تحمل بیشتری به خشکی دارند. در طول ماه های تابستان، به خصوص برای درختان جوان، خاک باید مرطوب نگه داشته شود.

دما و رطوبت: درختان لیمو بهتر است در مناطق گرم و مرطوب رشد کنند. آنها نسبت به آب و هوای سرد از همه مرکبات حساس‌تر هستند.  در دمایی بین 23 تا 29 درجه سانتی گراد و  سطح رطوبت  نزدیک به 50٪ بهترین عملکرد را دارند.

کود: مانند سایر درختان مرکبات، درختان لیمو انرژی زیادی نیاز دارند. برای افزایش رشد و تولید میوه از کود NPK کامل استفاده کنید. جهت مشاوره در زمینه تغذیه مرکبات به برنامه غذایی مرکبات شهرگیاه مراجعه نمایید..

تکثیر

درختان لیمو یکی از ساده ترین درختان برای تکثیر از طریق قلمه هستند .قلمه های نیمه سخت را می توان از اواخر بهار تا اوایل تابستان برداشت. قلمه باید در گلدانی با زهکشی خوب و به طور مداوم مرطوب قرار گیرد.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401