کنترل فرسایش خاک با گیاهان پوششی

ارسال شده در 01 مرداد ماه 1401

دسته بندی: شناسنامه
59 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

 پوشش گیاهی در خاک هایی با بافت سنگین از نشست زمین و در خاک هایی با بافت سبک از شسته شدن خاک جلوگیری می کند؛ همچنین گیاهان پوششی از ضربه ی قطرات  بار ان به خاک و ایجاد رواناب هایی که موجب شستن خاک می شوند هم جلوگیری می کنند. بهترین گیاهان برای کنترل فرسایش آن دسته از گیاهان پوششی یا بوته ای می باشندکه قوی، زیبا  و دارای سیستم ریشه ای موثر در مهار فرسایش خاک روی تپه هستند. آنها باید دارای شاخ و برگ های گسترده باشند تا سرعت باران شدید را کاهش دهند. در انتخاب گیاه خود، تعادل بین زیبایی و کاربردی را هدف قرار دهید. تعدادی از مسائل مربوط به محوطه سازی نسبت به کنترل فرسایش، چالش برانگیزتر هستند، به خصوص زمانی که می خواهید از یک شیب تند در برابر فرسایش محافظت کنید. علاوه بر رشد گیاهان پوششی و درختچه‌های چند ساله، که برای حفظ خاک گسترش می‌یابند به ایجاد تراس نیز فکر کنید. شما قادر به ساخت تراس از طریق دیوارهای حائل سنگی کوچک در شیب تدریجی هستید، اما برای شیب‌های تند که خطر فرسایش قریب‌الوقوع دارند، بهتر است این کار به متخصصان واگذار شود.

در زیر چند گیاه پوششی مناسب برای محافظت از خاک به شما معرفی می شود.

گیاه ارس خزنده

ارس خزنده از جمله گیاهان پوششی است که آفتاب زیاد را می پسندد. کوتاه می ماند و در برابر سرما مقاوم است. گیاهان ارس خزنده  در تمام طول سال به منظره شما رنگ می دهند زیرا همیشه سبز هستند.

گیاه پروانش

پروانش یکی از گیاهان پوششی است که می تواند در سایه رشد کند. همیشه سبز و کوتاه است. یکی دیگر از ویژگی های این گیاه این است که یک پوشش زمینی مقاوم به خشکی است. دامنه های شیب دار برخی از کم دسترسی ترین مناطق  هستند، بنابراین  آبیاری گیاهان در چنین نقاطی می تواند مشکل ساز باشد. گیاهانی که به طور طبیعی به خشکی مقاوم هستند مقداری فشار مراقبت را برای شما کم می کنند.

 

یاس زرد

فکر نکنید که در مبارزه با فرسایش به پوشش های زمینی چند ساله و درختچه های کوچکی که به صورت افقی رشد می کنند محدود می شوید در موارد شدید فرسایش که به نتایج سریع نیاز دارید، بوته‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای کنترل فرسایش باشند: آنها می‌توانند ریشه‌های بزرگ‌تر و محکم‌تری را به خاک بدوانند که در حفظ خاک عالی هستند. یاس زرد درختچه ایست که در اوایل بهار گل می دهد. شکل آن می تواند انتخاب خوبی برای حفظ خاک در شیب باشد.

فرفیون ژاپنی

یک گیاه پوششی کوتاه و همیشه سبز برای محیط های سایه دار است. این گیاه شاخ و برگ دار می باشد. گل های کوچک و سفید رنگ می دهد.

گیاه فلوکس خزنده

علاوه بر کنترل فرسایش، هنگام شکوفه دادن با فرشی از گل‌های رنگارنگ، منظره زیبایی را ایجاد می کند. 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401