ویروس برگ بادبزنی انگور

ارسال شده در 02 آبان ماه 1401

33 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

ویروس برگ باد بزنی انگور Grapevine fanleaf virus  (GFLV)یک ویروس بیماریزای گیاهی از خانواده Secoviridae  است. در انگور های مبتلا شده باعث کلروز برگ ها و کاهش کیفیت میوه می شود به دلیل تأثیر آن بر عملکرد انگور،GFLV یک پاتوژن با اهمیت تجاری است. این بیماری از طریق یک ناقل نماتد، شاخص Xiphinema و  X. italiaeمنتقل می شود، این نماتد ویروس را از طریق تغذیه از ریشه های گیاه آلوده به دست می آورد و به همین ترتیب آن را به گیاه سالم منتقل می کند.

ویروس برگ انگور

 

میزبان و علائم: میزبان ویروس برگ بادبزنی انگور یا GFLV گونه vitis است. علائم GFLV تحریف برگها است و ممکن است باعث ایجاد الگوهای کلروتیک ریز و نرم در مقایسه با میوه های گیاهان سالم می باشد، برگها به شدت انحراف، نامتقارن، لهیده و چروکیده شده و دندانه های حاد نشان می دهند، این علائم برگ ها را شبیه به یک بادبزن می کند، از این رو ویروس fanleaf نامیده می شود. ساقه ها همچنین ممکن است نشانه هایی از انشعاب غیر طبیعی، تکان دادن سر دوتایی و میانگره های کوتاه را نشان دهند. انگورهای آسیب‌دیده همچنین می‌توانند نشانه‌هایی از موزاییک زرد نشان دهند که ممکن است تمام قسمت‌های انگور را تحت تأثیر قرار دهد. حبه های گیاه عملکرد کمتری دارند و کوچکتر هستند آنها همچنین دارای زمان رسیدن نامنظم هستند.

علل

بیماری تباهی برگ انگور توسط ویروس برگ بادبزنی  انگور (GFLV)، یکی از اعضای گروه nepovirus ایجاد می شود. بنابراین آلودگی یک تاکستان جدید احتمالا از طریق کاشت نهال های آلوده به ویروس است، در داخل یک تاکستان، GFLV توسط ناقلان نماتد در گروه نماتد  ( Xiphinema و X. italiae) منتقل می شود. پس از جذب ویروس، یک نماتد می تواند تقریباً یک سال ویروس را انتقال دهد. هنگامی که تاکستان های آلوده برداشته می شوند، GFLV می تواند برای چند سال در ریشه باقی مانده و پس از برداشتن انگور نیز زنده بماند.

ویروس برگ انگور

چرخه بیماری: بیماری توسط نماتدXiphinema منتشر می شود. چرخه زندگی معمولی نماتد Xiphinema از 6 مرحله چرخه زندگی عبور می کند. ماده ها تخم ها را در خاک می گذارند، پس از بیرون آمدن لاروها از تخم، 4 مرحله پوست اندازی را پشت سر می گذارند که پس از هر پوست اندازی بزرگتر می شوند، نماتد در تمام مراحل از گیاه تغذیه می کند و به آن حمله می کند به جز زمانی که یک تخم باشد. از استایلیست خود برای تغذیه از گیاه استفاده می کند. در طول تغذیه نماتد آنزیم هایی را برای هضم سلول های گیاهی به داخل گیاه ترشح می کند. در طی فرآیند تغذیه، نماتد می تواند بیماری را به گیاه منتقل کند و همچنین در این مرحله است که نماتد می تواند ناقل عامل بیماری زا شود، اگر قبلا از گیاه آلوده تغذیه کرده باشد.

مدیریت: برای جلوگیری از گسترش ویروسGFLV، گیاهان فاقد بیماری تایید شده باعث می‌شوند تا نماتدها نتوانند بیماری را گسترش دهند، مگر اینکه از قبل عامل بیماری‌زا را داشته باشند. یکی دیگر از روش های پیشگیری، ضدعفونی کردن ابزارهای هرس بین هر گیاه است تا به کاهش میزان انتشار بیماری از انسان کمک کند، یک راه اضافی برای مدیریت بیماری خلاص شدن از شر هر گونه گیاه بیمار و قبل از شروع فصل آزمایش خاک برای GLFV است. در نهایت، می توانید از محصولات نماتد کش استفاده کنید و مزارع را شخم بزنید و از پایه های مقاوم به نماتد استفاده کنید

ویروس برگ انگور

بیماری ویروس برگ بادبزنی انگور بسته به سویه ویروس و پاسخ میزبان به عفونت، دو سندرم یا مجموعه‌ای از علائم دارد. در سندرم اول، ناهنجاری‌های عفونی، انگورها ممکن است رشد کنند یا قدرتشان کاهش یابد. برگ ها به شدت انحراف، نامتقارن، تاول دار و چروکیده هستند و دارای دندانه های  بد شکل هستند، در این علائم شاخ و برگ شبیه یک بادبزن می شوند، از این رو، نام بیماری ویروس برگ بادبزنی است. خال های زرد ممکن است گاهی اوقات با تغییر شکل های برگی همراه باشد. شاخه ها نیز بدشکل هستند و انشعاب غیر طبیعی، گره های دوتایی، با طول های متفاوت یا میانگره های بسیار کوتاه، انشعاب شاخه ها رشد زیگزاگی را نشان می دهند. علائم برگی در اوایل بهار ایجاد می شود و در طول فصل رویشی ادامه می یابد، اما گاهی ممکن است علائم در خوشه های کاملا رشد یافته در اواخر تابستان به سختی پیدا شود.

سندرم دوم، موزاییک زرد، توسط سویه های ویروس کروموژنیک ایجاد می شود، انگورهای مبتلا تغییر رنگ‌های زرد کرومی دارند که در اوایل بهار ایجاد می‌شود و ممکن است تمام قسمت‌های رویشی انگورها را تحت تأثیر قرار دهد، تغییرات رنگی برگها از چند لکه زرد پراکنده، که گاهی به صورت حلقه ها و خطوط ظاهر می شوند، تا لک های گسترده در نواحی رگبرگی و یا بین رگبرگی، تا زردی کامل متفاوت است. در بهار، گیاهان آسیب دیده در یک تاکستان را می توان به راحتی از راه دور مشاهده کرد. ناهنجاری‌های برگ‌ها و شاخه ها معمولا برجسته نیستند، اما خوشه‌ها ممکن است کوچک‌تر از حد معمول باشند و ممکن است حبه های ریز داشته باشند. در آب و هوای گرم، پوشش گیاهی تابستانی تازه تولید شده دارای رنگ سبز معمولی است، در حالی که زرد شدن رویش قدیمی به سفیدی تبدیل می شود.

تلفات محصول می تواند متفاوت باشد، با پتانسیل برای از دست دادن کل تولید، بسته به حدت سویه ویروس و حساسیت گونه. خوشه های میوه با رسیدن نامنظم از نظر اندازه و تعداد کاهش می یابد. اندازه توت های آلوده با تعداد زیادی از افراد کوچک و بدون دانه، که ممکن است برخی از آنها بالغ نشوند، ناهموار هستند. کیفیت میوه به دلیل کاهش محتوای قند و اسیدیته قابل تیتراسیون تحت تأثیر قرار می گیرد. توانایی ریشه‌زایی پایه‌ها و پیوند پیوندک‌ها هر دو به طور قابل‌توجهی در مواد آلوده به ویروس برگ‌های انگور (GFLV) کاهش می‌یابد. همچنین، عمر تولیدی تاکستان های آلوده به GFLV به طور قابل توجهی کاهش می یابد. سلامت ضعیف انگور همچنین باعث می‌شود تاک‌ها در فصل زمستان آسیب ببینند و در آب و هوای سردتر گیاه خشک شود.

کنترل

1-استفاده از قلمه و پیونک عاری از بیماری و مقاوم به ویروس

2-استفاده از ارقام مقاوم به ویروس

3-جلوگیری از ورود نماتد ناقل این بیماری به تاکستان و استفاده از متام سدیم(واپام) و متیل بروماید برای ضد عفونی خاک

4- با توجه به اینکه مقابله با بیماری های ویروسی کار دشواری است و سمی برای کنترل ویروس وجود ندارد  در صورت بیمار شدن درختی باید از ریشه جدا و سوزانده شوند.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401