همه چیز درباره سانسوریا- بخش اول(اصول نگهداری و مراقبت)

ارسال شده در 13 اردیبهشت ماه 1401

131 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

در این مقاله به برسی کامل سانسوریا، ویژگیهای آن و نحوه نگهداری این گیاه میپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید:

نام علمی این گیاه که تحت عنوان گیاه مار و زبان مادر شوهر نیز خوانده می شود ، Sansevieria trifasciata است. این گیاه ، بومی آفریقا، ماداگاسکار و آسیای جنوبی و از خانواده Asparagaceae است. سانسویریا دارای ۷۰ گونه مختلف است که در رنگ ها و ابعاد مختلف زینت بخش منازل و مکان های عمومی است. اگر زیاد سفر میکنید یا بدنبال گیاهی آپارتمانی هستید که نیاز به مراقبت زیادی ندارد، این گیاه بهترین انتخاب خواهد بود. زیرا به آب و مراقبت زیادی نیاز ندارد.

سانسویریا یک گیاه ایده آل برای فضاهای داخلی است زیرا تصفیه کننده هواست. مطالعات نشان می دهد که این گیاه سمومی مانند فرمالدئید، زایلن، تولوئن، و اکسیدهای نیتروژن را از فضای محیط حذف کرده و در شب اکسیژن آزاد می کند. البته این گیاهان برای حیوانات خانگی سمی هستند، بنابراین آنها را از گربه یا سگ خود دور نگه دارید. سانسویریا نامهای مختلفی دارد و به اسامی گوناگون شناخته می شود. به خاطر سختی و مقاومتی برگ ها برخی به سانسویریا زبان مادر شوهر می گویند. برخی هم به خاطر برگ های تیز و شمشیری به گیاه سانسوریا برگ شمشیری میگویند.

اصول نگهداری و مراقبت از سانسوریا

آبیاری

 سانسویریا بسیار کم آب است و آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه می گردد. بهترین روش آبیاری اینست که پس از اطمینان از خشک بودن سطح گلدان ، گیاه خود را بطور عمیق آبیاری کنید و هنگامی که آب شروع به چکیدن از سوراخ های زهکشی کرد، آبیاری را متوقف کنید. نیم ساعت پس از انجام آبیاری، آب جمع شده در نعلبکی را دور بریزید. میزان آبیاری بسته به محیط نگهداری گیاه، درجه حرارت و میزان نور دریافتی، متغیر است. یک بار آبیاری در زمستان و دو بار آبیاری در تابستان برای گیاه کافی است و بهتر است آبیاری زمانی انجام گیرد که سطح خاک خشک باشد. برای این منظور ابتدا خاک را با چسباندن انگشت خود در آن بررسی کنید تا ببینید آیا رطوبت وجود دارد یا خیر.

https://shahregiah.com/blog/static/گل سانسوریا2.jpg

چگونه رطوبت هوای اطراف گیاه سانسویریا را افزایش دهیم؟

این گیاه نسبت به رطوبت مقاوم است و رطوبت 5۰ ، %برای این گیاه کافی است. بنابراین رطوبت درون خانه برای نگهداری این گیاه مناسب است. اگر هوای درون خانه بیش از اندازه خشک است، کاشتن چند گیاه در کنار هم در یک گلدان میتواند راه مناسبی برای افزایش رطوبت باشد. این کار باعث میشود آب بهاندازه کافی به همه گیاهان برسد و آب کمتری جذب خاک شود. روش دیگر، استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هواست.

 

درجه حرارت

سانسویریا نسبت به دما مقاوم است. دمای مناسب این گیاه ، 13 تا 29 درجه سانتی گراد می باشد. دمای کمتر از 1۰ درجه سانتیگراد سبب آسیب به گیاه می شود. ضمن اینکه گیاه نباید در مقابل وزش باد وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار بگیرد.

اصول نگهداری و مراقبت از سانسوریا - شهر گیاه

نور

 سانسویریا یک گیاه آپارتمانی مناسب و جز گیاهان مقاوم به کم نوری می باشد، منتها نور ایده آل برای این گیاه نور غیرمستقیم و نسبتا زیاد است. این گیاه نسبت به نور مستقیم حساس است و آفتاب کامل سبب سوختگی برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای تیره روی برگ ها می شود. سانسویریا می تواند سایه جزئی را تحمل کند. گونه ابلق گیاه سانسویریا به نور بیشتری نیاز دارد. در صورت کمبود نور برای این گونهها، رگه های زرد رنگ گیاه کم رنگ خواهند شد. برای اینکه گیاه خود را سالم و شاد نگه دارید، سعی کنید آن را نزدیک پنجره رو به شرق قرار دهید. اگر میخواهید آن را نزدیک به پنجرهای روشنتر رو به جنوب یا غرب نگه دارید، مطمئن شوید که با کمی کشیدن پرده ها، از آن در برابر اشعه های خورشید محافظت می کنید. غیر از نور مستقیم، وزش باد دستگاههای حرارتی مانند شومینه و کولر هم چندان برای سانسویریا مناسب نیستند. گلدان را هر هفته بچرخانید تا برگها یکنواخت در معرض نور قرار گیرند. اینکار سبب می شود گیاه شما به جای اینکه به یک جهت متمایل شود، به صورت عمودی رشد کند.

اصول نگهداری و مراقبت از سانسوریا

خاک

خاک مناسب سانسویریا، خاک سنگین است.این گیاه خاک سنگین مثل ترکیبی از شن، ماسه، رس و مواد آلی را میپسندد. بهترین محدوده Ph خاک برای رشد سانسویریا، بین 5/4 تا 5/۷ است. همچنین می توانید با استفاده از کود اسید هیومیک برای سانسویریا ، توان تولید پاجوش را در این گیاه زیبای آپارتمانی باال ببرید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، از کودهای متعادل استفاده کنید. اگر کود دارای سه عدد یکسان مانند 8-8- 8 باشد، یک کود متعادل است. این اعداد نشان می دهد که کود حاوی نسبت مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که سه عنصر اصلی در کود هستند. توصیه می شود که فرمول 8-8-8 یا 1۰-1۰-1۰ را بردارید و قبل از استفاده از آن روی ساکولنت، آن را تا نصف قدرت رقیق کنید.

اصول مراقبت و نگهداری از سانسوریا - شهرگیاه

 

گلدان مناسب برای نگهداری از سانسوریا

سانسویریا هم قابلیت کاشته شدن در گلدان و هم باغچه را داراست. اگر انتخاب کردهاید که از آن در گلدان نگهداری کنید، به یک گلدان کوچک و سفالی نیاز دارید. گلدان باید پهن باشد و قد تقریبا کوتاهی داشته باشد. چون سیستم آبرسانی ریشه سانسوریا در خاک کم عمق بهتر عمل میکند. ضمن اینکه به زهکشی مناسب گلدان هم توجه کنید، انباشته شدن آب در خاک و اطراف ریشه، باعث پوسیده شدن و از بین رفتن ریشه گیاه میشود

. برای تعویض گلدان بهتر است از گلدان سفالی استفاده کنید، زیرا زمانی که گیاه شما از آن بزرگتر شود، ترک می خورد. پس از تعویض گلدان قبل از آبیاری ابتدا به گیاه خود اجازه دهید تا چند روزی با شرایط جدید خود سازگار شود. گیاه در داخل گلدان باید طوری قرار گیرد که که 5/2 تا 5 سانتیمتر از لبه گلدان قررار گیرد.

اگر این چنین نبود خاک اضافه را حذف کنید. این گیاه عالقمند به جابجایی نیست و گلدان های کوچک را بیش از گلدان های بزرگ می پسندد. لذا بهتر است تا پیش از سه سال هیچگاه گلدان خود را تعویض ننمایید. اگر قصد دارید گیاه مار خود را بیرون نگه دارید، گلدانی با رنگ تیره تر انتخاب کنید تا گرمای بیشتری را جذب کند، به خصوص اگر در منطقه ای زندگی میکنید که یخ میزند.

منابع :

  1. How to Care for Snake Plants. https://bloomscape.com
  2.  Snake Plant Care – How to Grow & Maintenance of Sansevieria. https:// www.apatrementtherapy.com
  3.  A Guide to Owing and Caring for Sansevieria. https://thelittlebotanical.com
  4.  How to Care Snake Plants? https://almanac.com
  5. Snake Plant: Care and Growing Guide. https://www.thespruce.com
  6.  An Easy, Low Maintenance Clean Air Houseplant. https://pataxentnursery.com


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401