پرورش درختان توت

ارسال شده در 09 مرداد ماه 1401

114 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

پرورش درختان توت

توت با نام گیاه شناسی  Morus spp. یک درخت برگریز با اندازه متوسط ​​است که سه سال پس از کاشت در تابستان میوه های کوچک و خوش طعم تولید می کند. رنگ توت ها به گونه درخت بستگی دارد و می تواند سفید، قرمز، سیاه باشد. این درختان دارای برگ های سبز تیره با لبه های دندانه دار هستند. بهتر است در اوایل بهار کاشته شوند و به سرعت رشد می کنند. برگ ها و میوه نارس توت حاوی لاتکسی است که برای انسان سمی خفیف است.پرورش درختان توت آسان است. به خاطر داشته باشید که درختان توت دارای ریشه های بسیار پربار و سریع رشد هستند پس درخت خود را دور از سازه‌های مهم مانند راهرو یا گاراژ و خطوط لوله آب و فاضلاب و... بکارید تا از آسیب رساندن ریشه‌ها به عناصر حیاتی ملک خود جلوگیری کنید.

نگهداری

نور: درختان توت می توانند هم در شرایط آفتاب کامل و هم در شرایط نیمه سایه رشد کنند، اما نور بیشتر برابر با میوه بیشتر است.

خاک: درختان توت تا حدودی سازگار هستند و می توانند به راحتی در خاک رس، لوم و شنی دارای زهکشی خوب رشد کنند. همچنین این درختان می توانند در طیف وسیعی از سطوح pH از خنثی تا اسیدی خفیف رشد کنند.

آب: درخت توت خود را پس از کاشت اولیه به طور عمیق و منظم آبیاری کنید تا به آن کمک کنید سیستم ریشه ای قوی ایجاد کند.دو تا سه گالن در هفته برای سال اول توصیه می شود. پس از استقرار، درختان توت نسبتاً به خشکی متحمل می شوند، اما  توجه داشته باشید آب و هوای خشک طولانی مدت منجر به کاهش باردهی یا ریزش زودهنگام توت های نارس می شود.

دما و رطوبت: بسته به گونه، بیشتر درختان توت نسبت به سرما مقاوم هستند و می توانند دمای کمتر از 3- درجه سانتی گراد را در طول خواب تحمل کنند. آنها در مناطقی که دمای فصل رشد بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد است، مقدار بهینه میوه را تولید می کنند.

کود: درختان توت اغلب بدون کوددهی هم خوب عمل می کنند، اما می توانند از کاربرد سالانه ی کود سود ببرند.

هرس: هرس معمولی درخت توت ضروری نیست، اما شاخه های آسیب دیده یا متقاطع باید در اواخر پاییز یا زمستان در حالی که درخت خواب است، هرس شوند.

تکثیر توت

درختان توت با ریشه زایی قلمه های شاخه های نیمه سخت به راحتی تکثیر می شوند. در بهار بخش های بلند 15 تا 20 سانتی متر  را از نوک شاخه های با قطر 5 سانتی متر -شاخه هایی که نسبتاً جدید هستند اما کاملاً نرم و سبز نیستند- ببرید. انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و آن را در گلدان های کوچک بکارید.گلدان ها را به خوبی آبیاری کنید.گلدان ها را در یک مکان کاملا سایه قرار دهید تا زمانی که ریشه پیدا کنند، وقتی قلمه ها ریشه دار شدند (معمولاً بعد از حدود یک ماه)، تا پاییز به رشد آنها در گلدان ها ادامه دهید، تا زمانی که می توان آنها را در باغ کاشت.هر قلمه ای با موفقیت ریشه نمی دهد، بنابراین حداقل چهار یا پنج قلمه بردارید تا شانس خود را افزایش دهید.

رشد توت از دانه: درختان توت به طور باورنکردنی به راحتی از دانه رشد می کنند.

 

آفات و بیماری ها

درختان توت ممکن است با انواع آفات از جمله مگس سفید، سپردارها و شپشک آردآلود دست و پنجه نرم کنند. خبر خوب این است که این حشرات واقعاً صدمات زیادی به درختان بالغ وارد نمی کنند. در صورت مشاهده علائم آلودگی در نهال جوان از روغن باغبانی استفاده کنید.

این درختان نسبتاً عاری از مشکلات و بیماری هستند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است آفت های باکتریایی و بیماری های قارچی لکه برگی رخ دهند. بیماری های قارچی به ندرت کشنده هستند و معمولاً نیازی به درمان ندارند.

اغلب درختان توت در آب و هوای گرمتر دچار آفات و بیماری می شوند.

سوالات متداول

درخت توت چقدر عمر می کند؟

درختان توت سفید (شایع ترین نوع) تا 100 سال هم عمر می کنند.

تفاوت توت قرمز و سفید چیست؟

توت سفید دارای برگ های سبز براق است، در حالی که توت قرمز دارای برگ های سبز مات است. در درختان توت سفید، میوه در ابتدا سبز مایل به سفید است که به تدریج تیره می شود. توت قرمز، میوه ها از ابتدا مایل به قرمز هستند.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401