کشت و نگهداری از کلم قمری

ارسال شده در 02 آبان ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

کشت و نگهداری از کلم قمری

کلم قمری با نام علمی  Brassica oleracea نوعی گیاهی دوساله علفی بومی شمال اروپا است که می توانید به عنوان جایگزین برای کلم بروکلی یا کلم استفاده کنید. برگ ها و ساقه های کلم قمری خوراکی است و می توان آن را به صورت پخته یا خام مصرف کرد. هنگامی که به صورت خام مصرف می شود، ساقه های جوان ترد و ملایم هستند. کلم قمری مانند کلم کمی تند است.  این گیاه به سرما بسیار مقاوم است.

نام های رایج کلم قمری کلم سنگ و کلم سر می باشد. در انواع  کلم قمری سفید، کلم قمری بنفش،کلم قم ی پیش رس و کلم قمری بنفش پیش رس وجود دارد.

ساقه های هوایی کلم قمری  ضخیم شده و به کلم تبدیل می شوند.

نگهداری

نور: کلم قمری برای بزرگ شدن و طعم منحصر به فردش  به یک روز کامل آفتاب نیاز دارد. از آنجایی که این سبزی سریع و زودرس است، ممکن است بتوانید آن را در نزدیکی درختان برگریز بکارید.

خاک: کلم قمری به خاک لومی مرطوب و غنی نیاز دارد. خاک کمی اسیدی با pH 5/5 -9/6 مناسب است.

آب: این گیاه را به خوبی آبیاری کنید. در خاک های خنک بهاری یا پاییزی نباید مشکل باشد. معمولاً هفته ای 5/2 سانتی متر باران یا آبیاری نیاز دارد.

دما و رطوبت: کلم قمری در هوای خنک بهترین رشد را دارد. هنگامی که دمای تابستان فرا می رسد، رشد این گیاه تمام می شود.

کود: بهتر است به طور مداوم خاک را غنی کنید، در زمان کاشت کود دامی اضافه کنید و به ردیف ها تا زمان برداشت کمپوست اضافه کنید.

 

کاشت:  بذر کلم قمری را پس از آخرین سرمای بهاره در  عمق 5/0 تا 5/2 سانتی متری بکارید یا در پاییز با زمان کافی برای برداشت قبل از اولین انجماد سخت بکارید. این کلم بعد از  40 تا 50 روزقابل برداشت می باشد.

برداشت: این گیاه در هنگام رسیدن تغییر رنگ چندان محسوسی را تجربه نمی کند، اما می توانید به اندازه آن به عنوان عامل تعیین کننده زمان برداشت تکیه کنید. زمانی که قطر پیازها بین 5 تا 8 سانتی متر است زمان برداشت کلم قمری فرا رسیده است.

آفات: آفاتی مانند کرم کلم و شته مومی به این گیاه می توانند آسیب برسانند. شما می توانید برای مبارزه با متخصصان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401