کنترل سوسک خیار

ارسال شده در 26 تیر ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
54 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

سوسک‌های خیار در گسترش بیماری های گیاهی نقش موثری دارند و خسارت زیادی در بوته های خیار ایجاد می‌کنند.

سوسک های خیار چه شکلی هستند؟

دو نوع سوسک خیار وجود دارد:

Acalymma vittata (گونه راه راه)

کنترل سوسک خیار

Diabrotica undecimpunctata Howardi ( گونه خالدار)

کنترل سوسک خیار

سوسک خیار خالدار کرم ریشه ذرت نیز نامیده می شود.

چرخه زندگی سوسک خیار:

سوسک های خیار ماده بالغ در پایه گیاهی که از آنها تغذیه می کنند تخم می گذارند. هنگامی که لاروها از تخم تفریخ می شوند قبل از شروع مرحله شفیره شدن، دو یا سه هفته از ریشه های گیاه میزبان تغذیه می کنند.

آب و هوا تعیین می کند که سوسک ها سالانه چند نسل تولید کنند. در مناطق خیلی سرد این حشرات نمی توانند زمستان گذرانی کنند و در نتیجه افراد بالغ ممکن است برای زمستان به مناطق گرمتر(جنوب) مهاجرت کنند و در بهار بازگردند، در مناطق گرم تر سوسک های بالغ ممکن است برای چند سال زندگی کنند و در هر فصل رشد، 3 نسل تولید کنند.

کنترل سوسک خیاربا فرا رسیدن بهار ، سوسک های بالغ  بیدار شده یا افرادی که مهاجرت کرده اند باز می گردند و شروع به تغذیه از گرده ها و برگ های طیف گسترده ای از درختچه ها، درختان و علف های هرز می کنند ولی با این حال خیار را به دلیل ماده شیمیایی (cucurbitacin) که تولید می کنند، ترجیح می دهند.

خسارت: سوسک‌های بالغ می‌توانند گیاهان جوان را هنگام تغذیه از بین ببرند ولی عمده خسارت مربوط به لاروها می باشد، لاروها از ریشه گیاهان بالغ کدو تغذیه می کنند، اما این امر آسیب زیادی به گیاهان وارد نمی کند اگر گیاهان دارای میوه های رسیده ای باشند که روی خاک قرار دارند، لاروها نیز ممکن است سوراخ هایی روی میوه ها ایجاد کنند.

کنترل سوسک خیار

پژمردگی باکتریایی:  صدمات فیزیکی مستقیم تنها خسارت این آفت نمی باشد، اما این بدترین مشکلاتی نیست که ایجاد می کنند. سوسک‌های خیار علاوه بر جویدن برگ‌ها، گل‌ها، ریشه‌ها و میوه‌ها، باکتری بیماری‌زای Erwinia tracheiphila را که عامل پژمردگی باکتریایی در گیاهان جالیزی است، منتقل می‌کنند.

سوسک‌های بالغ با خوردن علف‌های هرز آلوده در اوایل فصل، باکتری‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و سپس به بوته ی گیاهان جالیزی، باکتری‌ها منتقل می‌کنند و یا هنگامی که سوسک ها از یک گیاه آلوده تغذیه می کنند، باکتری ها را در دهان خود می گیرند و هنگامی که آنها برای تغذیه از گیاه دیگری حرکت می کنند، باعث آلودگی گیاه بعدی می شود این باکتری ممکن است از طریق مدفوع نیز منتقل شود.

Erwinia tracheiphila در آوند چوبی گیاهان تکثیر می شود این امر باعث می شود که بافت آوند چوبی مسدود شود به طوری که آب و مواد مغذی نتوانند به سرتاسر گیاه منتقل شوند.

ویروس موزاییک کدو حلوایی: پژمردگی باکتریایی به طور معمول باعث بیماری در کدو تنبل و کدو حلوایی می شود، اما می تواند بر سایر انواع کدوییان تأثیر بگذارد، طالبی و خیار به شدت تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند.

کدو حلوایی به شدت تحت تأثیر ویروس موزاییک کدو قرار می گیرد که سوسک های خیاردر انتقال آن نقش مهمی دارد این بیماری به صورت کاهش رشد و کاهش عملکرد ظاهر می شود و باعث می شود میوه ها کج وکوله، لکه دار و غیرقابل فروش شوند

کنترل سوسک خیار

نحوه کنترل سوسک های خیار

هنگامی که گیاهی به پژمردگی باکتریایی آلوده شود، دیگر امیدی به آن نیست به همین دلیل بسیار مهم است که کنترل سوسک خیار را خیلی زود در آغاز فصل رشد شروع شود.

هرچه زودتر بتوان افزایش جمعیت آنها را متوقف کرد، کنترل بیشتری روی انتشار این عامل بیماری زا (ویروس موزاییک کدو) خواهید داشت، بهتر است که گیاهان چندین بار در هفته دراوایل فصل رشدی بررسی شود به خصوص به اطراف لبه‌های زمین‌ها نگاه کنید، زیرا این جایی است که برای اولین بار ظاهر می‌شوند.

از لحظه ای که سوسک های خیار را دیدید، درمان را شروع کنید اگر اجازه افزایش جمعیت سوسک ها داده شود، احتمال انتقال پژمردگی باکتریایی نیز افزایش می یابد.

 

5 نکته برای کنترل ارگانیک سوسک خیار

سوسک های خیار را با برداشتن حشرات کامل از برگ ها و ساقه ها و انداختن آنها در یک سطل آب صابون کنترل کنید. در صورت مشاهده هر گونه گیاه آلوده، آنها را بردارید و فورا از بین ببرید.

-آفت کش ارگانیک روغن چریش که هم به عنوان محلول پاشی و هم به عنوان ضد عفونی کننده خاک استفاده می شود، یک سلاح موثر در برابر بسیاری از آفات باغ است.

-نماتدهای بیماری زا به خاک باغ خود اضافه کنید تا انواع مختلف لاروهای زمینی را تحت کنترل نگه دارید.

-پاشیدن خاک دیاتومه برای مقابله با انواع مختلف آفات باغ بسیار عالی است.

-از خاک کائولن برای پوشش گیاهان و جلوگیری از سوسک خیار و سایر آفات استفاده کنید.

 

کنترل زراعی:

  • پایش و نظارت بر سوسک راه راه خیار به ویژه در زمان پیوند کردن و یا در مرحله ۳-۱ برگی شدن نشاها (به علت حساسیت بالا نسبت به این آفت در این مراحل)
  • کشت ارقام مقاوم
  • رعایت تناوب زراعی
  • جمع آوری و معدوم سازی بقایای گیاهی مزرعه پس از برداشت محصول

کنترل بیولوژیک:

  • رهاسازی پارازیتوئیدهایی نظیر : زنبور Centistes diabroticae و مگس Celatoria setosa ، سن های شکارگر، بالتوری ها، کفشدوزکها

کنترل شیمیایی:

  • مالاتیون 1-1.5لیتر در هزار لیتر آب


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401