کنترل ارگانیک برای آفات رایج توت فرنگی

ارسال شده در 01 شهریور ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
50 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

اگر در باغچه خود توت فرنگی می کارید، باید بدانید که گیاه شما ممکن است به آفاتی آلوده شود. رایج ترین آفات توت فرنگی عبارتند از راب، سرخرطومی جوانه توت فرنگی، شپشک و آفات میوه توت فرنگی. در اینجا نگاهی به روش های آلی و غیر شیمیایی برای کنترل هر یک می اندازیم.

راب

اگر سوراخ‌های کوچک و عمیقی در میوه‌های توت فرنگی، معمولاً زیر کلاهک می‌بینید، به احتمال زیاد با راب‌ها سر و کار دارید. راب‌ها همچنین ردپای لزجی را بر جای می‌گذارند که اغلب روی شاخ و برگ دیده می‌شود، راب ها معمولاً در شب آسیب می رسانند و در هوای مرطوب بیشتر مشکل ساز هستند. برای کنترل راب می توان از روش های زیر استفاده کرد:

برگ ها و سایر بقایای گیاهی را  جمع آوری کنید تا مکان های مخفی را از بین ببرید و از خسارت راب جلوگیری کنید.

آبیاری کمتر، اما عمیق. با این کار از خاک دائما مرطوب که باعث جلب شدن راب ها می شود جلوگیری می کند.

راب ها را با تخته به دام بیندازید. در طول شب، راب ها زیر تخته خزیده و به آن می چسبند فقط مطمئن شوید که هر روز صبح تله را چک می کنید و هر راب را که روی تخته هست بردارید، در غیر این صورت آنها دوباره شب بعد به قصد خوردن توت فرنگی شما بازخواهند گشت.

از تله های پوست مرکبات استفاده کنید، پوست پرتقال، لیمو یا لیموترش را در اطراف پایه بوته های توت فرنگی خود قرار دهید. راب‌ها جذب مرکبات می‌شوند و شما می‌توانید هر روز صبح آن‌ها را جمع کنید و دور بریزید.

یک مانع از خاک دیاتومه  در اطراف پایه گیاهان قرار دهید، خاک دیاتومه یک پودر ریز است که از ذرات تیز موجودات دریایی ساخته شده است این ماده برای پوست راب ها اذیت کننده است و آنها از آن عبور نمی کنند، خاک دیاتومه باید خشک باشد و اگر مرطوب باشد کارایی نداد.

کنترل ارگانیک برای آفات رایج توت فرنگی

 

سرخرطومی غنچه توت فرنگی

سرخرطومی جوانه توت فرنگی گاهی اوقات "کلیپر توت فرنگی" نیز نامیده می شود. آنها حدود 2 سانتی متراند و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای با لکه های سیاه در پشت خود هستند. سرخرطومی جوانه توت فرنگی در اوایل بهار که افراد بالغ از زمستان گذرانی بیرون می آیند مشکل ساز هستند. سرخرطومی ها با تغذیه از گرده و سوراخ کرد جوانه خسارت وارد می کنند ماده ها در هر جوانه یک تخم می گذارند و جوانه را می بندند تا از باز شدن آن جلوگیری شود. این کار از لاروهای آنها محافظت می کند اما احتمال تبدیل شدن آن شکوفه به توت را نیز از بین می برد. این شکوفه ها معمولاً از گیاهان می ریزند یا به صورت آویزان میمانند. تخم ها پس از یک هفته تفریخ شوند و بالغ ها پس از سه تا چهار هفته از شکوفه های آلوده خارج می شوند.

با شروع جوانه زنی بوته های توت فرنگی، بررسی سرخرطومی هارا شروع کنید. برای مبارزه با آنها:

برای جلوگیری از زمستان گذرانی حشرات و خسارت به محصول سال دیگر، جوانه های آلوده و همچنین بقایای گیاهیکه به زمین افتاده است را جمع آوری کنید.

در صورت مشاهده سرخرطومی می توانید گیاهان خود را با صابون حشره کش اسپری کنید، اما ممکن است نیاز به استفاده مکرر باشد. هیچ حشره کش آلی دیگری وجود ندارد که به خوبی با سرخرطومی جوانه ها مقابله کند.

کنترل ارگانیک برای آفات توت فرنگی

سن گیاه خوار

گونه های مختلفی از سن ها وجود دارد که رایج ترین آنها Lygus lineolaris است که به توت فرنگی آسیب می زند. حشرات سن گیاه خوار ظاهری بالدار خاکستری، مایل به سبز یا قهوه ای به شکل بیضی هستند.

ماده های بالغ در بهار زمانی که جوانه های گل توت فرنگی ظاهر می شوند برای تخم گزاری ظاهری می شوند. پوره ها بیرون می آیند و از شکوفه ها و دانه های توت فرنگی تغذیه می کنند و در نتیجه میوه بد شکل می شود. برای کنترل ارگانیک این آفات:

علف های هرز و سایر بقایای گیاهی را در نزدیکی توت خود حذف کنید تا محیط های تخم گذاری را از بین ببرید.

تله های چسبنده سفید رنگ را در اطراف باغچه قرار دهید تا حشرات را به دام بیندازید. آنها را هر روز بررسی کنید تا مطمئن شوید که حشرات مفید را نمی گیرید.

گیاهان مولد گرده را در اطراف باغ بکارید که شکارگران طبیعی سن جذب آن شده و به کاهش خسارت توسط سن ها کمک کنند

سعی کنید در فصل گلدهی و میوه دهی تا حد امکان باغ را عاری از علف های هرز نگه دارید. علف های هرزی که حشره های سن از آنها تغذیه می کنند عبارتند از: قاصدک، علف جوجه، خردل وحشی و...

حداقل دو بار در هفته گیاهان را قبل از شروع به گلدهی بررسی کنید تا  به موقع پی به وجود این آفت ببرید و در صورت مشاهده حشرات روی گیاهان خود می توانید از صابون حشره کش استفاده کنید.

هر میوه ای که آسیب دیده باشد نیز باید حذف شود. به درستی رشد نخواهد کرد.

کنترل ارگانیک برای آفات توت فرنگی

زنجره

شناسایی زنجره ها بسیار آسان است: اگر کفی شفاف و حبابدار در پایه گیاهان خود مشاهده کردید، گیاه شمابه زنجره آلوده شده است. پوره ها به رنگ خرمایی، قهوه ای یا سیاه هستند و اندازه آن ها فقط حدود 2سانتیمتر است. این کف توسط پوره ها به عنوان مخفیگاه و پناهگاه تولید می شود و این علامتی است که بیشتر دیده می شود.

زنجره ها اغلب گیاه را از بین نمی برند، اما خسارت های شدید ممکن است رشد آن را متوقف کنند. ساقه ها را سوراخ کرده و از شیره نباتی گیاه تغذیه می کنند. نزدیک به سطح زمین رخ می دهد و منجر به توت های کوچک و گیاهان ضعیف یا کوتاه می شود. برای کنترل ارگانیک حشرات:

گیاهان را بررسی کنید و زمانی که زنجره را مشاهده کردید، از جریان قوی آب برای از بین بردن آفات استفاده کنید.

در پایان فصل از بقایای گیاهی قدیمی اطراف گیاهان خلاص شوید. تخم‌های زنجره در بقایای گیاهی زمستان گذرانی می کنند و جمع کردن بقایا کمک زیادی به کاهش جمعیت حشرات می کند.

از اسپری خانگی تهیه شده از سیر یا فلفل تند مخلوط با آب برای اسپری گیاهان استفاده کنید.

برای جلوگیری از هجوم از روغن چریش یا روغن حشره کش مبتنی بر مرکبات استفاده کنید.

گیاهان را با صابون حشره کش اسپری کنید.

کنترل ارگانیک برای آفات رایج توت فرنگی

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401