چگونه ریشه زایی در قلمه ها را تسریع کنیم

ارسال شده در 05 تیر ماه 1401

128 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

ایا برای تکثیر گیاه خود  قلمه گرفته اید ، قلمه شما در آب ریشه نمی دهد و شما نمی دانید چرا؟  در اینجا ما دلایلی که ممکن است بخاطر آن قلمه ها ریشه ندهند را بیان می کنیم و  به دستور العمل هایی برای حل این مشکل می پردازیم:

-قلمه شما زیادی بلند است:1

اگر طول قلمه شما از 30 سانتیمتر بیشتر است ، خیلی بلند می باشد. بخاطر داشته باشید که شما بخش بزرگی از یک ساقه را جدا کرده اید و قلمه شما برای بقا نیاز به رطوبت دارد. یک قلمه بزرگ از طریق یک ریشه کوچک آب را جذب می کند و اگر قلمه بزرگ باشد ، احتمالا پژمرده و برخی از برگ های آن زرد می شود. برای افزودن شانس ریشه زایی ، ،طول قلمه ها باید بین 10 تا  15سانیمتر باشند. توجه داشته باشید که قلمه شما فقط دارای یک گره باشد. به این ترتیب حداکثر استفاده از از قلمه را خواهید کرد. هر قلمه تبدیل به یک گیاه خواهد شد.

2-قلمه فاقد گره است:

 گره ( node) ، محلی است که برگ با ساقه تلاقی می یابد. از محل گره،  قلمه ها ریشه زایی کرده و یک گیاه جدید را ایجاد می کنند.  ریشه ها از زیر ناحیه گره تشکیل شده در گیاه جدید ، درست بالای ناحیه گره تشکیل خواهند شد.

چگونه ریشه زایی در قلمه ها را تسریع کنیم

3-قلمه ها را در مکان های تاریک نگهداری نکنید:

قلمه ها را نزدیک پنجره یا نزدیک لامپ های رشد و مکان هایی که باندازه کافی گرم هستند نگاهداری کنید. ولی پس از ریشه زایی از نگاهداری جوانه در مکان هایی که زیر تابش نور مستقیم آفتاب هستند بپرهیزید. دما نیز مهم است، هر چه هوا گرمتر باشد ، قلمه زایی تسریع می یابد.

 

4-قلمه ها را در هوای خشک نگاه داشته اید تا خشک شود و باصلاح پنبه ببندد:

بمحض آنکه از گیاهان قلمه گرفتید ، باید آنها را مستقیما درون آب برای تکثیر قرار دهید. تامین رطوبت بیش از حد نیز می تواند منجر به پوسیدگی گردد . مه پاشی های مکرر و سنگین ، در طول تکثیر قلمه‌های بدون ریشه سبب ایجاد رطوبت بیش از حد می شود. هدف از مه پاش،  دادن رطوبت کافی روی برگ برای جلوگیری از پژمردگی و خشک شدن آن است. ولی زیاده روی در آن نتیجه عکس می دهد. اگر ترجیح می دهید قلمه های خود را در آب ریشه کن کنید، سطح آب را بالا نگه دارید تا  ریشه ها رشد کنند.

چگونه ریشه زایی در قلمه ها را تسریع کنیم

5-صبور نیستید:

 اگر قلمه شما سالم و سبز بنظر می رسد ولی هنوز ریشه زایی نکرده است ، تنها مشکل بی صبری شماست. بعنوان مثال ریشه زایی قلمه پوتوس در آب تازه از چند روز تا چند هفته یا بیشتر متغیر است که بستگی به وضعیت محیط دارد. بسته به دما (در هوای گرم سریعتر) و رطوبت، انتظار داشته باشید که قلمه ها در 2-3 هفته شروع به ریشه زایی کنند..

-قلمه را در جای خیلی سرد نگاه داشته اید:

گیاهانی مانند پوتوس ، هوای گرم را برای رشد دوست دارند. اگر قلمه را در سرما نگاه داشته اید از رشد ریشه ممانعت می شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه ، قلمه را در دمای بالای 20 درجه سانتیگراد نگاه داری کنید. ولی همزمان مطمئن باشید که قلمه ها از نور کافی برخوردار باشند. از قرار دادن قلمه ها در نزدیک پنجره در سرمای زمستان خوداری کنید.

7-تکثیر قلمه ها در فصل اشتباه:

 حتی اگر قلمه های شما در  شرایط نامناسب ریشه زایی کنند ، بسیار طول خواهد کشید تا گیاه جدیدی را تشکیل دهند. گیاهان را می توان در تمام طول سال تکثیر کرد، اما بهار و تابستان ایده آل هستند.

فصل رشد بهترین شانس را برای رشد ریشه های سالم و قوی روی قلمه می دهد. منظور از فصل "ااشتباه" فصل زمستان است که رشد بسیاری از گیاهان آپارتمانی در آن شرایط کاهش می یابد. ریشه زایی معمولاً زمانی موفقیت آمیزتر است که قلمه ها از اولین دوره رشد بهاره برداشته شوند..

8-قلمه را از قسمت های سالم گیاه جداکنید:

همیشه برای تکثیر گیاهان، چندین قلمه از گیاه اصلی جدا کنید، چون احتمال آنکه بعضی از آنها ریشه زایی نکنند وجود دارد. از گیاهان زرد، مسن و رنجور و گیاهانی که فاقد برگ  هستند ، قلمه نگیرید. گیاهانی که از آنهاد قلمه می گیرید باید سالم بوده و برگ های سبز داشته باشند. از گرفتن قلمه از شاخه های کاملا سبز یا قدیمی، قهوه ای و شکننده خودداری کنید. توجه داشته باشید که هنگام قلمه گیری ، چاقو یا قیچی مورد استفاده را ضد عفونی کنید. زیرا وقتی قسمت هایی از گیاه "مادر" را قطع می کنید.، بطور ناخواسته  باکتری یا کپک را وارد زخم ناشی از قلمه گیری می کنید.


چگونه ریشه زایی در قلمه ها را تسریع کنیم

9-آب قلمه ها را تعویض نمی کنید:

 مهم است که آب اضافی به سرعت تخلیه شود تا ساقه‌های قلمه‌ها پوسیده نشوند. هر از چند گاهی آب ظروف خود را عوض کنید - در حالت ایده آل، حداکثر بعد از یک هفته - و در صورت نیاز آب جدید اضافه کنید. ریشه ها برای رشد نیاز به هوا دارند. باید سعی کنید هر 2 تا 3 روز یا بیشتر آب را با آب شیر تازه عوض کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید،  زیرا اکسیژن در آب کم می شود .آبی که از شیر آب خارج می شود حاوی اکسیژن است . بمحض آنکه قلمه مستقر شد ، اکسیژن و گازهای محلول از آن خارج شده و مصرف می شوند. حتما لیوان آبی را که حباب های آب در درون آن نقش بسته اند را دیده اید. اما آب به تنهایی مواد مغذی مورد نیاز گیاه شما را تامین نمی کند، در حالی که خاک این کار را می کند  .اگر گیاه شما برای مدت طولانی در آب نگهداری شود، برای زنده ماندن به مواد مغذی اضافی نیاز دارد. به غیر از آن، اگر گیاه شما در معرض نور مستقیم خورشید است، باید مراقب رشد جلبک ها باشید. این بدان معناست که آب را به طور منظم تعویض کنید.

10- استفاده از نرم کننده های آب:

اغلب نرم کننده های آب ، یون های کلسیم و منیزیم را از آب سخت زدوده و بجای آن سدیم جایگزین می کنند. سدیم برای گیاهان سمی است و هرگز نباید از آن برای گیاهان خود استفاده نمود.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401