کاشت و نگهداری نخودفرنگی در گلدان

ارسال شده در 21 آبان ماه 1401

37 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نخودفرنگی برای رشد در گلدان مناسب است. به سرعت رشد می کنند و به توجه زیادی نیاز ندارند، ضمنا با کمی تلاش، محصول زیادی برداشت خواهیدکرد.

موارد ضروری برای رشد نخود فرنگی نور کامل خورشید (روزی 6 ساعت) و خاک مرطوب است. نخود فرنگی شرایط خنک را ترجیح می دهد، بنابراین کاشت آنها در اوایل فصل بهترین گزینه برای برداشت محصول فراوان است. هنگامی که هوا شروع به گرم شدن می کند، تولید نخود فرنگی شما متوقف می شود.

نخود فرنگی بین 60 تا 70 روز طول می کشد تا از دانه ها به بلوغ برسد. آنها ریشه عمیقی ندارند، بنابراین از گلدان هایی با عمق 20 تا 45 سانتی متری استفاده کنید.

خاک سبک را در گلدان بریزید طوریکه حداقل 7 سانتی متر  از لبه گلدان پایین تر باشد. اگر خاک گلدان شما از قبل کود در مخلوط خود ندارد، یک کود کامل اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که نخود فرنگی به کود زیادی نیاز ندارد و  اگر بیش از حد از کود استفاده کنید، نیتروژن موجود در کود به گیاه آسیب می رساند و گیاهان غلاف های بزرگی را تولید می کنند که داخل آن ها نخودهای کوچک یا بدون آن هستند. نخودها حبوباتی هستند که به طور طبیعی نیتروژن را با جذب از هوا در خاک تثبیت می کنند.

پس از پر کردن ظرف خود، خاک را نسبتا صاف کنید اما فشرده نباشد. بذر نخود فرنگی را در عمق حدود 2 تا 5 سانتی متری و در حداقل فاصله 5/2 سانتی متری از هم بکارید.

سپس گلدان را آبیاری کنید.

نکته: اگر بیش از یک دانه در یک نقطه جوانه زد، شاخه ضعیف تر را هرس کنید.

بیشتر واریته ‌های نخودفرنگی، گیاهان بالارونده هستند، بنابراین برای بالا رفتن به یک داربست یا ساختار پشتیبانی نیاز دارند. نخود فرنگی به طور طبیعی به خوبی به پیچک ها نمی چسبد، بنابراین ممکن است مجبور شوید با استفاده از اتصالات سیمی برای محکم کردن ساقه ها به ساختار، به آنها کمک کنید.

آفات و بیماری ها

از جمله بیماری ها و آفات نخود فرنگی می توان به شته ها، سفیدک پودری نخود فرنگی، بیماری پوسیدگی فوزاریومی و... اشاره نمود شما برای مبارزه با این موارد می توانید با متخصصان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401