نحوه رشد و نگهداری از درختان پرتقال

ارسال شده در 14 آبان ماه 1401

36 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

درخت پرتقال با نام علمی  Citrus sinensisاز خانواده مرکبات نوعی درخت میوه بومی منطقه آسیا است. درخت پرتقال دارای تاج پوششی پر برگ، شکوفه های سفید رنگ که در تابستان تولید می شوند و میوه های خوش رنگ و طعم است. درختان پرتقال می توانند تا 10 متر رشد کنند و گونه های کوتاه آن به ارتفاع 5/3 متر می رسند. درختان پرتقال را می توان در ظروف حتی کوچکتر برای زیبایی فضای داخلی کاشت در صورت فراهم شدن شرایط مناسب نگهداری از آنها آسان است.

این درختان را می توان در هر زمانی از سال در آب و هوای گرم کاشت. برای آب و هوای خنک‌ با تغییرات فصلی، زمانی که در بهار یا تابستان کاشته می‌شوند بهتر رشد می‌کنند. میوه پرتقال برای حیوانات خانگی سمی شناخته شده است.

نگهداری

نور: درختان پرتقال برای تولید بهترین میوه ها به نور و گرمای زیادی نیاز دارند، بنابراین محلی را انتخاب کنید که به مدت 8 ساعت در روز آفتاب کامل داشته باشد. برای گونه های کوتوله که در داخل خانه رشد می کنند، آنها را در یک پنجره آفتابی قرار دهید.

خاک: درختان پرتقال در خاک لومی، غنی و با زهکشی خوب رشد می کنند. مهم است که آب اضافی تخلیه شود، زیرا درختان پرتقال نمی توانند خاک سنگین و مرطوب را تحمل کنند. همچنین در سطح pH خاک کمی اسیدی تا خنثی از 7-6 بهترین عملکرد را دارد.

آب: درختان پرتقال نیاز به آبیاری مداوم دارند اما خاک خیس را تحمل نمی کنند. مقدار آبیاری به میزان بارندگی شما بستگی دارد.

دما و رطوبت: درختان پرتقال در مناطق نیمه گرمسیری با دمای گرم و سطح رطوبت متوسط ​​رشد می کنند.

کود: هنگامی که درختان پرتقال در مناطق سردتر رشد می کنند، هر دو ماه در طول فصل رشد به کود نیاز دارند. شما می توانید از برنامه غذایی مرکبات شهرگیاه استفاده کنید.

گرده افشانی: درختان پرتقال خود بارور هستند و برای تولید میوه نیازی به درخت پرتقال دیگری ندارند.

هرس: هرس پس از برداشت میوه برای محصول فصل بعد مفید خواهد بود. درختان پرتقال در نواحی سردتر، بهتر است در پاییز پس از باردهی و قبل از رسیدن دمای سرد هرس شوند. در مناطق گرمتر که دما در تمام طول سال ثابت است، هرس را می توان تقریباً در هر زمان انجام داد، اما قبل از شروع رشد جدید در بهار مؤثرتر است.

هرس برای شکل اختیاری است اما ضروری نیست. هرس شاخه های آسیب دیده یا مرده و هر شاخه ای که از یکدیگر عبور می کند مهم است. این درخت را سالم نگه می دارد و جریان هوا و نور خوبی را فراهم می کند.

تکثیر: درختان پرتقال را می توان از طریق قلمه تکثیر کرد. بهتر است این کار در اواخر بهار یا اوایل تابستان در حالی که درخت در حال رشد جدید است انجام شود. کاشت بذر هم روش دیگر تکثیر پرتقال است.

انواع درختان پرتقال

ناول پرتقال: آنها به دلیل علامت ناف مانندشان در انتهای هر میوه به راحتی قابل شناسایی هستند. این رقم شیرین، بدون دانه و آبدار است.

پرتقال خونی: این پرتقال ها که به دلیل رنگ قرمز منحصر به فرد و طعم شیرین خود شناخته می شوند و مناسب برای میان وعده هستند.

پرتقال والنسیا: یکی دیگر از انواع رایج پرتقال، پرتقال والنسیا حاوی مقدار زیادی آب است که برای آب گیری ایده آل است. آنها دانه دارند.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

آفاتی که معمولاً به درختان پرتقال حمله می کنند عبارتند از شته ها، سپردارها و کنه های عنکبوتی. بیماری های قارچی و باکتریایی مختلف می توانند بر تنه، برگ ها و میوه تأثیر بگذارند. این موارد شامل شانکر مرکبات، ملانوز و پوسیدگی ریشه است.

برای مبارزه با افات و بیماری ها می توانید با کارشناسان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401