همه چیز درباره بنفشه آفریقایی - بخش اول

ارسال شده در 12 اردیبهشت ماه 1401

142 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

در این مقاله به برسی کامل بنفشه آفریقایی، ویژگی‌های آن، نحوه نگهداری ، بیماری‌ها و نحوه تکثیر این گیاه می‌پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

بنفشه آفریقایی، Saintpaulia، به دلیل اندازه کوچک، سهولت شکوفه دادن در خانه و تنوع گسترده ارقام و هیبریدهای موجود، از دیرباز یکی از محبوب ترین گیاهان گلدار خانگی بوده است. این گیاه یک گیاه گل‌دار گرمسیری متعلق به خانواده Gesneriaceae است. همانطور که از نام آنها پیداست، بنفشه آفریقایی بومی شرق آفریقا است و معمولاً به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگاهداری می شود. این گیاه چند ساله است و به مدت 10 تا 12 ماه از سال به طور مداوم گل می دهد.  آنها بین 6 تا 11 سانتی متر قد و 6 تا 30 سانتی متر عرض دارند. دارای برگ های کرک دار گرد می باشند. گل های آن به عرض 2 تا 3 سانتی متر با 5 گلبرگ و به صورت خوشه ای روی ساقه های نازک رشد می کنند. گل ها در رنگ های متنوعی به رنگ آبی کم رنگ، صورتی، بنفش یا سفید دارند.

همه چیز درباره بنفشه آفریقایی

بنفشه های آفریقایی از آنجایی که از جنگل های ابر مه آلود آفریقا می آیند، هوای گرم مرطوب را ترجیح می دهند. این بدان معناست که بیشتر خانه‌ها برای پرورش بنفشه آفریقایی مناسب هستند، اگرچه در خانه‌هایی که هوای بسیار خشک دارند، باید اقدامات بیشتری برای ایجاد رطوبت در اطراف گیاه انجام شود.

 در حالی که بیشتر گیاهان داخلی فقط دو تا پنج سال شکوفا می شوند، گل بنفشه آفریقایی قدرت ماندگاری جدی دارد. با مراقبت مناسب، آنها می توانند تا 50 سال زندگی کنند! نکته کلیدی این است که از آبیاری بیش از حد، دمای سرد و تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید یک گل بنفشه آفریقایی 2 تا 3 هفته زنده می ماند اما گیاه به طور مداوم شکوفا می شود.

 بنفشه و بنفشه آفریقایی گیاهان کاملاً متفاوتی هستند که نیاز به مراقبت های متفاوت دارند. بنفشه آفریقایی در واقع بنفشه نیست و به این دلیل نامگذاری شده است که ظاهر آنها شبیه بنفشه است. بنفشه ها از خانواده Violaceae و بنفشه های آفریقایی متعلق به خانواده Gesneriaceae هستند. بنفشه در نیمکره شمالی معتدل رشد می کند در حالی که بنفشه آفریقایی گیاهان گرمسیری هستند که به طور بومی در آفریقا رشد می کنند. بنفشه‌های آفریقایی محیط گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهند، بنفشه‌ها آب و هوای معتدل را ترجیح می‌دهند.

مراقبت  های عمومی

  • بسیاری از گونه ها شرایط گرم را ترجیح می دهند (18 درجه سانتیگراد یا گرمتر) ، اگرچه برخی از آنها در شرایط سردتر تحمل بیشتری دارند. در هر صورت، آنها را در زمستان از پنجره ها دور نگه دارید.
  • با رشد گیاهان باید به گلدان های بزرگتر منتقل شوند، یکی از نشانه هایی که نشان می دهد بنفشه شما نیاز به گلدان مجدد دارد، برگ های پژمرده است.
  • برگهای کدر تمایل به جمع آوری گرد و غبار و کثیفی دارند. آنها را به آرامی با یک برس کوچک و با موهای نرم پاک کنید.
  • بنفشه آفریقایی نسبت به خیس بودن برگ ها حساسیت دارد و نباید آب روی برگ هایش پاشیده شود. در صورتی كه حجم گلدان بزرگ باشد یا خاك از مواد غذایی كافی برخوردار نگردد، گیاه گل نمی دهد یا این كه گل ها ریز و كوچك می مانند. در این صورت بعد از تعویض گلدان و اضافه نمودن مواد غذایی به خاك، گیاه را تقویت كنید. گل های پژمرده و كوچك را جدا كنید.
  • بنفشه آفریقایی را در گلدان های کوچک بکارید. این روش بنفشه های آفریقایی را تشویق می کند تا بیشتر شکوفا شوند.
  • خاک باید سست و دارای زهکشی مناسب باشد و میزان مواد آلی آن بالا باشد.
  • هنگام تعویض بنفشه آفریقایی، آنها را عمیق تر از قبل کاشته نکنید و مراقب باشید تاج گیاه را دفن نکنید. ساقه بنفشه آفریقایی در صورت مرطوب نگه داشتن بیش از حد ممکن است مستعد پوسیدگی باشد.

رطوبت مورد نیاز بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی از گیاهان رطوبت دوست است. هنگامی که این گیاه در معرض هوای خشک قرار می گیرد، برگ ها پیچ می خورند و کیفیت شکوفه ها کاهش می یابد. برای پرورش این گیاهان باید سعی کنید رطوبت حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی فراهم کنید. اگر هوای محل زندگی‌تان خشک است راه‌های مختلفی برای افزایش رطوبت وجود دارد. می‌توان از مرطوب‌کننده مصنوعی مانند دستگاه بخور استفاده کرد. از این دستگاه هم در فصل زمستان و هم در تابستان می‌توان استفاده کرد. یا می توان گیاه را روی سینی مملو از سنگریزه قرار داد تا مرطوب نگه ‌داشته شود. ولی اجازه ندهید که ریشه بنفشه آفریقایی در آب فرو رفته و غرق شود.  یکی دیگر از راه‌های افزایش رطوبت، کاشتن گروهی از بنفشه‌های آفریقایی در کنار یکدیگر است. با این کار ۱۵ درصد به رطوبت آن‌ها اضافه خواهید کرد. دقت کنید که این گیاهان نباید به‌گونه‌ای در کنار هم کاشته شوند که برگ‌های آن‌ها با هم تماس داشته باشند.

دمای مناسب

درجه حرارت محیط اطراف این گیاهان باید ثابت و مداوم باشد و تغییر ناگهانی دما برای آنها مضر است. این گیاهان نسبت به سرما نیز حساس هستند و حداقل دمای مناسب برای آنها ۱۵درجه سانتیگراد است و اگر در معرض دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرند از بین خواهد رفت . به همین علت در شب‌های سرد زمستان گیاهان را از کنار پنجره بردارید. این گیاهان بهترین رشد را در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد خواهند داشت.. همچنین اختلاف دمای شب و روز برای این گیاه نباید بیش‌تر از ۱۰ درجه باشد تا گیاه بتواند گل‌دهی خوبی داشته باشد. علاوه بر سرما، گرمای زیاد نیز به گل بنفشه آفریقایی آسیب می‌رساند؛ به‌طوری که قد گیاه بیش‌ازحد بلند شده، برگ‌ها خشک شده و گل‌ها می‌ریزند. بنفشه آفریقایی هوای تازه را دوست دارد البته نباید در مسیر کوران باد قرار گیرد.

خاک مناسب

این گیاهان به خاک غنی نیاز دارند و خاک جنگلی نرم و قابل نفوذ یا تورب با کمی خاک برگ برای آنها مناسب است. پی اچ خاک کمی اسیدی تا خنثی است.

کود مناسب بنفشه آفریقایی

برای تغذیه، تقویت رشد و گلدهی گل بنفشه آفریقایی باید تنها از کودهای مخصوص به آن که بدون اوره هستند استفاده کرد. زیرا این کودها به‌مرور زمان سبب سوختگی و از بین رفتن ریشه‌های این گیاه خواهد شد. دو نوع کود رشد و کود گلدهی برای بنفشه آفریقایی قابل استفاده است.کود رشد بنفشه آفریقایی، با ترکیب NPK 20 20 20 و کود گلدهی بنفشه آفریقایی NPK برابر با ۱۰ ۵۰ ۱۰ است که حاوی ریز مغذی‌های آهن، منگنز و … بوده و برای گلدهی این گیاه مناسب است. همچنین می‌توان پس از هر آبياري، بنفشه آفریقایی را با يك كود رقيق حاوي فسفر بالا (۱۴-۱۲-۳۶) تغذيه نمود.

هیچ‌گاه غلظت کود را از میزان توصیه‌شده بالاتر نبرید و تنها زمانی شروع به کود دهی کنید که به نظر می رسد گیاه به تقویت اضافی نیاز دارد (رشد آهسته و نازک، برگ های رنگ پریده یا زرد ). خاک را هر دو تا سه ماه یک بار شست‌وشو دهید و اجازه دهید خاک با خروج کامل آب از زهکش کف گلدان کاملاً شسته شود. با  کوددهی مداوم املاح در خاک گلدان تجمع می‌یابند و در صورت عدم شست‌وشوی خاک، ریشه‌ها صدمه می‌بینند.

گلدان مناسب

از آنجا که بنفشه آفریقایی نسبت به سزما حساس است، بهتر است آنها را در گلدان‌های پلاستیکی پرورش دهیم و از گلدان‌های سفالی استفاده نکنیم . زیرا سفال در طول ماه‌های سرد، سرما را جذب می‌کند و حاصل این تنش سرمایی در گیاه، قهوه‌ای شدن و مرگ برگ‌هاست. گلدان‌های پلاستیکی برخلاف بقیه نه ‌تنها سرما را جذب نمی‌کنند بلکه فضای ریشه‌ها را مرطوب و متعادل نگه می‌دارد. در صورت ضرورت تعویض گلدان این کار را در بهار انجام دهید.

همه چیز درباره بنفشه آفریقایی

آبیاری

برای آبیاری بنفشه آفریقایی نیز مانند بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی باید صبر کرد تا سطح خاک خشک شود. زیاده‌روی در آبیاری ریشه‌های گیاه را در معرض پوسیدگی و فاسدشدن قرار می‌دهد. خشک بودن خاک به همراه نرم و شل شدن برگ‌ها نیز می‌تواند نشانه‌ی فرا رسیدن زمان آبیاری مجدد باشد. از طرفی نرم و شل بودن برگ‌ها به همراه خاک مرطوب نشانه‌ی زیاده‌روی در آبیاری و یا استفاده از مخلوط خاک نامناسب است. هنگام آبیاری از پاشیدن آب بر روی برگ‌ها خودداری کنید، زیرا این باعث ایجاد لکه های قهه ای در برگ های گیاه می‌شود. در مورد مقدار آب و فاصله زمانی بین دو آبیاری عواملی چون نور، گرما، خاك، جنس و حجم گلدان و سن گیاه دخالت دارند. ریشه بنفشه آفریقایی نسبت به آب زیاد حساس است . زیرا گیاهان برای عملکرد خوب به هوادهی نیاز دارند و آب اضافی از این اتفاق جلوگیری می کند . درنتیجه ریشه گیاه دچار پوسیدگی می گردد.

بنابراین بهتر است در مورد مقدار و دفعات آبیاری توجه بیشتری داشته باشید و این كار را با دقت و احتیاط كامل انجام دهید. اگر هنوز خاك خیس است به گیاه آب ندهید. با لمس كردن خاك می توانید از خشكی آن مطمئن شوید. در نهایت، این احساس را خواهید داشت که چند بار و چقدر به آب نیاز دارید.

مقدار آب در هر مرتبه آبیاری باید به اندازه ای باشد كه آب از منفذ زیر گلدان خارج نشود.یک راه برای جلوگیری از این مشکل، آبیاری از زیر گیاه استفاده با از زیر گلدانیِ گود است است؛ در این روش، گلدان را بیش از نیم‌ساعت در آب قرار ندهید، زیرا سیستم ریشه‌ای در بنفشه آفریقایی کوچک و ظریف است و اگر به طور مداوم در آب قرار گیرد، خطر پوسیدگی آن را تهدید می‌کند .

لذا بعد از پانزده دقیقه که آب از راه منفذ كف گلدان جذب خاك می گردد، آب اضافی زیر گلدانی را خالی كنید. اما این کار به مرور موجب جمع شدن نمک‌های مضر در خاک می‌شود؛ بنابراین باید گاهی اوقات خاک را از بالا آب دهید تا آب اضافه خاک را شسته و از ته گلدان خارج شود.

همه چیز درباره بنفشه آفریقایی - شهر گیاه

طی مدت گل‌دهی خاک گلدان باید مرطوب، اما نه خیس باشد و در سایر موارد خاک بین دو آبیاری باید خشک شود. تنش سرمایی برای این گیاه بسیار مضر است به همین علت دمای آب باید متناسب با دمای اتاق باشد و هیچ‌گاه آب سرد به گیاه ندهید و حتی از خیس کردن ساقه و برگ گیاه با آب سرد خودداری کنید.

 آب خیلی سرد در محیط معتدل یا گرم باعث پیچ خوردن برگ‌ها می‌شود.  آب سنگین نیز برای این گیاه مضر است. زیرا این نوع آب باعث افزایش نمک‌های مضر در خاک، تغییر PH ، کاهش توانایی گیاه در جذب آب و مواد مغذی می‌شود. علاوه بر آب‌های سنگین آب‌های حاوی کلر زیاد نیز برای بنفشه آفریقایی مناسب نیستند زیرا باعث سوختگی برگ‌ها و جلوگیری از گلدهی گیاه می‌شود. اگر منبع آب شما کلردار است و نمی‌توانید آن را تغییر دهید، می‌توانید ظرف آب را برای کل شب در بیرون از یخچال قرار دهید تا کلر آن از بین برود.

همهچیز درباره بنفشه آفریقایی - شهر گیاه

 

نور مورد نیاز بنفشه آفریقایی

این گیاهان به نور متوسط تا روشن اما غیرمستقیم احتیاج دارند. پنجره های رو به شرق یا شمال بهترین نور را بدون خطر سوختن شاخ و برگ به آنها می دهد.  نور مستقیم خورشید می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند. در اثر کمبود نور ابتدا گلدهی گیاه متوقف شده و سپس برگ‌های آن زرد و چروکیده شده و به سمت بالا متمایل می شوند.

در صورت رفع مشکل گیاه به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. از طرفی نور زیاد و مستقیم خورشید باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و گل‌ها می‌شودکه مانند آفتاب سوختگی است، برگ های نازک و سبز تیره و ساقه های بلند به شما می گویند که نور گیاه خیلی کم است. برگ های سبز روشن یا سفید شده نشان دهنده نور زیاد است.

مدت و شدت نور خورشید در فصل های مختلف متفاوت است. در زمستان باید توجه داشته باشید که گیاهتان نورخورشید بیشتری را دریافت کند. فراموش نکنید که یک‌بار در هفته یا پس از هر بار آبیاری گلدان بنفشه‌های آفریقایی خود را بچرخانید تا از همه طرف به مقدار مساوی نور خورشید را دریافت کند. در غیر این صورت گیاه شروع به خم شدن به سمت نور می‌کند.

این گیاهان در صورت پرورش در محیطی با نور کافی به طور مرتب گل می‌دهند. منبع تامین‌کننده نور می‌تواند آفتاب صبحگاهی یا نور حاصل از چراغ‌های مهتابی باشد. نکته مهم آن است که منبع نور نباید حرارت زیاد تولید کند. برای آنکه گیاه در زمستان نیز گل بدهد باید در تمام مدت شب از نور مصنوعی استفاده کنیم و این رروش یک راه حل ساده برای جبران کمبود نور طبیعی است. برای این منظور دو عدد چراغ فلورسنت ۴۰ وات در ارتفاع ۳۰ سانتیمتری بالای بوته و به مدت ۱۴ ساعت از غروب تا طلوع آفتاب روشن کنید. مزیت استفاده از نور مصنوعی نسبت به نور آفتاب اینست كه برگ ها دچار سوختگی نخواهند شد. بنفشه آفریقایی به حداقل دوازده ساعت نور در روز نیاز دارد تا بتواند شکوفا شود.

منابع:

  1. Tips and Information About AFRICAN Violets. Gardening Know How. https://www.gardeningknowhow.com
  2. How to Care for African Violets. The Old Farmer’s Almanac. https://www.almanac.com
  3. Everything You Need to Know About Africa Violet. https:// quiet.corner.com
  4. African Violet/ Description, Houseplant & Facts. https:// www.britannica.com
  5. Everything You Need to Know About the African Violet. https://www.howdoesyourgardennow.com
  6. African Violets: Everything You Need to Know. https://blog.flowersacrossydney.com.au
  7. Little-Known Facts About African Violet Flowers. https:// africanvioletresoursecenter.com
  8. Everything You Need to Know About African Violet. https:// origin-www.marthastewart.com


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401