کود کامل چیست؟

ارسال شده در 30 اردیبهشت ماه 1401

118 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

مطالعه کودها و کاربردهای توصیه شده آنها هم از نظر صرفه جویی در هزینه و هم از نظر افزایش بهره وری بسیار ارزشمند می باشد. طبقه بندی کودها شامل اصطلاحات کودهای کامل و ناقص است که به مواد مغذی موجود در کود اشاره دارد. کود کامل یک ترکیب یا مخلوط کودی است که شامل سه ماده مغذی اصلی گیاه است: نیتروژن (N)به اشکال نیتروژن آمونیومی و نیتراتی ، فسفر(P) ، به شکل اسید فسفریک و پتاسیم (K) به شکل پتاس. که پتاسیم به فرآیند میوه دهی و گلدهی و رشد ریشه کمک می کند و در عین حال با تقویت سیستم ایمنی گیاه به سلامت کلی گیاه کمک می کند.

از طرف دیگر نیتروژن رشد برگ و ساقه را  تضمین می و فسفر رشد سالم و پایدار ریشه را تشویق کرده، باعث رشد و گلدهی گیاهان می شود و همچنین به ساقه های گیاه کمک می کند. بیشتر کودهای کامل ترکیبی علاوه بر هر سه ماده مغذی اصلی(نیتروژن، فسفر و پتاسیم) حاوی چند عنصر غذایی مختلف هستند و با نام تجاری به فروش می رسند.

بسیاری از آنها برای استفاده خاصی فرموله شده اند، مانند درختان مرکبات یا آزالیا. برای تغذیه هر نوع گیاهی در هر شرایطی می توان از فرمول های مختلف کود کامل استفاده کرد.  این کو.دها را می توان برای چمن، گیاهان آپارتمانی، سبزیجات، گل ها و درختان در هر نوع خاک یا مخلوط ظرف استفاده کرد. کودهای کامل معمولاً به صورت دانه ای یا گرانول برای پخش آسان هستند.

کود کامل چیست

 

در یک برچسب کامل کود، نسبت این مواد مغذی اولیه گیاه به عنوان نسبت N-P-K محصول نشان داده می شود. به عنوان مثال، یک کود با مقادیر مساوی از هر عنصر دارای , N-P-K 5-10-5 خواهد بود. این یک کود همه منظوره و کامل در نظر گرفته می شود. با این حال، برای اینکه یک کود کامل در نظر گرفته شود، نیازی نیست که مقادیر مساوی از هر یک از این سه عنصر را دارا باشد.

در برخی موارد، بسته به آنچه که روی توده کمپوست اضافه می شود، می توان کمپوست را یک کود کامل در نظر گرفت. کمپوست معمولاً از مخلوطی از مواد خشک و برخی از مواد مرطوب برای آزاد کردن نیتروژن شناخته شده است. به گفته باغداران، کود دامی را نیز می توان یک کود کامل در نظر گرفت، مشروط بر اینکه حیوان با رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و سالم تغذیه شود. با این حال، برای کود کامل، بهتر است انواع مختلف کود را مخلوط کنید زیرا هر کدام دارای سطوح مختلفی از مواد مغذی هستند.

کودی که فقط یک یا دو مورد از سه ماده غذایی اصلی گیاه را تامین کند، کود ناقص است. این محصولات ارزان‌تر هستند و برای استفاده در خاک‌هایی که مثلاً از قبل غنی از یک ماده مغذی هستند، ایده‌آل هستند.

کودهای ناقص

یک کود ناقص تنها یک یا دو مورد از سه ماده مغذی اولیه را تامین می کند. سوپر فسفات نمونه ای از کودهای ناقص است و فرمول آن 0-20-0 است که آن را به منبع عالی برای فسفر تبدیل می کند. کود ناقص معمولاً برای اهداف خاصی استفاده می شود، مانند تأمین فسفر اضافی برای نهال های چمن (که در چند هفته اول زندگی خود به سطوح بالایی از فسفر نیاز دارند). کود ناقص معمولاً ارزانتر از کود کامل است و استفاده صحیح از آن به مهارت بیشتری نیاز دارد. کودهای ناقص اغلب بصورت بلورهای محلول هستند که شبیه نمک خوراکی هستند.

کود کامل چیست - شهرگیاه

کودهای متعادل

"متعادل" به کود کاملی اطلاق می شود که شامل قسمت های مساوی از 3 ماده مغذی اصلی، مانند 5-5-5 است. این توصیه اخیر چندان مفهوم باغبانی ندارد. گیاهان از مواد مغذی به مقدار مساوی استفاده نمی کنند. بیشتر گیاهان تقریباً از مقادیر مساوی نیتروژن و پتاسیم و تقریباً 5/1 برابر فسفر استفاده می کنند، اما این نسبت از گیاهی به گیاه دیگر و در مراحل مختلف زندگی گیاه متفاوت است. همچنین، خاک های مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از مواد مغذی معدنی هستند. خاک های رسی غنی ممکن است به چیزی بیشتر از نیتروژن گاه به گاه نیاز نداشته باشند.

کود کامل چیست - شهرگیاه

خلاصه: یک کود کامل یا غذای گیاهی - ارگانیک یا معدنی - یکی از موارد بسیار کلیدی برای موفقیت در چمنزار، گیاهان چشم انداز، در باغ و گیاهان آپارتمانی شما است. با کمی مطالعه در مورد کودها و کاربردهای پیشنهادی آنها می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید و بهره وری را افزایش دهید.

همیشه بهتر است قبل از استفاده از کودهای کشاورزی، آزمایش خاک انجام شود.

اگر مقدار کل هر عنصر در یک کود خاص به شکلی نباشد که گیاهان بتوانند از آن به عنوان غذای گیاهی استفاده کنند، تجزیه و تحلیل باید درصدی را که در دسترس گیاهان است نیز نشان دهد.

بسیاری از کودها همچنین حاوی برخی از عناصر غذایی هستند مانند: آهن، مس ، منگنز، مولیبدین، منیزیم و غیرهکه ممکن است در فهرست قرار گیرند یا نباشند.

انواع اصلی کودهای غذایی گیاهی چیست؟

روش های مختلفی برای طبقه بندی کودها وجود دارد، اما ابتدا آنها را بر اساس آلی یا معدنی بودن آنها تقسیم می کنیم.

. کودهای آلی موادی هستند که از بقایای گیاهان و جانوران به دست می‌آیند که با تجزیه میکروارگانیسم‌های موجود در خاک به آرامی مواد مغذی را آزاد می‌کنند. اغلب به صورت دانه ای (گسترده شده روی خاک) استفاده می شوند، معمولا مواد مغذی آلی بصورت آهسته رهش فرموله می شوند و مواد آلی به تدریج به خاک اضافه می شوند (به‌علاوه، این کودها برخلاف بسیاری از کودهای مصنوعی و محلول در آب ، به داخل آب‌ها نفوذ نمی‌کنند و آنها را آلوده نمی‌کنند.).. کود امولسیون ماهی یا پودر ماهی، یکی از انواع کودهای آلی است که از استخوان ها و ماهی های کوچک دریایی تولید می شود

کود کامل چیست - شهر گیاه

کنجاله پنبه دانه به عنوان یک محصول جانبی از پنبه است و به عنوان یک کود آهسته رهش عمل می کند که همه آن را به عنوان یک ماده مغذی با کیفیت بالا برای رشد عالی گیاه توصیه می کنند.این کود کند رهش بافت خاک را بهبود می بخشد، به تولید هوموس کمک می کند و خاک را از فرسایش سریع محافظت می کند. از سوی دیگر، پودر کلپ یا کود جلبک دریایی به عنوان یک اصلاح آلی خوب دیگر برای خاک عمل می کند. این  کود میکروب ها را در خاک بیدار می کند تا به تجزیه مواد آلی برای مصرف گیاهان کمک کند.

کود دامی (تازه یا خشک) که از مدفوع حیوانات به دست می آید یک کود آلی رایج است که توسط کشاورزان برای کشت خاک استفاده می شود. این ماده سرشار از مواد آلی و مواد مغذی است و تا حد زیادی به حاصلخیزی خاک و برداشت فصلی کمک می کند. کود دامی اغلب با کمپوست مخلوط می شود .این مواد از نظر آنالیز شیمیایی عناصر غذایی دارای مقادیر پایینی هستند، اما اغلب به نظر می‌رسد که مزایایی خارج از محتوایشان دارند و با پوسیدگی تدریجی، مواد شیمیایی خود را به آرامی آزاد می کنند.. کودهای معدنی، با این حال، زمانی که برای تغذیه برگی یا روی برگ استفاده می شوند، تا حدودی سریعتر جذب می شوند.

کودهای معدنی در حال حاضر به شکل شیمیایی اولیه خود هستند و تعدادی از آنها مانند برخی از آهک ها و سنگ فسفات ها، مواد شیمیایی طبیعی می باشند.

برخی دیگر مواد شیمیایی تولیدی هستند. از آنجایی که آنها قبلاً به شکل شیمیایی هستند - که تنها راهی است که گیاهان می توانند آنها را بدون توجه به منشأ آنها جذب کنند ،  بسیار سریعتر از کودهای آلی تأثیر می گذارند،

معمولاً ارزان تر هستند و شما می توانید با دقت بیشتری میزان غذاهای گیاهی را که تهیه می کنید کنترل کنید. آنها همچنین غلظت بیشتری از مواد غذایی گیاهی دارند به طوری که برای انجام همان کار به کود معدنی کمتری نسبت به کود آلی نیاز دارید. اگرچه آنها بسیار غلیظ هستند - تا 40 درصد یا بیشتر - نمی توانند ریشه یا برگ را بسوزانند. برای استفاده راحت هستند و به همان اندازه در خاک مؤثر هستند.

کود تخصصی

در نهایت، انواع کودهای کود کامل تخصصی مانند غذای بوته آزالیا بدون آهک، کودهای کاملیا ، کودهای گل رز طبیعی، غذاهای پیاز و کودهای بنفشه آفریقایی و غیره وجود دارند.

همچنین می توانیم کودها را با توجه به محتوای آنها به دو گروه تقسیم کنیم. یکی از آنها نوع کود با نیتروژن بالا است که باعث رشد برگ در چمن، سبزیجات برگ و گیاهان شاخ و برگ می شود - به همین دلیل است که باید اعداد کود را بدانید. یک مثال خوب از این 5-5-10 است که در برخی مناطق به عنوان کود چمن استفاده می شود. نوع دیگر نوع کم نیتروژن است که در آن فسفر و پتاس نقش مهم تری دارند. از نوع اول در جایی که رشد ساقه و برگ مورد نیاز است استفاده می شود.

نوع دوم برای مثال 10-10-5 می باشد که در درجه اول به عنوان غذای درخت، گل رز و پیاز استفاده می شوند. و در جایی که گل و میوه مهم است و همچنین برای تقویت ریشه ها مصرف می شوند.

منابع:

  1. What Is Complete Fertilizer? https:// www. Maximum yield.com
  2.  Complete Fertilizer Definition and Meaning. https:// www. Merriam. Webster.com
  3. Complete and Incomplete Fertilizers. http:// www. Agroconection.com


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401