کاشت زعفران در خانه

ارسال شده در 23 مرداد ماه 1401

56 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

کلاله این گیاه جایی است که ادویه گران قیمت زعفران از آن می آید، زعفران یک ادویه با ارزش و قرمز است که در آشپزی استفاده می شود. زعفران گران‌ترین ادویه از نظر وزنی در سراسر جهان است. به طور معمول در مدیترانه و سپس تا کوه های کشمیر برداشت می شود، بسیاری از مردم نمی دانند که این ادویه از کلاله خشک شده یک گونه کروکوس تولید می شود.

کروکوس زعفرانی (Crocus sativus) گلی است که به طرز شگفت انگیزی رشد می کند و به راحتی در پاییز پرورش می یابد، زمانی که این گیاه شکوفا می شود، رنگی به آن اضافه می کند. شما نیز می توانید این گیاه را برای خود پرورش دهید، البته باید بدانید که برای داشتن تنها یک گرم از این ادویه باید حدود 150تا200 گل داشته باشید.

کاشت زعفران در خانه

نور

کروکوس زعفرانی یک مکان کاملاً آفتابی یا سایه بسیار روشن را ترجیح می دهد. نیاز به دریافت 4تا6 ساعت نور مستقیم برای شکوفه دهی دارد و در صورتی که نور کافی نداشته باشد گلها شکوفا نمی شود.

خاک

این گیاه در مورد نوع خاک حساس نیست. اگرچه باید زهکشی خوبی داشته باشد و بهترین نتایج در نوع لومی و غنی از هوموس مشاهده می شود.

آبیاری

گونه Sativus crocus در تابستان به حالت خفته می رود. در طول این مدت نباید به آنها آب بدهید.

همانطور که از گیاهانی که معمولاً در مناطق خشک رشد می کنند انتظار دارید، به طور کلی به آبیاری زیادی نیاز ندارند، پس از استقرار، نسبتاً به خشکی مقاوم هستند و رطوبت بیش از حد می تواند به پیازها آسیب برساند یا پوسیده شود.

دما و رطوبت

زعفران کروکوس در آب و هوای قاره ای که در آن تفاوت مشخصی در فصل وجود دارد رشد می کند. زمانی که تابستان‌ها گرم و خشک است بهترین عملکرد را دارند. رطوبت بیش از حد مشکل بزرگی برای این گیاه است. اگر آنها در معرض شرایط بسیار سخت و یخبندان زمستانی باشند، پیازها به خوبی رشد نخواهند کرد و این می تواند منجر به گلدهی ضعیف شود، اگر انتظار دارید دما به میزان قابل توجهی کاهش یابد، مالچ پاشی اطراف گیاهان با کاه یا کمپوست می تواند به محافظت از آنها کمک کند.

کود

استفاده از کود آلی در خاک هنگام کاشت پیاز زعفران می تواند مفید باشد.. شما می توانید از برنامه غذایی زعفران شهر گیاه استفاده نمایید. 

کاشت زعفران در خانه

تکثیر کروکوس زعفرانی

زعفران گیاه عقیمی است که نمی تواند با بذر تولید مثل کند، از طریق تکثیر پیازهایش (به نام بنه) تکثیر می شود. این بدان معنی است که بنه های بیشتری به طور طبیعی در زیر خاک رشد می کنند.

بهتر است هر چند سال یکبار پیازها را حفر کنید و بنه های قدیمی را از بنه جدید جدا کنید. کاشت مجدد پس از این، با جلوگیری از ازدحام بیش از حد و اطمینان از اینکه پیازها به اندازه کافی در خاک باقی می مانند، رشد سالم را تشویق می کند. هر گونه کاشت مجدد را می توان در تابستان در دوره خواب انجام داد.

برداشت

سال اول پس از کاشت، زعفران شما بهترین شکوفه خود را نخواهد داد. اگر قصد برداشت کلاله ها را دارید، بهتر است تا سال دوم یا سوم صبر کنید. تا آن زمان، گیاه استقرار بیشتری پیدا کرده و گلدهی احتمالاً بهترخواهد بود.

برداشت درست پس از باز شدن گل ها در یک صبح خشک مهم است. هر گل دارای سه کلاله است که می توان قبل از خشک شدن برای استفاده با یک موچین با دقت از بین برد.

رشد در گلدان

پیازهای کروکوس به راحتی در گلدان رشد می کنند اگر زمستان‌ها سرد باشد، می‌تواند این امکان را به شما  دهد تا در هنگام یخبندان، گلدان را به مکان گرم تری منتقل کنید. پیازها را در پاییز و قبل از فرا رسیدن یخبندان در گلدان بکارید. گلدان باید نسبتاً عمیق و جادار باشد. هنگامی که در داخل خانه هستید، در طول این دوره خواب نیازی به آبیاری نخواهد بود. روی بنه ها باید حدود8تا10 سانتیمتر خاک قرار گیرد.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401