کوددهی در اوایل فصل زراعی

ارسال شده در 01 خرداد ماه 1401

113 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

ما برای رشد بهتر گیاهانمان از کود استفاده می کنیم، اما مناسب ترین کود برای کوددهی در اوایل فصل چه می باشد؟ در این مقاله با کوددهی در اوایل فصل کشاورزی آشنا خواهید شد.

 کود چیست؟

گیاهان علاوه بر خاک غنی از مواد آلی (کمپوست)، اغلب به کود برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود احتیاج دارند. کودها را به عنوان مکمل های غذایی درنظر می گیرند. به عنوان مثال، گوجه فرنگی باید در خاکی که کلسیم زیادی دارد رشد کند. به هر نوع ماده آلی، بیولوژیک و معدنی که دارای عناصر غذایی باشد و در نهایت منجر به افزایش کیفی و کمی محصولات گردد کود گفته می شود. این ترکیبات همچنین سبب حاصل خیزی و اصلاح خاک نیز می شوند.

به عملیاتی که طی آن عناصر غذایی در اختیار گیاه قرار می گیرد تا از آن ها تغذیه کند کوددهی گفته می شود. در بحث کشاورزی، کوددهی از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است. همان گونه که انسان ها برای زنده ماندن و انجام دادن فعالیت های خود به غذا و عناصر غذایی احتیاج دارند، گیاهان نیز موجودات زنده ای بوده که برای ادامه رشد و فعالیت پس از سپری کردن دوران خواب، به عناصر غذایی احتیاج دارند.

اگر در گذشته گیاهانی را در باغ خود پرورش داده اید و برداشت کرده اید، این گیاهان مواد مغذی را از خاک گرفته اند و این مواد مغذی باید در بهار قبل از اینکه گیاهان بیشتری در آنجا رشد کنند جایگزین شوند. این جایی است که کود (ارگانیک یا فرآوری شده) نقش دارد. کودها جایگزین مواد مغذی از دست رفته می شوند که تضمین می کنند که میزان مواد مغذی خاک در سطح قابل قبولی برای رشد سالم است.

اگر در کار باغبانی تازه کار هستید، اولین قدم این است که آزمایش اولیه خاک را در پاییز انجام دهید تا ببینید چه نوع و مقدار کود باید برای رسیدن به سطح "باروری پایه" اعمال شود.

کود را با احتیاط مصرف کنید، اما  تنها چیزی که بدتر از گرسنگی دادن به یک گیاه از مواد مغذی است، کود دهی تصادفی بیش از حد آن است. گیاهان فقط از مواد مغذی مورد نیاز خود استفاده می کنند. جذب بیش از حد لازم می تواند منجر به رشد غیر طبیعی یا عوارض جانبی شود.

زمان کوددهی

برای محصولات خوراکی معمولاً در بهار کود داده می شود و قبل از کاشت در خاک باغ مخلوط می شود. اگر قبلاً بذرها یا نهال ها را کاشته اید، همچنان می توانید به آرامی کودهای دانه ای (نه کود مایع که می تواند ریشه های جوان را بسوزاند) به آرامی در اطراف گیاهان اضافه کنید. لازم نیست آن را عمیقاً در خاک بکار ببرید. استفاده در 6 تا 12 سانتیمتری بالایی خاک این کار را انجام می دهد. پس از کوددهی گیاهان را آبیاری کنید.

کوددهی در اوایل فصل زراعی

برای گیاهان گلدار چند ساله، قبل از شروع رشد در بهار کوددهی کنید. صبر کنید تا زمین دیگر یخ نزند و تاریخ آخرین یخبندان شما فقط یک هفته یا بیشتر باشد. طبق یک قاعده کلی هرگاه گیاهان بیشترین رشد را دارند ، بیشترین نیاز را به کود و مواد غذایی دارند. این مساله برای کاشت بهاره کاهو، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگی زودتر اتفاق می افتد.

رشد سریع ذرت و کدو در اواسط تابستان اتفاق می افتد. بنابراین، برای محصولی که دارای دوره رشد طولانی است مانند ذرت، بسیاری از باغبانان مقدار کمی کود به عنوان شروع کننده در زمان کاشت بذر می دهند و سپس مقدار بیشتری را در اوایل تابستان، درست قبل از دوره رشد سریع برگی، به آن اضافه می کنند.

گوجه فرنگی و سیب زمینی در اواسط فصل به کود اضافی نیاز دارند، زیرا گیاهان مواد مغذی موجود را جذب کرده و استفاده می کنند. هنگامی که گوجه فرنگی شروع به تولید گل کرد، از دادن کود نیتروژنه خودداری کنید تا به جای شاخ و برگ، گل ها و میوه های بیشتری را  تولید کند.

در گیاهان چند ساله، زمان  کوددهی بستگی به چرخه رشد گیاه دارد. به عنوان مثال، زغال اخته زمانی که کود در اوایل فصل و در زمان شکستن جوانه ها استفاده می شود بیشترین باردهی را خواهد داشت، در حالی که توت فرنگی در صورت کوددهی قبل از برداشت بیشترین باردهی را خواهند داشت.

کوددهی در اوایل فصل زراعی - شهرگیاه

درختان زینتی، درختچه ها و گیاهان چند ساله اغلب در ابتدای فصل رشد خود کود داده می شوند، زیرا دوره خواب شکسته می شود.

تنها راه برای تعیین واقعی سطح مواد مغذی در خاک، "آزمایش خاک" است. آزمایش در پاییز به شما زمان زیادی برای دریافت نتایج می دهد. نیازی به آزمایش خاک در هر سال نیست. هدف این است که خاک خود را درک کنید، آن را بسازید، و سپس به سادگی هر سال برای حفظ سطح حاصلخیزی اولیه به خاک کود بدهید.

برای شروع باغ خود، از کود گیاهی عمومی استفاده کنید. برای سبزیجات از غذای گیاهی و گیاهی با عدد 3-4-4 استفاده کنید. برای گوجه فرنگی از کود جداگانه با جیره 3-4-6 استفاده کنید  که حاوی کلسیم نیز می باشد تا از پوسیدگی گلگاه جلوگیری شود.

فسفر مهم است زیرا این همان چیزی است که برای رشد و نمو ریشه مورد نیاز است. پتاسیم توانایی گیاهان را برای مقاومت در برابر بیماری تقویت می کند. آیا تا به حال گیاهان گوجه فرنگی را دیده اید که دارای برگ های سرسبز هستند اما گل و میوه ندارند؟ این به دلیل نیتروژن بیش از حد است که رشد برگ را تحریک می کند.

نیاز سبزیجات  به نیتروژن پس از رشد یا شروع به میوه دهی به کاهش می یابد. داشتن نیتروژن بیش از حد قبل در این زمان بلوغ را به تاخیر می اندازد و گلدهی و میزان محصول را کاهش می دهد. گیاهان معمولا از تجزیه مواد آلی در خاک شما نیتروژن دریافت خواهند کرد.

کوددهی در اوایل فصل زراعی

کوددهی درختان میوه با آغاز فصل رویشی

بیشتر باغداران تصور می کنند که در دوران خواب، درخت هیچ گونه تغذیه و کودی نیاز ندارد اما در بهار دوباره فعالیت خود را شروع کرده و به رشد و نمو خود ادامه می دهد. به همین دلیل و در صورت عدم کوددهی در زمستان، در فصل بهار و شروع رشد ، درختان از شرایط رشد منابسب برخوردار نبوده و باغداران نتیجه مطلوب را دریافت نمی کنند. پیش از آنکه درختان وارد دوره باردهی شوند، باید تعادلی میان نیازهای غذایی آنها با موجودی خاک برقرار شده باشد. جهت برقراری این تعادل می بایست درختان را در فصل زمستان کوددهی کرد. با فرارسیدن زمستان و فصل سرما ، مقاومت گیاهان در برابر سرما و بیماری ها کاهش یافته و بنیه گیاه ضعیف می شود و اگر این موارد تا پیش از رسیدن فصل بهار جبران نشود، اثرات منفی  آن در رشد و عمکرد درختان در فصل بهار آشکار خواهد شد و محصول از نظر کیفی  کمی مطلوبیت لازم را نخواهد داشت. .بدین جهت کوددهی در فصل زمستان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و از مهم ترین اقداماتی است که توسط کشاورزان و باغداران باید مورد توجه قرار گیرد.

درختانی که در فصل های پاییز و زمستان کود داده شده اند، در فصل بهار رشد خود را سریعتر و بهتر انجام می دهند. استفاده از کودهای دامی پوسیده ، اطراف ریشه و طوقه را گرم نگاه داشته و از سرما زدگی جلوگیری میکند. برای کوددهی در زمستان باید از کودهای متناسب با نیاز درخت و حصول استفاده کرد تا در زمان فعالیت و فتوسنتز گیاه بنیه قوی داشته باشد.

در این زمان به هیچ وجه از کود دامی پوسیده استفاده نکنید. زیرا این کود ها برای پوسیده شدن نیاز به نیتروژن داشته و در نتیجه با ریشه گیاه به رقابت پرداخته و برای گیاه مضر است. همچنین فرآیند تجزیه کودهای دامی در خاک گرمای زیادی تولید می کند. این گرما از وارد شدن ریشه گیاه به داخل لایه کود جلوگیری می کند. همچنین، در کود حيواني تازه مقدار کربن نسبت به ازت خيلي زيادتر است.

از این رو خاک اطراف ریشه منبع ازت باکتری ها قرار می گیرد. کود حیوانی نپوسیده حاوی میکرو ارگانیزم های بیماری زا می باشد. کود های حیوانی تازه به ویژه کود گوسفندی حاوی بذر علف هرز هستند.تغذیه در این دوران با کودهای پتاسه، فسفره ، ریز مغذی ها و کودهای دامی پوشیده انجام می گیرد. از سوی دیگر، کود دامی پوسیده تمام نیازهای درختان میوه را برای آغاز فصل رویشی خوب تامین نمی کند و نیاز است برای تامین بهتر عناصر مغذی درختان میوه به آنها از کود شیمیایی نیز بهره برد.

در بین کودهای شیمیایی ،کودهای کامل به سبب دارا بودن عناصر مغذی ماکرو و میکرو در کنار هم بسیاری از نیازهای تغذیه ای درختان میوه را مرتفع می سازند. کود کامل NPK ترکیب پیچیده ای از سه عنصراصلی نیتروژن،، فسفر، پتاسیم به همراه عناصر ضروری ریز مغذی و آمینو اسیدهاست. این عناصر برای رشد مناسب تمام بخش های مختلف درختان میوه لازم و ضروری هستند. لذا نوع کود مورد استفاده در این زمان اعم از کود آلی و کود شیمیایی نیز بسیار اهمیت دارد.

سرعت تجزیه کودهای مختلف با هم تفاوت داشته و در نتیجه لازم است براساس ذخایر مواد غذایی خاک، بهترین کود برای اوایل فصل رویشی انتخاب شود.اما نکته مهم در تغذیه درختان میوه این است که بهتر است هر گونه تغذیه خاک با کودها، آزمایش عناصر خاک انجام شود. تا کمبود های خاک با توجه به نیاز تغذیه ای درختان موجود در باغ آشکار شود. می توانید مقداری از خاک را آزمایش کنید تا دریابید که چه میزان مواد مغذی در آن وجود دارد. میزان PH خاک را اندازه بگیرید pH. خاک باید بین ۶ تا 5/6 باشد. خاک هایی که در میزان pH آنها بین این محدوده نباشد، نیاز به کود دارند.

 بنابراین توصیه کارشناسان برای بهره برداری از مزایای هر دو کود آلی و شیمیایی و کاهش ریسک تغذیه ای درختان میوه به خصوص در باغات تجاری، استفاده همزمان هر دو کود به صورت تلفیقی است.

کوددهی در اوایل فصل زراعی

کوددهی در زمستان بیشتر بصورت چالکود انجام می گیرد که در آن ، نزدیک ریشه درخت چاله هایی را حفر می کنند. پس از پر کرده چاله ها بهتر است یک دور آبیاری نیز انجام شود. در این زمان ، کوددهی به روش پخش سطحی نیز انجام می گیرد.

منابع:

  1. Five Tips for Early Season Fertilizing. https:// www. Hyanniscountrygarden.com
  2. Let’s Talk About Early Season Fertilizer. https:// www. Weed-pro.com
  3. Best Practices for Early Spring Fertilizer Application. https:// www. Totallandscapecure.com
  4. When to Fertilize Plants: Best Times for Application of Fertilizer. https:// www. Gardeningknowhow.com

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401