چگونه خیار را خودمان گرده افشانی کنیم

ارسال شده در 20 شهریور ماه 1401

93 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

 

یکی از نکاتی که برای گلخانه داران حائز اهمیت است عدم گرد افشانی یا گرد افشانی ناقص می باشد!  گاهی دیده می شود که بوته ها کاملا سالم می باشند اما میوه تشکیل نشده است دلیل اصلی این مشکل عدم گرده افشانی کافی است. کشاورزان قرن هاست که برای گرده افشانی شکوفه های باغ هایشان به زنبورها و سایر گرده افشان ها وابسته بوده اند، در سال های اخیر، از آنجایی که جمعیت زنبورها در برخی مناطق به دلایل مختلف از جمله پراکندگی حومه شهر،پرورش گیاهان در گلخانه، اختلال در فروپاشی کلونی و تغییر الگوهای آب و هوایی در حال کاهش است، برخی از گیاهان ممکن است برای گرده افشانی به کمک انسان نیاز داشته باشند.

گرده افشانی همچنین می تواند تحت تأثیر دوره های طولانی هوای بارانی یا سرد بهاری یا آبیاری بیش از حد در هنگام تشکیل گرده قرار گیرد، آبیاری بوته ها در زمان گلدهی باید به گونه­ای باشدکه آب روی گلها نریزد و آبیاری فقط پای بوته ها انجام شود و یا از سیستم آبیاری قطره ای استفاده شود.

چگونه خیار را خود گرد افشانی کنیم

بسیاری از باغبانان نیز سعی می‌کنند با قرار دادن پوشش‌های ردیفی روی گیاهان، از گیاهان خیار در برابر کرم‌های تاک کدو(vine borers) ، آفتی که می‌تواند محصولات خانواده کدوئیان را از بین ببرد، محافظت کنند. در حالی این پوشش ها برای کنترل آفات مناسب هستند اما باعث می شوند زنبورها ، نتوانند به گل ها دسترسی داشته باشند و گرده افشانی را در ناقص گذاشته و کشاوزان باید وارد عمل شوند.

برای بازدهی بهتر می توان کدوهای تابستانی مانند کدو سبز، کدوهای زمستانه مانند کدو تنبل، خربزه، کدوحلوایی و خیار را گرده افشانی کرد در واقع، گلهای منفرد برای اکثر این گیاهان فقط یک روز دوام می آورند، بنابراین گرده افشانی دستی اغلب برای عملکرد خوب ضروری است این روش همچنین با تشویق گیاهان به رشد میوه زودتر و سریعتر از انتظار برای گرده افشان ها، برداشت زودتر را ایجاد می کند.

کاشت گیاهان جذب کننده­ی زنبور عسل می تواند به جذب زنبورهای بیشتر برای کمک به گرده افشانی خیار سبز کمک کند، اما ممکن است بخواهید مداخله کنید این مقاله دستورالعمل ها و توصیه هایی را برای خود گرده افشانی مؤثر گیاهان کدو ارائه می دهد.

شناسایی گلهای نر و ماده خیار 

چگونه خیار را خودمان گرد افشانی کنیم

 

صبر کنید تا گرده افشانی را با دست انجام دهید تا تعداد گلهای مناسبی روی گیاهان خود داشته باشید. حداقل سه یا چهار در هر گیاه. گیاه خیار شما دارای شکوفه های نر و ماده خواهد بود. در اینجا نحوه تشخیص تفاوت وجود دارد. گل نر دارای یک دمگل باریک است، در حالی که گل ماده دارای یک میوه نابالغ کوچک است اگر آن گل ماده گرده افشانی نشود، آن میوه ریز می ریزد و باردهی حاصل نمی شود.

اغلب اوقات اولین گلهایی که ظاهر می شوند، گلهای نر هستند. به طور معمول زنبورها گرده گل های نر را به گل های ماده منتقل می کنند با این حال، ممکن است لازم باشد با گرده افشانی گل ها به طبیعت کمک کنید.

در انواع مختلف خیار نسبت گلهای نر به ماده متفاوت است همچنین داخل گل ها سرنخی برای شناسایی شکوفه های نر و ماده است. تفاوت اصلی این است که گل‌های نر دارای بساک‌هایی هستند (زائده‌های کوچک)، که حاوی گرده (ماده‌ای که گرده افشانی می‌کند) دارند و گل‌های ماده دارای کلاله هستند(ساختارهای ناهمواری که در اطراف یک دسته جمع می‌شوند. دهانه مرکزی )که گرده را دریافت می کند.

گرده افشانی گل خیار ماده

اواسط صبح احتمالاً بهترین زمان برای گرده افشانی خیارها است، زیرا گل‌ها به طور طبیعی باید تا آن زمان باز شوند، اما اگر هنوز باز نشده‌اند، می‌توانید به آرامی پوست آن‌ها را با انگشتان خود جدا کنید تا گلبرگ‌ها را از هم جدا کرده و بساک و مادگی‌ها را باز کنید.

چگونه خیار را خودمان گرده افشانی کنیم

گرده افشانی شکوفه های خیار با دست بسیار آسان است، اگرچه اگر تعداد زیادی بوته خیار داشته باشید تا حدودی زمان بر است به سادگی گل نر را بگیرید، به آرامی گلبرگ ها را بردارید و بساک را با گرده در معرض دید قرار دهید. شما باید گل کدو نر را بچینید تا بتوانید گرده را از بساک به کلاله گل ماده منتقل کنید، به آرامی بساک را در برابر کلاله در گل ماده چند بار تکان دهید و مقداری گرده را رها کنید. هر گل نر می تواند حدود 5 گل ماده را گرده افشانی کند در صورت تمایل، می توانید از یک برس رنگ کوچک نیز برای انتقال گرده از بساک به کلاله استفاده کنید، برای این کار نیازی به چیدن گل نر ندارید، اما این گلها به هر حال خیار تولید نمی کنند. شکوفه های خیار نیز خوراکی هستند و همچنین می توانید گل های نر را برای مدتی روی گیاه بگذارید تا زنبورها شهد آن را جمع کنند.

بعد از انجام گرد افشانی باید اجازه دهید خیار شما رشد کند. حتما خیارهای تابستانی را زمانی که کوچک هستند، برای لطیف ترین گوشت انتخاب کنید. طول یک خیار سبز تقریباً به 7 سانتی متر می رسد، اگر آفتاب و باران کافی وجود داشته باشد.


چگونه خیار را خودمان گرده افشانی کنیم


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401