پوسیدگی ریشه (Phytophthora )

ارسال شده در 22 تیر ماه 1401

53 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نحوه شناسایی، درمان و پیشگیری از پوسیدگی ریشه

برخی از مشکلات باغبانی به راحتی قابل شناسایی هستند و خیلی سریع آشکار می شوند اما پوسیدگی ریشه مشکلی است که از دید شما پنهان می ماند و حتی پس از آشکار شدن علائم آن، باید بدانید که برای شناسایی آن به دنبال چه چیزی باشید.

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه چیست؟

در ابتدایی ترین سطح، پوسیدگی ریشه یک بیماری گیاهی است، اما نکته کلیدی در عوامل ایجاد کننده این بیماری است این بیماری می تواند در اثر غرقابی خاک یا انواع قارچ ها ایجاد شود.

خاک به دلایل مختلفی از جمله زهکشی ضعیف، بارندگی شدید و مداوم و آبیاری بیش از حد ممکن است غرقاب شود آبیاری بیش از حد ممکن است نگران کننده تر از همه باشد آبیاری بیش از حد یا یک دوره بارانی غیرمعمول، اغلب به خودی خود کافی نیست که باعث شود خاک شما غرقاب شود عامل اصلی آنها زهکشی ضعیف است آب از یک نوع خاک شنی مانند غربال عبور می کند و به ندرت پیش می آید که چنین خاکی غرقاب شود اما یک خاک رسی آب را برای مدت طولانی نگه می دارد بنابراین معمولا ترکیبی از زهکشی ضعیف و رطوبت بیش از حد است که زمین را غرقاب می کند.

 ریشه های گیاه نیاز به تنفس و اکسیژن  دارند  به همین دلیل است که خاک غرقابی برای آنها مشکل ساز است: ریشه ها در آب زیاد دچار پوسیدگی می شوندو بعد از آن از بین می روند و عملا هیچ کاربردی برای گیاه ندارند و زندگی  گیاه را مختل می کنند و در نهایت اگر نتوانید مشکل را حل کنید منجر به مرگ گیاه می شود.

گاهی اوقات علت پوسیدگی ریشه به علت خاک غرقابی نیست علت مستقیم ممکن است یک قارچ مانند Phytophthora باشد. اما، همانطور که زهکشی ضعیف باعث می شود آب بیش از حد مشکل ساز شود، خاک غرقابی نیز یک عامل برای Phytophthora است قارچ ها در شرایط مرطوب رشد می کنند Phytophthora به ندرت در خاکی که به خوبی زهکشی می کند مشکل ایجاد می کند.

نحوه شناسایی پوسیدگی ریشه

دلیل اینکه تشخیص به موقع پوسیدگی ریشه بسیار سخت است این است که در زیر زمین و دور از چشم در حال توسعه است. علیرغم نام "پوسیدگی ریشه"، باغبان معمولاً علائم بیماری را در برگ های گیاه می بینند، نه ریشه های آن تا آن زمان، متأسفانه، آسیب قبلاً وارد شده است.

پوسیدگی ریشه

زرد شدن برگها می تواند نشانه پوسیدگی ریشه باشد و ممکن است برگها ریزش کنند همچنین ممکن است برگها دچار انحراف شوند (کوچکتر از حد معمول، پیچ خورده و غیره) هنگامی که ریشه ها را بررسی کردید، ممکن است متوجه شوید که رنگ آنها با رنگ معمولی متفاوت است (تیره تر، قهوه ای مایل به قرمز، و غیره) و بوی نامطبوع می دهند یکی دیگر از نشانه های پوسیدگی ریشه این است که هر چقدر هم که گیاه را آبیاری کنید، همیشه پژمرده به نظر می رسد.

نحوه پیشگیری یا درمان پوسیدگی ریشه

جلوگیری از پوسیدگی ریشه در وهله اول بسیار ساده تر از مقابله با آن پس از ابتلا به آن است تامین زهکشی مناسب خاک و اجتناب از آبیاری بیش از حد بهترین توصیه برای پیشگیری است.

از نظر اندازه گیری واقعی، تشخیص مقدار آب بیش از حد دشوار است بهترین راه برای تعیین اینکه آیا یک گیاه به درستی آبیاری شده است یا نه این است که خاک را درست کنار ناحیه ریشه آن حفاری کنید (آنقدر نزدیک که ببینید در آنجا چه می گذرد اما نه آنقدر نزدیک که به ریشه ها آسیب برسانید). بیشتر گیاهان ترجیح می دهند که در سرتاسر نواحی ریشه خود خاکی مرطوب داشته باشند بنابراین اگر متوجه شدید که خاک آنجا خشک شده است، پس به اندازه کافی آبیاری نمی کنید اما اگر آن را خیس یافتید، پس در حال آبیاری بیش از حد هستید.

زهکشی خاک را می توان به روش های مختلفی بهبود بخشید، از جمله:

مخلوط کردن مواد افزودنی در خاک، مانند کمپوست

نصب زهکش

گیاهان خود را در بسترهای مرتفع پرورش دهید

در صورتی که ریشه دچار پوسیدگی شود، اگر گیاه مورد نظر به اندازه کافی کوچک باشد (مثلاً یک درخت یا درختچه چند ساله) و اگر به موقع مشکل را پیدا کرده باشید، ممکن است همه چیز از بین نرود گیاهان آپارتمانی که  پوسیدگی ریشه یکی از مشکلات رایج آنها است، اغلب می توانند نجات یابند زیرا درگلدان رشد می کنند و به شما امکان دسترسی آسان به ریشه های آنها را می دهند. می توانید موارد جزئی پوسیدگی ریشه را ابتدا با جدا کردن قسمت های آلوده گیاه، شستن ریشه ها و برداشتن (با ابزار برش استریل) قسمت های بیمار درمان کنید.

در کاشت مجدد بعدا، می توانید آن را پس از اصلاح زمین با کمپوست به همان نقطه برگردانید یا آن را به جای بهتر پیوند بزنید در هر صورت، دادن یک خاک سبک برای رشد گیاهان به شما کمک می کند از مشکل پوسیدگی ریشه در آینده جلوگیری کنید.

جلوگیری از پوسیدگی ریشه با انتخاب گیاه هوشمند

همچنین نباید اهمیت انتخاب گیاه هوشمند را نادیده بگیرید اگر می‌دانید که خاکی دارید که مرطوب‌تر از حد ایده‌آل برای اکثر گیاهان است، گیاهانی را بکارید که در آب یا اطراف آن قرار دارند ویا گیاهانی که زهکشی ضعیف را تحمل می‌کنند.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401