کمبود آهن در گیاهان آپارتمان

ارسال شده در 28 اردیبهشت ماه 1401

128 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

آهن یکی از عناصر مهمی می باشد که در تشکیل کلروفیل در برگ گیاهان نقش موثر دارد و در صورت عدم وجود عنصر آهن کلروفیل تشکیل نمی شود ودر نتیجه فتوسنتز اتفاق نمی افتد. از آن جایی که کلروفیل انرژی خورشید را با انرژی شیمیایی تبدیل می کند در صورت عدم فعالیت کلروفیل انرژی شیمیایی تولید نمی شود این بدان معنا می باشد که گیاه دیگر توانای تولید محصول را ندارد و توقف رشد اتفاق می افتد.

عنصر آهن جز عناصرکم مصرف و غیر متحرک می باشد و توانای حرکت از برگهای پایین گیاه به برگهای بالا را ندارد درنتیجه علائم کمبود در برگهای جوان  بالایی گیاه دیده می شد.

کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی

نقش آهن در گیاه 

به طور کلی آهن در چهار عمل گیاه نقش مستقیم دارد: 1-تشکیل کلروفیل 2-محرک رشد گیاه 3-افزایش رشد زایشی 4-پر کردن دانه

علائم کمبود آهن در گیاه

در حالت کلی گیاه حالت رنگ پریده پیدا می کند که با نگاه دقیق تر به برگها دیده می شود که بافت برگها زرد رنگ شده و رگبرگها سبز می ماند که این زردی برگ ابتدا در برگهای جوان دیده می شود و در صورتی که کمبود بر طرف نشود کل گیاه را درگیر می کند. در موارد شدید تر از کمبود دیده می شود که ابتدا حاشیه برگها خشک شده و سپس تمام برگها و شاخه ها نیز خشک می شوند و حتی مرگ گیاه نیز اتفاق می افتد.

پیشگیری از کمبود عنصر آهن

چند عامل در پیشگیری کمبود عنصر آهن نقش دارند مانند PHخاک. عصر آهن در خاک های قلیایی و شور جذب کمتری دارد و باید PH خاک به سمت اسیدی باشد. همچنین اگر آهن به شکل غیر قابل جذب برای گیاه در آید کمبود بروز می دهد. گاهی برای تامین آهن،   میخ آهنی استفاده می شود که این روش اشتباه می باشد و  آهن مورد نیاز را برای گیاه تامین نمی کند.

از دیگر عوامل بروز کمبود عنصر آهن اثر همپوشانی عناصر می باشد به طوری که اگر از کودهای پتاس بالا بیش از اندازه استفاده شود جذب عنصر آهن با مشکل مواجه می شود و گیاه علائم کمبود آن را نشان می دهد. در صورتی که تغذیه گیاه متعادل باشد کمبود اتفاق نمی افتد.

کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی

درمان کمبود عنصر آهن

در ابتدا باید توجه شود که خاک گلدان مناسب باشد و خاک گلدان دارای مقدار زیادی خاک رس یا خاک باغچه نباشد تا جذب عنصر با مشکل مواجه نشود سپس می توان از کودهای آهن استفاده کرد باید توجه شود که مقدار مصرف این کود بسیار کم می باشد برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه با کارشناسان متخصص و مجرب مجموعه شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401