پرورش ریحان داخل خانه

ارسال شده در 21 شهریور ماه 1401

91 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

ریحان با نام گیاه شناسی  Ocimum basilicum از خانواده  Lamiaceaeنوعی گیاه سالانه است. این گیاه بومی مناطق گرم آسیا، هند، ایران است. این گیاه دارای برگ‌های سبز براق و کوچک است که به صورت دسته‌ای رشد می‌کنند و عطر زیادی دارند.

ریحان در اوایل بهار در فضای باز یا در تمام طول سال در داخل خانه می تواند کشت شود،  این گیاه به سرعت رشد می کند و تنها در سه تا چهار هفته ایجاد می شود. طعم ریحان در طول چرخه رشدش متغییر است هنگامی که ریحان گل می دهد هنوز هم قابل خوردن هست اما ممکن است کمی تلخ باشد.

نگهداری

نور: گیاهان ریحان چه در داخل خانه و چه در فضای باز حداقل شش ساعت آفتاب کامل در روز نیاز دارند. اگر از لامپ های فلورسنت استفاده می کنید، ریحان خود را به مدت 12 ساعت در روز در زیر آنها نگه دارید.

دما و رطوبت: دمای متوسط ​ 21 درجه سانتی گراد یا بالاتر مناسب ریحان است. از قرار دادن گیاه در جایی که ممکن است در معرض نسیم تند یا سرد باشد، مانند جلوی پنجره باز در زمستان یا نزدیک یک واحد تهویه خودداری کنید. گیاهان ریحان نیز کمی رطوبت را دوست دارند، بنابراین گیاه خود را گاهی اوقات مه پاش کنید.

آبیاری: گیاهان ریحان خود را به طور مرتب مرطوب نگه دارید. زمانی که لایه بالایی خاک خشک شد، یا زمانی که گیاه اولین علائم پژمردگی را نشان داد، گیاه خود را آبیاری کنید.

کود: اگر متوجه شدید که گیاهان شما رشد چندانی ندارند، می توانید ماهی یک بار با استفاده از کود مایع، گیاه ریحان خود را تغذیه کنید.

هرس: برداشت به طور موثر هرس گیاه است، زیرا برگ ها باید از بالا به پایین برداشته شوند. برگ های منفرد را از گیاهان کوچکتر جدا کنید، یا ساقه ها را چند سانت بالاتر از سطح خاک قطع کنید.

خاک : خاک با زهکشی خوب، گردش هوای خوب برای حفظ شکل مناسب گیاه ریحان کافی است. بهتر است خاک گلدان خود را با کمی کمپوست ارگانیک اصلاح کنید.

تکثیر: برای پرورش ریحان از بذر، بذر  را به صورت خطی در گلدان مدنظر (هرچه فضای بیشتری برای ریشه داشته باشد مناسب تر است)  در عمق حدود یک سانت و با فواصل 3 تا 4 سانتی متری بذور از هم بکارید. بعد از جوانه زنی هر روز آبیاری کنید.

هنگامی که ریحان گل می دهد گل را قطع کنید زیرا مانع رشد می شود.

تکثیر ریحان از طریق قلمه در آب: یک ساقه ی  15 تا 20 سانتی متری را به شکل مورب ببرید و در ظرفی از آب طوری قرار دهید که 5 سانتی متر از ساقه ریحان در آب باشد  و پس از ریشه زایی آن را در خاک مناسب بکارید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401