گل بنت قنسول

ارسال شده در 11 مهر ماه 1403

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

این گیاه با نام انگلیسی Poinsettia و Flower Of Christmas و با نام علمی Euphorbia Pulcherrima و بومی کشور مکزیک است. این گل بسیار زیبا از زمان های گذشته تا کنون به خصوص در زمان کریسمس بسیار پرطرفدار است و از نظر تجاری بسیار حائز اهمیت است.
برگ های گیاه  بیضی شکل در رنگ بندی متنوع با لبه های صاف یا کمی دالبر دار است و گل‌های سفید رنگ آن بیش از دو تا شش ماه دوام می‌آورند و  فاقد ارزش زینتی هستند. بسیاری از مردم برگهای قرمز رنگ این گیاه را با گلهای آن اشتباه می‌گیرند اما در واقع گلهای بنت قنسول بسیار کوچک است و زیبایی چشمگیری ندارد.

این گیاه زمستان گل است و از اوایل مهرماه شروع به تغییر رنگ برگهای خود می‌کند. در ایران به گل یلدا معروف است و گزینه مناسبی برای هدیه دادن در فصل های پاییز و زمستان محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید گل بنت قنسول برای سلامتی حیوانات یا انسان مضر نیستند. همچنین شیره سفید چسبنده می تواند باعث ایجاد مشکلات  پوستی شود، بنابراین هنگام کار با این گیاهان توصیه می شود که از دستکش استفاده کنید.

شرایط نگهداری بنت قنسول :

نور :

به نور زیاد علاقه دارد اما روز کوتاه است یعنی زمانی که ساعات روز از شب کوتاه تر باشد، شروع به گلدهی می کند و این شرایط به طور معمول در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتدنور این گیاه باید غیر مستقیم باشد . دقت کنید که نور مستقیم به گیاه آسیب وارد می‌کندپنجره های جنوبی و نورگیر ها بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه هستن. 

دما

دوستدار هوای خنک است و بهترین دما برای این گل، دمای بین 15 الی 25 درجه سانتی گراد استتوجه داشته باشید که دمای محل نگهداری این گیاه به زیر 10 درجه نرسد و هر مقدار که دما از 22 درجه گرم تر شود عمر گل های این گیاه نیز کمتر می‌شودگلدان را به دور از جریان مستقیم هوای گرم یا سرد مانند کولر، بخاری و رادیاتور نگهدارید.

 آبیاری :

جهت آبیاری گیاه، اجازه دهید رویه خاک تماما خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید و باید بدانید که آبیاری بیش از اندازه منجر به ریزش برگ ها و پوسیدگی گیاه می‌شودحتما دقت کنید که در هنگام آبیاری، آب بر روی برگ ها ریخته نشود چون باعث ایجاد لکه های سفید روی برگ ها می‌شودبرای آبیاری ازآب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

رطوبت :

این گل دوستار رطوبت است و برای تامین رطوبت آن می‌توانید از روش های مختلف مانند قرار دادن یک ظرف آب در کنار گیاه و یا درست کردن جزیره استفاده کنید.

خاک :

این گیاه به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارد و ترکیبی از پیت ماس، خاک باغچه، کمپوست و ماسه با نسبت های مساوی یا خاک و کود آماده برای آن مناسب است.

کود دهی :

برای رشد بهتر گیاه بنت قنسول بهتر است از تقویت کننده مخصوص گیاهان استفاده کنید اما به این نکته توجه داشته باشید که هنگامی که گیاه در مرحله شکوفه دادن است، کود دادن به آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. برای کوددهی به این گیاه از یک تقویت کننده گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و هر دو هفته یک بار و یا 1 بار در ماه در بهار و تابستان گیاهتان را تقویت کنید.

گلدهی :

بنت قنسول گیاه حساسی است ولی اگر شرایط نگهداری آن در حالت ایده آل فراهم شود، از اواخرتابستان شروع به گل دهی و قرمز شدن برگ ها می‌کند و از اردیبهشت ماه به دلیل گرم شدن هوا رنگ برگ های آن به سبز متمایل می‌شود .

هرس :

در فصل بهار و در پایان اردیبهشت ماه و در اواخر تابستان، برای تحریک جوانه زنی گیاه، سرشاخه ها را هرس کنید


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب