چگونه درخت انار را پرورش دهیم؟

ارسال شده در 8 اسفند ماه 1401

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

چگونه درخت انار را پرورش دهیم؟

درختان انار Punica granatum میوه های لذیذی تولید می کنند. آب و هوای گرم مناسب است در بیشتر نقاط، آنها برگریز هستند اما در آب و هوای گرمتر، ممکن است همیشه سبز باشند. نگهداری از آنها آسان است و تحت تأثیر آفات و بیماری های زیادی قرار نمی گیرند. میوه ها دارای پوست قرمز و چرمی هستند و دانه های شیرین و خوراکی آن سرشار از آنتی اکسیدان هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. برگ های براق و قرمز مایل به قرمز، گل های لوله ای شکل جذاب هستند. نوع گیاهی درختچه و درخت کوچک می باشد ارتفاع یک درختچه کوتوله انار 1 متر و یک درخت 6 تا 9 متر می باشد. انار بومی ایران تا شمال هند است.

درخت انار تا حدودی به خشکی مقاوم است. درختان جوان را باید در بهار پس از رفع خطر سرمای دیررس کاشت. معمولا دو تا سه سال طول می کشد تا میوه بدهند.            

نگهداری

نور: درختچه ‌های انار را می‌توان در نیمه‌ سایه پرورش داد، اما در حالت ایده‌آل درخت شما باید حداقل شش ساعت آفتاب کامل در روز داشته باشد.

خاک: انار به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد، اگرچه می‌تواند در خاک‌ های مختلف از لوم اسیدی (ترجیح‌شده) تا انواع قلیایی رشد کند.

آب: درخت انار به خشکی مقاوم است، اما برای تولید میوه مناسب آبیاری لازم است. در طول فصل خشک، زمانی که درختان جدیدی ایجاد می کنید، هر دو تا چهار هفته یکبار آبیاری عمیق انجام دهید. هنگام آبیاری دقت کنید چون آب اضافی و شرایط مرطوب می تواند منجر به برداشت ضعیف شود.

دما و رطوبت: آنها از زمستان های خنک و تابستان های گرم و خشک استقبال می کنند. زمانی رشد می کنند که دمای فصل رشد بالای 30 درجه سانتی گراد باشد. درختان انار نسبت به درختان مرکبات به سرما مقاوم‌تر هستند، اما سطوح آن بسته به رقم متفاوت است.

کود: از برنامه غذایی انار شهرگیاه استفاده کنید.

کاشت: هنگام کاشت، مطمئن شوید که خاک سفت و خیلی مرطوب نباشد. بهتر است درختان را در فاصله 5/4 متری از هم بکارید.

برداشت: حدود سه سال طول می کشد تا یک درخت انار برداشت مناسبی داشته باشد. میوه‌ها وقتی رنگشان قرمز شد، درخشندگی مات به جای براق دارند، از حالت گرد به شش ضلعی تغییر می‌کنند و با ضربه زدن صدایی فلزی ایجاد می‌کنند آماده چیدن هستند.

هرس: هرس منظم شاخه ها به خصوص در چند سال اول به تشویق رشد شاخه های جدید سالم و برداشت فراوان تر کمک می کند. پس از استقرار درخت، فقط هرس شاخه های مرده، آسیب دیده یا بیمار کافیست. تنک کردن میوه هایی که روی شاخه ها رشد می کنند ایده خوبی است.

تکثیر: تکثیر از طریق قلمه امکان پذیر است.

آفات و بیماری های رایج

آفات احتمالی عبارتند از: پروانه انار، تریپس، شپشک آردآلود و مگس سفید. بیماری ها در درختانی که به خوبی نگهداری می شوند نادر هستند اما شامل لکه برگی، لکه میوه، پژمردگی شاخه ها، پوسیدگی و...

برای مبارزه با عوامل فوق با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401