همه چیز درباره بنفشه آفریقایی- بخش دوم

ارسال شده در 12 اردیبهشت ماه 1401

200 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

ادامه مطالب مربوط به بنفشه آفریقایی را در اینجا دنبال کنید:

روش‌های تکثیر بنفشه آفریقایی

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق روش‌های مختلفی مانند بذر، قلمه برگ، تقسیم بوته و حتی کشت بافت گیاهی ممکن است. در ادامه با سه روش رایج تکثیر این گیاه آشنا می‌شویم:

الف) تقسیم بوته مادری: در ابتدا با چاقوی تیز و تمیز بوته را در زیر خاک تقسیم و بعد از خاک خارج کنید. دقت کنید که هر یک از آنها واجد تعدادی ریشه باشند. سپس هریک را در یک گلدان کوچک حاوی مخلوط ورمی کمپوست + خاک‌برگ + پیت ماس + پرلیت قرار دهید. در این روش باید خاک آن را تا زمان استقرار کامل گیاه به طور دائم مرطوب نگه دارید.

همه چیز درباره بنفشه آفریقایی

ب) قلمه برگی: تکثیر این گیاهان به کمک قلمه‌های برگی به آسانی صورت می‌گیرد. برگی سالم و عاری از حشرات را انتخاب کرده و از ساقه جدا کنید. پنج سانتیمتر از دمبرگ آن را باقی بگذارید و اضافه طول آن را حذف کنید سپس آن را درون آب قرار داده تا ریشه بزند. به‌جای آب می‌توان از خاک هم استفاده کرد. مناسب ترین درجه حرارت برای ریشه زایی قلمه ها 25 درجه سانتیگراد است. قراردادن نایلون روی گلدانی كه قلمه ها در آن كاشته شده اند موجب افزایش رطوبت نسبی شده و ریشه زایی را تسریع می بخشد. در شرایط مناسب، قلمه برگ بعد از پانزده روز تا یك ماه دارای ریشه می شود.گلدان را در مکانی گرم و مقابل نور غیرمستقیم قرار دهید تا جوانه‌ها بعد از ۶ تا ۸ هفته سر از خاک بیرون آورند. هنگامی‌که این جوانه‌ها به ۵ سانتی‌متر رسیدند. جداگانه در گلدان‌های ۵/۷ سانتیمتری قرار دهید. این گیاهان ظرف مدت یک سال باید گل بدهند.

همه چیز درباره بنفشه آفریقایی - شهر گیاه

ج) بذر: ابتدا از گل‌فروشی بذرهای بنفشه آفریقایی را تهیه کرده و آن‌ها را در بستر کشت (ظرفی دهن گشاد همراه زهکش) بکارید. نور مناسب و دمای مناسب ۲0-۲5 درجه سانتی‌گراد هم برای رشد بذرها نیاز است. برای آبیاری نیز می‌توان از روش اسپری کردن آب بر روی آن‌ها استفاده کرد.

در صورت مشاهده این تغییرات در گل بنفشه آفریقایی چه باید کرد:

ریز و پراکنده شدن گل‌های بنفشه آفریقایی: گل‌ها و برگ‌های پژمرده را حذف کرده و گیاه را کود دهی کنید.

زرد شدن ناگهانی گیاه: هوای اطراف گیاه آلوده است. باید گیاه را به قسمتی از خانه خود انتقال دهید که هوا مملو از اکسیژن باشد.

به وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها: غبار پاشی در مقابل آفتاب و آبیاری زیاد هر دو می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. برای جلوگیری و یا درمان این لکه‌ها غبار پاشی را متوقف کنید.

پیچ خوردن و خشک شدن برگ‌های گیاه: آب و هوای گرم و خشک باعث این موضوع می‌شود. گیاه را آبیاری کنید اما هرگز آن را غبار پاشی نکنید.

برگها پژمرده و خم می‌شوندهوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

همه چیز درباره بنفشه آفریقایی

گیاه سالم و گل نمی‌دهد : ممکن است گیاه کمبود مواد مغذی داشته باشد. بهتر است گیاه را با کودهای مناسب تغذیه کنید. همچنین انتخاب گلدان‌های خیلی بزرگ مانع گلدهی می‌شود.

کمرنگ شدن گل‌های این گیاه: غبار پاشی باعث شفاف و کمرنگ شدن گل‌های این گیاه می‌شود. گیاه را غبار پاشی نکنید.

پوسیدگی و از بین رفتن گیاه:  آبیاری بیش‌ازحد و زهکشی نامناسب باعث پوسیدن برگ و گل‌ها می‌شود. هفته‌ای دو بار آبیاری در تمام طول سال کافی است.

سیاه شدن برگ‌های گیاه:  عامل آن استفاده از براق‌کننده‌های شیمیایی است. برای تمییز نمودن برگ‌ها از مواد شیمیایی و حتی غبار پاشی استفاده نکنید. کافی است از برس های نرم مخصوص این گیاهان ابرای تمیز نمودن برگ ها استفاده نمایید.

برگهای جدید ریز و تعداد آنها زیاد است : احتیاج به تعویض گلدان دارد. گلدان را با گلدانی بزرگتر تعویض نمایید تا فضای رشد برای گل بنفشه آفریقایی فراهم گردد.

برگها رنگ پریده هستند : یا نور زیاد است یا احتیاج به کود دهی دارد. گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید  و به آن کود دهید.

آفات و بیماری های بنفشه آفریقایی

علاوه بر شرایط محیطی گاهی آفات و حشره‌ها نیز می‌توانند سلامت گیاه را تهدید کنند.

 بيماري پوسيدگي ريشه بنفشه افريقايي

یك بيماري مخرب در پرورش بنفشه افريقايي بشمار مي رود. علائم بيماري در قسمتهاي هوايي گياه بصورت توقف رشد، پژمردگي و پوسيدگي و نرمي به رنگ قهوه اي متمايل به سياه در ناحيه طوقه و ريشه مشاهده مي شود،اين علائم به تدريج به سمت دمبرگ و برگ انتقال مي یابند.

همه چیز درباره بنفشه ۀفریقایی

ضعف باکتریایی

لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز تیره تا سیاه روی ریشه‌ها تشکیل می‌شود. گلبرگ‌های آلوده ظاهری روغنی دارند. برای درمان این مشکل گلدان را به فضای تمیزی منتقل کرده و از دادن گرما و رطوبت زیاد خودداری کنید.

قارچ بوتریتیس

ضایعات کوچک خاکستری روی گلبرگ‌های آسیب دیده تشکیل شده و به برگ‌ها انتقال می‌یابد. در چنین شرایطی بنفشه آفریقایی گلدهی نخواهد داشت، اگر هم داشته باشد گل‌ها به‌سرعت از بین خواهند رفت. برای رهایی از این آفت از قرار دادن گیاه در مکان خیلی مرطوب خودداری کنید. گل‌ها و برگ‌های بیمار را با قارچ‌کش درمان کنید.

همه چیز درباره بنفشه آفریقایی

سفیدک پودری

رشد این قارچ سفیدرنگ روی برگ‌ها و گل‌ها باعث خشک شدن و مرگ آن‌ها می‌شود. باید از قارچ‌کش استفاده کنید.

برای پیشگیری ودرمان بیماری های قارچی ، قسمتهاي هوايي گیاه را با استفاده ازقارچ كشهاي كاپتان، كلروتالونيل ، مانكوزب ، متالاكسيل وفوزتيل آلومينيوم ،استفاده نمود.


همه چیز درباره بنفشه آفریقایی - شهر گیاه

آفات بنفشه آفریقایی

آفات شایع روی بنفشه‌های آفریقایی، شپشک آردآلود و کنه سیکلامن هستند. شپشک آردآلود در سطح زیرین برگ‌ها و گل‌ها مخفی می‌شوند و از شیره پرورده گیاه تغذیه می‌کنند. کلیه برگ‌ها و گل‌هایی را که به شدت آلوده هستند حذف کنید. در این امر غفلت نکنید زیرا حفظ برگ‌ها و گل‌های آلوده باعث می‌شود هیچ‌گاه نتوانید آفت را از محیط دور کنید. اقدام بعدی که معمولاً در محیط منازل توصیه می‌شود این است که کلیه قسمت‌های گیاه را با پنبه مرطوب کاملاً تمیز کنید. در صورت شدت مشکل، گیاهان را از فضای داخل منزل خارج و در محیطی مناسب به کمک یک سم فسفره مانند مالاتیون اسپری کنید.

همه چیز درباره بنفشه آفریقایی

کنه سیکلامن با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و کنترل آن مشکل است. بر اثر این آفت برگ های جدید به رنگ خاکستری متمایل می‌شوند یا برگ‌های جدید به صورت متراکم و درهم رشد می‌کنند. هرگاه این‌گونه علائم را در هر یک از گیاهان بنفشه آفریقایی دیدید بلافاصله گیاه آلوده را از بین ببرید .

هرس بنفشه آفریقایی

هرس بنفشه آفریقایی یکی از مراسم مراقبتی مهم است که گیاه را جذاب نگه می دارد. هرس بنفشه آفریقایی به قیچی یا قیچی نیاز ندارد، بلکه فقط به یک جفت دست توانا نیاز دارد.

منابع:

  1. Tips and Information About AFRICAN Violets. Gardening Know How. https://www.gardeningknowhow.com
  2. How to Care for African Violets. The Old Farmer’s Almanac. https://www.almanac.com
  3. Everything You Need to Know About Africa Violet. https:// quiet.corner.com
  4. African Violet/ Description, Houseplant & Facts. https:// www.britannica.com
  5. Everything You Need to Know About the African Violet. https://www.howdoesyourgardennow.com
  6. African Violets: Everything You Need to Know. https://blog.flowersacrossydney.com.au
  7. Little-Known Facts About African Violet Flowers. https:// africanvioletresoursecenter.com
  8. Everything You Need to Know About African Violet. https:// origin-www.marthastewart.com


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401