چرا و چگونه باید تریپس مرکبات کنترل شود؟

ارسال شده در 05 تیر ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
304 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

تریپس مرکبات یکی از آفات کلیدی در باغات مرکبات است و وجود آنها بر روی درختان مرکبات می تواند بازار پسندی محصولات را تا حد زیادی کاهش دهد.

 این مقاله آفت تریپس را مورد بحث و تشریح قرار می دهد و اطلاعاتی را به اشتراک می گذارد تا به شما در پیشگیری یا کنترل با هجوم این آفت کمک کند.

چرا و چگونه باید تریپس مرکبات کنترل شود

تریپس مرکبات چیست؟

اندازه تریپس مرکبات کمتر از یک میلی متر است و حشره بالغ دارای بدنی بیضی شکل و در سطح پشتی بدن و حاشیه بال ها مقداری مو وجود دارد.

شناسایی این حشرات ریز بسیار سخت است زیرا به دلیل رنگی که دارند باعث می شود که روی سطح میوه هایی که تغذیه می کنند دیده نشوند. لاروهای سن اول کوچک هستند و به سختی قابل مشاهده هستند. اندازه سن های بعدی آن تقریبا به اندازه حشره بالغ است.

چرا و چگونه باید تریپس مرکبات کنترل شود

تریپس مرکبات چه آسیب هایی ایجاد می کند؟

 

تریپس مرکبات تهدید جدی برای پرتقال، لیمو، لیموترش و سایر درختان مرکبات است. این حشرات بسیار ریز رنگ نارنجی متمایل به زرد و گاهی سبز دارند و با تغذیه شدید از سطوح میوه ها. باعث آسیب وایجاد زخم میشوند و در نهایت باعث کاهش کمی و کیفی محصولات در باغات مرکبات می شوند.

ضروری است که ظاهر تریپس مرکبات را بشناسید زیرا آنها خسارت های زیادی را ایجاد می کنند و مرکبات آسیب دیده در سطح تجاری به دلیل کیفیت پایین تر، درآمد تولیدکنندگان تجاری مرکبات را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

هنگامی که قطر میوه به حدود 3.5 سانتیمتر می رسد، نفوذ به داخل سلول ها برای تریپس ها سخت تر می شود بنابرین با سفت و سخت شدن میوه ها به سمت درختان جوان تغییر جهت می دهند و با تغذیه از برگها باعث تغییر شکل آنها می شوند. 

چرا و چگونه باید تریپس مرکبات کنترل شود

تریپس مرکبات به سرعت تکثیر می شود و هر سال هشت نسل تولید می کند، به شرح زیر:

1.تریپس مرکبات بالغ در تمام قسمت های درختان مرکبات تخمگذای می کند.

2.لاروها در سن اول و دوم در زیر کاسبرگ میوه و روی برگهای درخت زندگی می کنند.

آنها ممکن است در شکاف های پوسته ی درخت شفیره شوند یا برای شفیره شدن در خاک فرو بریزند.

3.وقتی حشرات بالغ ظاهر می شوند، ممکن است تخم گذاری کنند و بدین ترتیب  چرخه را از نو شروع می شود.

آخرین نسل تریپس ها در هر فصل تخم هایی می گذارند که زمستان گذرانی کرده و در بهار بعدی تفریخ می شوند. هر نسل در چهار مرحله خسارت وارد می کند.

اولین نسل تریپس مرکبات در اوایل فصل به برگ های تازه و جدید حمله می کند. نسل دوم و سوم به میوه های جوان و در حال ظهور حمله می کنند. تریپس ها در سن دوم لاروی بسیار خسارت زا هستند زیرا میوه های ریز و تازه تشکیل شوده را مورد تغذیه قرار می دهند. آنها با فرو کردن استایلت خود در میوه ها و مکیدن شیره ی نباتی گیاهان باعث آسیب به میوه می شوند. تریپس بالغ آسیبی به میوه وارد نمی کند، اما سن دوم لاروی کاملا خسارت زا است.

این حشرات نه تنها میوه های در حال رشد بلکه جوانه های تازه تشکیل شده را هم مورد تغذیه قرار می دهند و تغذیه آنها باعث ایجاد مسیرهای سفید یا نقره ای روی سطح میوه می شود که با بالغ شدن میوه مشخص تر می شوند و لکه ها با رشد میوه ها به صورت لکه های بزرگتری نمایان می شوند.

اگرچه این خسارت به قسمت های خوراکی میوه آسیبی نمی رساند، اما باعث زشت جلوه دادن میوه و کاهش ارزش اقتصادی آن می شود.

آیا کنترل تریپس مرکبات در درختان میوه حیاط خانه ها ضروری است؟

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401