پرورش و نگهداری از گشنیز

ارسال شده در 27 بهمن ماه 1401

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گشنیز با نام گیاه شناسی  Coriandrum sativum از خانواده  Apiaceae نوعی گیاه سالانه بومی منطقه آسیا، اروپا، آفریقاست. زمان شکوفه دهی بهار، تابستان، پاییز می باشد. ارتفاع این گیاه به 3/0 تا 6/0 متر می رسد.

نام گشنیز به ساقه های نازک و سبز رنگ و برگ های صاف و توری این گیاه اشاره دارد که بهتر است به صورت تازه مصرف شود.

گشنیز بهتر است در اوایل بهار کاشته شود، می توان آن را در پاییز نیز کشت کرد. به سرعت رشد می کند، اغلب اولین برداشت بعد از 30 روز فرا می رسد. بذر آن نزدیک به سه ماه پس از کاشت برای برداشت آماده می شود.

 

نگهداری

نور: گیاه گشنیز با حدود شش ساعت تابش مستقیم نور خورشید در اغلب روزها رشد می کند. پرتوهای تند می تواند برگ های گشنیز را بسوزاند اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، گشنیز را در جایی بکارید که بتواند بعدازظهر سایه داشته باشد یا در گلدان هایی که می توان به طور دوره ای آن را به سایه منتقل کرد.

خاک: خاک لومی  با زهکشی خوب با pH خاک کمی اسیدی برای گشنیز بهترین است. حفظ رطوبت بیش از حد در خاک می تواند باعث شود که گیاه پیچ بخورد.

آب: خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید زیرا بذرها جوانه می زنند و رشد می کنند. گیاهان بالغ به آب زیادی نیاز ندارند، اما همچنان خاک مرطوب را دوست دارند. فقط مطمئن شوید که ریشه آنها هرگز غرق در آب نیست.

دما و رطوبت: گشنیز در محیط‌های نسبتاً خنک به بهترین وجه رشد می‌کند و دمای یین 15 تا 20 درجه سانتی گراد را ترجیح می‌دهد. گشنیز به سرما حساس است.

کود: گشنیز معمولاً برای رشد به کود نیاز ندارد. برای کمک به رشد گیاهان، به خصوص در اولین کاشت بذر،  یک کمپوست  یا سایر مواد آلی را با خاک مخلوط کنید.

گرده افشانی: گیاهان گشنیز از طریق زنبورها و سایر گرده افشان ها گرده افشانی می شوند.

هرس: اگر دیدید که ساقه گل شروع به رشد کرده است، می توانید برای طولانی کردن رشد برگ آن را کوتاه کنید. با این حال، اگر در فکر برداشت بذر هستید، باید به ساقه گل اجازه رشد دهید. در صورت امکان تا پایان فصل صبر کنید و اجازه دهید گیاه گل بدهد تا بتوانید بذرها را برداشت کنید.

 

چگونه گشنیز را در گلدان پرورش دهیم؟

اگر باغچه مناسبی برای گشنیز ندارید، به جای آن یک گلدان را امتحان کنید.

گلدانی که حداقل 23 سانتی متر عرض و عمق داشته و دارای سوراخ های زهکشی ست برای گشنیز بهترین است.

نحوه رشد گشنیز از بذر

قبل از کاشت، دانه های گشنیز را کمی بین انگشتان خود بمالید تا پوسته آن جدا شود. خیس کردن آنها در آب در طول شب نیز مفید است. این امر شانس جوانه زنی را افزایش می دهد. بهتر است بذرهای گشنیز را مستقیماً در زمین یا گلدانی که در نهایت در آنجا ساکن می شوند بکارید.

برداشت: هنگامی که گیاهان حدود 15 سانتی متر بلند شدند، می توانید شروع به برداشت کنید، که معمولاً حدود سه تا چهار هفته پس از اولین کاشت بذر اتفاق می افتد.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

گشنیز به طور کلی در برابر هرگونه آفت یا بیماری جدی مقاوم است. خاک خیلی مرطوب می تواند باعث پوسیدگی آن شود. عطر قوی گشنیز معمولاً آفات را دفع می کند، اما برخی از آفات رایج، از جمله شته ها ممکن است روی گیاهان تأثیر بگذارند. در صورت مشاهده هرگونه آفت با کارشناسان مجرب شهرگیاه در تماس باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401