کاربرد پودر استخوان در کشاورزی

ارسال شده در 30 فروردین ماه 1402

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

پودر استخوان نوعی کود آلی است که عمدتاً از استخوان گاو تهیه می شود .این ماده یک ترکیب مهم برای گیاهان گلدار است و به راحتی توسط این گیاهان جذب شده و در نتیجه شکوفه های زیبا و بزرگی به وجود می آید.

همانطور که از نام آن پیداست، پودر استخوان از استخوان های آسیاب شده حیوانات به دست می آید و معمولاً استخوان های گاو. با این حال، از انواع دیگر حیوانات مانند پودر استخوان ماهی یا امولسیون ماهی نیز می توان برای تهیه کود استخوان استفاده کرد .از آنجایی که قسمت اعظم کود استخوان از گوشت و استخوان گاو تهیه می شود، بسیاری نگران ابتلا به بیماری جنون گاوی با دست زدن به این کود هستند. اما این امکان وجود ندارد. اول آنکه گوشت این حیوانات برای این بیماری آزمایش می شود و در صورت مثبت بودن آزمایش از آنها برای تهیه غذا یا کود استفاده نمی شود. همچنین، فرآیندی که استخوان‌ها برای تبدیل شدن به غذای گیاهی طی می‌کنند، هر عامل بیماری‌زایی را که ناقل بیماری باشد، از بین می‌برد. دوم، گیاهان نمی‌توانند مولکول‌هایی را که باعث این بیماری می‌شوند جذب کنند. به هر حال، احتمال ابتلا به بیماری جنون گاوی از این کود باغی بسیار کم است.

در کشاورزی  کاربرد پودر استخوان

این کود منبع عالی فسفر و کلسیم می باشد. اکثر کودهای تجاری ساخته شده از استخوان در بازار امروزه دارای نسبت NPK 3-15-0 هستند. . که برای پیازها و گیاهان گلدار عالی است.

یکی از مهم ترین نکاتی که قبل از استفاده از پودر استخوان برای باغ خود باید به خاطر بسپارید این است که باید خاک را آزمایش کنید.این امر به این دلیل باید صورت گیرد که سطح pH خاک می تواند بر عملکرد پودر استخوان تأثیر بگذارد.

اگر PH  بالاتر از هفت باشد، فسفر به اندازه کافی موثر نخواهد بود و خواهید دید که استفاده از پودر استخوان اساساً بی فایده است. کود استخوان نه تنها ارگانیک است، بلکه سرشار از مواد مغذی است. این ماده در درجه اول فسفر، یکی از سه ماده مغذی اولیه و اصلی گیاه، و همچنین کلسیم و نیتروژن را تامین می کند . این کود  همچنین برای متعادل کردن سایر مواد افزودنی خاک با نیتروژن بالا و ارگانیک مفید است. به عنوان مثال، کود دامی پوسیده منبع عالی نیتروژن است، اما میزان فسفر در آن کم است. لذا با مخلوط کردن کود استخوان با کود دامی پوسیده، یک کود آلی متعادل خواهید داشت.

 

بهتر است کود استخوان را با خاکستر چوب مخلوط کنید. دو قسمت خاکستر چوب و یک قسمت کود استخوان. این عمل باعث افزایش پتاسیم برای گیاهان شما می شود .همچنین اطمینان حاصل کنید که هنگام استفاده ، کود استخوان را تا حد امکان از ریشه گیاه دور نگه دارید .انجام این کار می تواند آنها را بسوزاند و اثرات مفید کود را معکوس کند.

در حالی که نسبت مواد مغذی می تواند بر اساس تامین کننده متفاوت باشد، کود استخوان تقریباً 15٪ فسفر، تا 3٪ نیتروژن و ترکیبی از سایر ترکیبات حیاتی مانند کلسیم و کربن  را داراست. تا زمانی که خاکی که گیاه در آن رشد می کنند کمی اسیدی باشد، ریشه های گیاه می توانند به مواد مغذی آن دسترسی داشته باشند PH) کمتر از 7 کافی است).

کاربرد پودر استخوان در کشاورزی

کود پودر استخوان را با پودر خون اشتباه نگیرید. اگرچه هر دو از محصولات جانبی صنعت گوشت به دست می‌آیند، اما کنجاله خون از خون دهیدراته گرفته شده و حاوی درصد نیتروژن بالاتری نسبت به پودر استخوان است. هر دو رشد گیاه را تقویت می کنند، دو تفاوت اصلی میان آنها وجود دارد. اول، پودر خون از خون کم آب ساخته شده است. ثانیاً به جای فسفر بیشتر نیتروژن را تأمین می کند.

در زیر برخی از مهمترین فواید برای گیاهان و خاک شما آورده شده است:

1. پودر استخوان یک کود غنی از فسفر است

فسفر یکی دیگر از مواد مغذی کلیدی است که در کود پودر استخوان یافت می شود. این ماده معدنی نقش زیادی در فتوسنتز، تولید ریشه، گل و بذر، انتقال انرژی در داخل گیاه و سایر عملکردهای حیاتی دارد. فسفر باعث افزایش عملکرد میوه و دانه، افزایش گلدهی و افزایش مقاومت به آفات و بیماری ها می شود.کود فسفر برای گیاهان برای گلدهی ضروری است. کود استخوان حاوی 15 درصد فسفر است. فسفر موجود در این کود آلی از نوعی است که به راحتی توسط گیاهان قابل جذب است و استفاده از آن آسان است. فسفر به تولید ریشه های قوی و افزایش رشد میوه و گل کمک می کند. فسفر همچنین به گیاهان کمک می کند تا قندها و نشاسته ها را به اشکال قابل استفاده انرژی تبدیل کنند. قبل از افزودن کود استخوان به خاک خود، همیشه سطح pH خاک را بررسی کنید. استفاده از پودر استخوان به گیاهان گلدار شما، مانند گل رز یا پیاز، کمک می‌کند تا گل‌های بزرگ‌تر و فراوان‌تری رشد کنند. گیاهان برای فعال کردن فتوسنتز، رشد و تولید مثل (گل ها و میوه ها) به فسفر متکی هستند. همچنین فسفر نقش های دیگری در تنفس سلولی، DNA،  RNA و انتقال انرژی ایفا می کند. به طور خلاصه، بدون فسفر، گیاهان شما زنده نمی مانند. این کود باغی همچنین مقدار مناسبی از کلسیم و مقداری نیتروژن را تامین می کند. با این حال، اغلب بیشتر برای فسفر استفاده می شود و کلسیم یا نیتروژن یک مزیت اضافی برای خاک باغ است.

2. به عنوان یک کود آهسته رهش عمل می کند

کود استخوان در طی چند ماه تجزیه می شود، به این معنی که به گیاهان شما دسترسی مداوم به فسفر در طول فصل رشد می دهد. این بدان معناست که شما باید آن را یک یا دو بار در طول فصل رشد استفاده کنید تا مطمئن شوید که آن را با سایر اشکال کود متعادل کرده و نیتروژن و پتاسیم لازم را به گیاهان خود بدهید.

دستورالعمل های روی بسته کود را دنبال کنید تا غلظت مناسب را بدست آورید. مراقب باشید کود را خیلی نزدیک به ریشه گیاه استفاده نکنید زیرا ممکن است آنها را بسوزانید.

3. باعث بهبود ساختار ریشه می شود

کود پودر استخوان یک افزودنی ایده آل برای خاک برای رشد هویج، چغندر، سیب زمینی و سایر محصولات ریشه ای است. این موضوع به خاطر سطح بالای فسفر آن است که به شکل گیری سالم ریشه کمک می کند.

کاربرد پودر استخوان در کشاورزی

. باعث افزایش شکوفه و تولید میوه می شود

کود پودر استخوان با ایجاد گل‌های بزرگتر و با رنگ روشن‌تر، زیبایی گیاهان زینتی را افزایش می‌دهد. همچنین می تواند به گیاهان در میوه دهی بیشتر کمک کند.

5. اشکال دیگر کود را متعادل می کند

بیشتر کودها دارای نیتروژن بالایی هستند .استفاده از کود پودر استخوان می تواند نسبت مواد مغذی را دوباره متعادل کند و منجر به ایجاد گیاهان سالم تر شود.

6. استفاده در سیستم هیدروپونیک

کود پودر استخوان برای رشد مبتنی بر آب مناسب است، به خصوص اگر از آن به شکل مایع استفاده کنید. با این حال، دستورالعمل های برنامه کوددهی با آن کمتر استاندارد شده است و شما باید میزان استفاده را بر اساس سیستم خاص خود محاسبه کنید .به طور کلی، فسفر در غلظت های 50-30 ppm (قسمت در میلیون) در محلول غذایی برای رشد توصیه می شود. برنامه ریزی کنید که محلول غذایی خود را اغلب آزمایش کنید و مقدار کود پودر استخوان را که اضافه می کنید برای حفظ این غلظت تنظیم کنید.

7.سرشار از کلسیم

کود پودر استخوان مملو از این ماده معدنی ضروری است. کلسیم کمک می کند تا دیواره های سلولی گیاهان قوی و سالم بماند و باعث رشد قوی می شود.

اگر از روش های باغبانی ارگانیک استفاده می کنید، کود پودر استخوان یک گزینه عالی است. علاوه بر اینکه کاملاً عاری از مواد شیمیایی است، باعث فعال شدن میکروارگانسیم های خاک می شود و حاوی ریزمغذی هایی مانند منیزیم، روی و آهن است که سلامت گیاه را تقویت کرده و به رشد میکروبی خاک کمک می کند. این ترکیب ساختار کلی و کیفیت خاک را بهبود می بخشد که به نوبه خود باعث بهبود کیفیت گیاهان و محصولات شما می شود. به علاوه، اگر به طور تصادفی بیش از حد استفاده شود، گیاهان را نمی سوزاند.استفاده از آن در باغبانی ارگانیک ساده و بسیار ایمن است.

قبل از شروع استفاده از کود پودر استخوان، خاک خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به فسفر نیاز دارد. در غیر این صورت، خطر کوددهی بیش از حد را دارید که می تواند به گیاهان شما آسیب برساند و/یا از بین ببرد. همراه با کمبود فسفر، خاک باید PH 7 یا کمتر داشته باشد تا این کود آلی به درستی کار کند. اگر خاک شما قلیایی تر است، قبل از استفاده از کود پودر استخوان، pH را بررسی کنید.

پس از استفاده از کود استخوان، خاک را کمی آبیاری کنید تا پودر استخوان شروع به تجزیه شدن کند. این ماده طی چهار ماه مواد مغذی را آزاد می کند. پیش بینی آب و هوا را قبل از افزودن کود استخوان بررسی کنید. مانند هر اصلاح کننده خاک، حتما قبل از افزودن کود، آزمایش خاک انجام دهید، زیرا مصرف بیش از حد یک ماده مغذی می تواند به همان اندازه که خیلی کم باشد مضر باشد.

 

-از جمله فواید کود استخوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-عملکرد بیشتر میوه و دانه

-ساختار ریشه ای قوی تر برای گیاهان تازه در حال رشد

-رشد سالم و شاداب

- مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

-محرک ایجاد شکوفه های بزرگ و زیبا

کود پودر استخوان یک کود آلی استثنایی برای افزودن به گیاهان گلدار مانند گل رز و آماریلیس است. همچنین رشد آلیوم هایی مانند سیر، تره فرنگی و پیاز را افزایش می دهد. کود ارگانیک پودر استخوان اغلب برای ایجاد چمن استفاده می شود زیرا به رشد سریع گیاهان جوان کمک می کند. این ترکیب به ایجاد ساختار ریشه متراکم تر کمک می کند و کلسیم را برای گوجه فرنگی به میوه می دهد.

معایب پودر استخوان

استفاده از کود استخوان دارای اشکالات زیادی نیست. با این حال، مانند هر کود دیگری، شما باید از احتمالات منفی آن آگاه باشید. در اینجا به برخی از معایب استفاده از کود پودر استخوان اشاره می گردد:

-این کود ، آهسته رهش است، بنابراین موجب تقویت فوری گیاه نمی شود.

-این ترکیب یک کود متعادل نیست. اگر گیاهان شما به مواد مغذی اضافی نیاز دارند، باید کود دیگری را همراه با پودر استخوان استفاده کنید .همانطور که گفته شد، کود پودر استخوان عمدتاً فسفر را تامین می کند که یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان است زیرا به رشد آنها کمک می کند.

کاربرد پودر استخوان در کشاورزی

 

- کود دهی بیش از حد با فسفر می تواند سایر مواد مغذی مهم برای گیاهان مانند آهن و روی را از دسترس خارج کند. گیاهان بر اثر فسفر زیاد (یا مقدار زیاد پودر استخوان) زرد می شوند و همچنین علائم کمبود سایر مواد مغذی را نشان می دهند. فسفر بیش از حد می تواند به تولید کلروفیل گیاه آسیب برساند که منجر به زرد شدن برگ ها (به نام کلروز) می شود. بنابراین، اگر خاک شما کمبود فسفر ندارد، نباید کود پودر استخوان اضافه کنید.

- باعث جذب حیوانات می شود

یکی دیگر از اشکالات استفاده از پودر استخوان این است که از آنجایی که از محصولات حیوانی ساخته شده است، می تواند موجودات دیگر را به باغ شما جذب کند. در حالی که خود حیوانات ممکن است مضر نباشند، می توانند به گیاهان شما آسیب برسانند و تمام کار سخت شما را خنثی کنند.می توانید این خطر را با سرمایه گذاری در کود پودر استخوانی که بخارپز و استریل شده است کاهش دهید تا بوی آن قبل از خرید به حداقل برسد. این کود را در کیسه های دربسته که حیوانات نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند، نگهداری کنید.

-برای تمام سطوح pH خاک مناسب نیست

طبق مطالعات گزارش شده توسط دانشگاه ایالتی کلرادو، فسفر حاصل از کودهای آلی مانند پودر استخوان تنها در خاک اسیدی با سطح pH 7 یا کمتر در دسترس گیاهان است. اگر خاک شما به سمت قلیایی شدن است، کود پودر استخوان هیچ تاثیری واقعی نخواهد داشت. شرایط قلیایی خاک جذب مواد مغذی را کاهش می دهد. قبل از افزودن پودر استخوان برای گیاهان به باغ خود، از PH خاک خود مطمئن شوید. استفاده از کود پودر استخوان فقط در خاک هایی با pH کمتر از 7 موثر است. اگر PH خاک بالاتر از 7 باشد، اثربخشی فسفر پودر استخوان به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اگر متوجه شدید که خاک شما PH بالاتر از 7 دارد، ابتدا pH خاک خود را قبل از افزودن پودر استخوان اصلاح کنید، در غیر این صورت پودر استخوان کار نخواهد کرد.همچنین اگر سطح pH خاک بالاتر از 7 باشد، حاوی مقادیر زیادی کلسیم است که به فسفر موجود در پودر استخوان متصل می شود و ترکیبی به نام کلسیم فسفات ایجاد می کند که جذب  فسفر توسط ریشه های گیاه را غیرممکن می کند.

 - خطر برای ایمنی کودکان

در حالی که کود پودر استخوان کاملاً طبیعی است، اما خوردن آن بی خطر نیست. این به این دلیل است که اگرچه پودر استخوان ارگانیک است، اما برای مصرف انسان مناسب نیست. پودر استخوان می تواند سیستم گوارشی را مسدود کند، زیرا قطعات کوچک با هم در معده تشکیل می شوند و از این لحاظ می تواند ایجاد خطر کند. بنابراین اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، باید با احتیاط از پودر استخوان استفاده کنید.

نحوه استفاده از پودر استخوان در گیاهان

هنگامی که خاک آزمایش شد، به ازای هر 9 متر مربع باغی که در حال اصلاح هستید، کود پودر استخوان به میزان 5/4 کیلوگرم اضافه کنید. پودر استخوان تا چهار ماه فسفر را در خاک آزاد می کند.

هنگام کار کردن پودر استخوان در خاک، حتماً خاک را به خوبی بچرخانید و آن را به طور یکنواخت در زمین مخلوط کنید تا هیچ توده یا رسوبی از کود مخلوط نشده باقی نماند. این امر به توزیع کود در سراسر خاک کمک می کند.

کود پودر استخوان حدود چهار ماه طول می کشد تا به طور کامل در خاک تجزیه شود، بنابراین در این بازه زمانی دوباره از آن استفاده نکنید..استفاده از کود پودر استخوان روی زمینی که به آن نیاز ندارد اتلاف وقت و هزینه است. بهتر است قبل از استفاده از این کود روی آزمایش خاک سرمایه گذاری کنید تا مطمئن شوید خاک شما به اندازه کافی اسیدی است تا گیاهان آن را جذب کنند.

فسفر بیش از حد در خاک می تواند تعادل بین قارچ های موجود در خاک و ریشه های گیاه شما را مختل کند و از جذب آن جلوگیری کند. به همین ترتیب، بارش باران های سنگین می‌توانند کود پودر استخوان را به سیستم‌های آبی منتقل کنند، جایی که می‌تواند باعث رشد جلبک‌ها شود و به اکوسیستم آسیب برساند.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401