پرورش و نگهداری از درختان زیتون

ارسال شده در 15 اسفند ماه 1401

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

پرورش و نگهداری از درختان زیتون

درخت زیتون با نام گیاه شناسی  Olea europaeaنوعی درخت همیشه سبز میوه دار یا بی میوه می باشد. درختان زیتون که قدمت آن به یونان باستان باز می گردد، یکی از قدیمی ترین درختان کشت شده در جهان است که نه تنها به خاطر میوه های خوش طعم، بلکه به دلیل ویژگی های تزئینی فراوانی که دارد، ارزشمند هستند. این درختان متمایز با شاخ و برگ‌های نقره‌ای، تنه‌های نازک و خوشه‌ای از گل‌های سفید مایل به کرم کوچک معطر در بهار، نقاط زیبای باغ در تمام فصول هستند. نرخ رشد درخت زیتون آهسته، حدود 60-30 سانتی متر در سال می باشد.

درختان زیتون مانند درختان سیب، دارای باروری متناوب هستند، بنابراین تعجب نکنید اگر درخت شما یک سال محصولی زیتون تولید کند و سال بعد محصول ضعیفی داشته باشد. درختان زیتون جوان ممکن است تا 5-4 سال شروع به باردهی مطلوب نکنند و بعد از آن افزایش محصول خواهند یافت.

 

نگهداری

نور: این درخت را در آفتاب کامل (8 ساعت یا بیشتر در روز) و دور از مناطق سنگ فرش شده بکارید تا از لکه‌ ای شدن میوه‌ها جلوگیری شود. در مناطق کم ارتفاع که آب راکد تجمع می یابد، کاشت نکنید.

خاک: هر خاک با زهکشی خوب قابل قبول است. در خاک های رسی سنگین کاشت نکنید.

آبیاری: درختان زیتون پس از استقرار به شدت به خشکی متحمل می شوند، اما برای گلدهی خوب و رشد میوه، باید آن ها را به طور منظم در طول فصل رشد آبیاری کنید، به خصوص اگر در آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید. بهار و تابستان: درختان تازه کاشته شده را دو یا سه بار در هفته، ترجیحاً با استفاده از شیلنگ خیسانده یا سیستم آبیاری قطره ای به صورت عمیق آبیاری کنید. درختان مستقر (5 تا 7 ساله) را می توان با دفعات کمتری، هر چند هفته یکبار آبیاری کرد و توجه شئد که خاک بین دو آبیاری خشک شود. پاییز و زمستان: آبیاری را کاهش دهید. بسته به میزان بارندگی، ممکن است نیازی به آبیاری تکمیلی نباشد.

دما و رطوبت: درختان زیتون در مناطقی با تابستان های گرم و خشک و زمستان های معتدل اما خنک بهترین رشد را دارند. دمای ایده آل بین 4 تا 5 درجه سانتی گراد است. به منظور میوه دادن، آنها به یک دوره خواب دو ماهه در هوای خنک نیاز دارند. با این حال، دمای سردتر زمستان (پایین تر از منفی هفت درجه سانتی گراد) می تواند به درخت آسیب برساند یا حتی آن را از بین ببرد.

کود: از برنامه تغذیه زیتون شهر گیاه استفاده کنید.

گرده افشانی: بیشتر درختان زیتون خود بارور هستند و گل های نر و ماده را در یک درخت تولید می کنند. با این حال، شما اغلب با کاشت درختی از نوع دیگر در نزدیکی آن، عملکرد میوه را افزایش می دهید و به آن ها اجازه می دهید گرده افشانی متقابل داشته باشند.

هرس: درختان زیتون به خوبی به هرس پاسخ می‌دهند، اما میزان هرس و روش‌هایی که استفاده می‌کنید اغلب به این بستگی دارد که آیا هدف اصلی شما افزایش تولید میوه یا بهبود زیبایی‌ است. برای حفظ سلامت درخت ، شاخه های مرده یا بیمار را نیز جدا کرده و پاجوش هایی که در پایه درخت ایجاد می شوند را هرس کنید. به خاطر داشته باشید که درختان زیتون در شاخه های سال قبل میوه تولید می کنند، بنابراین اگر میوه مورد نظر است، فقط به آرامی هرس کنید تا تاج پوشش باز شود و نفوذ نور افزایش یابد.

کاشت: بهترین زمان برای کاشت در فصل بهار و پس از پایان خطر سرمازدگی است. درختان تازه کاشته شده در اولین زمستان مستعد آسیب سرمازدگی هستند، بنابراین کاشت پاییزه فقط باید در مناطقی انجام شود که دمای زمستان کمتر از 1-  درجه سانتی گراد نباشد. از کاشت در طول گرمای تابستان خودداری کنید.

چاله ای  را تقریباً به قطر توپ ریشه و کمی کم عمق تر حفر کنید، قسمت بالای ریشه درست بالاتر از سطح زمین باشد. از افزودن کمپوست یا مواد آلی به چاله خودداری کنید.

برداشت: بسته به نحوه استفاده از آنها می توانید زیتون ها را در حالی که هنوز سبز هستند یا پس از رسیدن کامل در اواخر پاییز برداشت کنید، اکثر زیتون‌های تازه چیده شده (حتی آنهایی که کاملاً رسیده‌اند) بسیار تلخ هستند.

بیماری ها و آفات رایج

مراقب پژمردگی ورتیسیلیوم، مگس میوه زیتون، گره زیتون، پسیل زیتون و سپردارسیاه باشید. مگس میوه زیتون جدی ترین آفت درختان میوه است و می تواند با تخم گذاری درست زیر پوست میوه به محصول زیتون آسیب برساند. شما می توانید برای کنترل و مبارزه با موارد فوق با کارشناسان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401