کشت و نگهداری گل کلم

ارسال شده در 30 مهر ماه 1401

35 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

کشت و نگهداری گل کلم

گل کلم با نام علمی  Brassica oleracea نوع گیاه دوساله که به صورت سالانه رشد می کند و بومی منطقه اروپاست. گل کلم دارای برگ های ضخیم و بیضی شکل با دنده ها و رگبرگ های مشخص است. برگ و ساقه گل کلم هر دو خوراکی هستند قسمت اصلی خوراکی این گیاه سر آن است که از جوانه های گل رشد نکرده تشکیل شده اند.

گل کلم به تغییرات دما بسیار حساس است. این گیاه هوای خنک (اما نه سرد) را دوست دارند و بهتر است در اوایل بهار (برای برداشت اوایل تابستان) یا در اواسط تابستان (برای برداشت پاییز) کاشته شوند. سرعت رشد آن ها نسبتاً آهسته است و بسته به نوع آن ظرف دو تا سه ماه پس از کاشت آماده برداشت هستند. اگر کاشت گل کلم را از بذر شروع کنید، گزینه های متنوعی خواهید داشت. گل کلم سفید، گل کلم بنفش که رنگ خود را از آنتوسیانین که نوعی آنتی اکسیدان است می گیرد، گل کلم نارنجی که رنگ خود را از محتوای نسبتاً بالای بتاکارتن می گیرد.

 

نگهداری

نور: گل کلم به آفتاب کامل نیاز دارد، در مکان هایی با آب و هوای گرم، سایه کم بعد از ظهر از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

خاک: گل کلم به خاکی غنی از مواد آلی با PH بین 5/6 تا 5/7 نیاز دارد. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد، اما گل کلم به رطوبت ثابتی نیاز دارد تا از دکمه زدن (رشد سر گل های بسیار کوچک به جای یک سر بزرگ) جلوگیری کند.

آب: گل کلم به رطوبت ثابت و مقدار زیادی از آن نیاز دارد. بدون آب کافی، سرها تلخ می شوند. حداقل 5/2 تا 5 سانتی متر در هفته آب بدهید. خشک ماندن خاک در هوای گرم باعث می‌شود که جوانه ‌ها کمی باز شوند و سرها برنجی شوند.

دما و رطوبت: گل کلم هوای خنک را دوست دارد اما به سرما حساس است. در دمای بالای 27 درجه سانتی گراد دچار مشکل می شود، به همین دلیل است که معمولاً در بهار یا پاییز کاشته می‌شود و قبل یا بعد از گرم‌ترین روزهای تابستان برداشت می‌شود. برای خنک نگه داشتن خاک و کمک به حفظ رطوبت، در زمان کاشت، مالچ پاشی کنید.

کود: از آنجایی که بلوغ گل کلم خیلی طول می کشد، تغذیه تکمیلی ضروری است.شما می توانید از برنامه غذایی سبزیجات و صیفی جات شهر گیاه استفاده نمایید. 

کاشت: حدود 6-4 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان، بذرها را در داخل خانه کشت کنید. گل کلم دوست ندارد ریشه هایش  به هم بخورد، بنابراین گلدان های بزرگ توصیه می شود. بذرها را در عمق 5 سانتی متر بکارید و خاک را مرطوب نگه دارید.گیاهان فضایی را با فاصله60-45 سانتی متر از هم، با ردیف هایی که 75 سانتی متر از هم فاصله دارند، قرار دهید تا به برگ های بیرونی فضای زیادی بدهید. آن ها در دمای 27 درجه سانتی گراد، سریعتر جوانه می زنند.

برداشت: اکثر انواع گل کلم در حدود دو ماه بالغ می شوند، برخی از آن ها کمی سریعتر هستند و برخی دیگر تا سه ماه طول می کشد. از آنجایی که آنها در هوای گرم سر تشکیل نمی دهند و فقط می توانند یخبندان خفیف را تحمل کنند، حتماً گونه ای را انتخاب کنید که زمان کافی برای بلوغ در آب و هوای شما داشته باشد. اگر بهار یا پاییز شما کوتاه باشد، این به معنای یک رقم زودرس است. واریته ‌های با بلوغ طولانی‌تر انتخاب‌های خوبی برای باغبانانی هستند که زمستان‌های معتدل یا دیررس دارند. باغبانان در آب و هوای سرد اغلب شانس بهتری برای کاشت پیوند در اواسط تا اواخر تابستان و برداشت در پاییز دارند. زمانی که سرها به اندازه دلخواه رسیدند و جوانه ها هنوز سفت هستند برداشت کنید.

بلانچینگ گل کلم

برای جلوگیری از تغییر رنگ گل کلم، مخصوصا انواع سفید، باید از روش بلانچینگ استفاده شود. وقتی سرها به اندازه یک تخم مرغ بزرگ هستند شروع به خم کردن برگ های خود گیاه بر روی سر کلم کنید تا از نور مستقیم خورشید که باعث زردی کلم می شود جلوگیری کنید. می توانید آنها را با گیره لباس، کش لاستیکی یا نخ در جای خود نگه دارید. برگ ها را خیلی محکم نبندید. نور را مسدود کنید اما فضایی برای انبساط کلم باقی بگذارید. هنگامی که برگ ها در جای خود قرار گرفتند، سعی کنید آنها را خیس نکنید در طول دوره رشد دقت کنید حشرات از آنها به عنوان مخفیگاه استفاده نمی کنند.

 

آفات و بیماری های رایج

متأسفانه، گل کلم به همه آفات معمولی گیاه کلم حساس است و به تعداد زیادی از آنها از جمله لوپر کلم ،کرم کلم ، شته ها و سوسک  ککی ممکن است دچار شود. بیماری های لکه سیاه گل کلم، ریشه گرزی کلم،  ساق سیاه کلم و ... از بیماری های رایج در گل کلم می باشد. یکی دیگر از مشکلات رایج گل کلم، پژمردگی و انحراف نوک برگ است. این به طور کلی به دلیل کمبود بر در خاک ها ایجاد می شود. کود حاوی بر یا جلبک دریایی باید به جلوگیری از این امر کمک کند.

جهت کنترل و مبارزه با آفات و بیماری های گل کلم شما می توانید با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401