نگهداری از زعفران بهاره

ارسال شده در 30 آبان ماه 1401

42 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نحوه رشد و نگهداری از زعفران بهاره

زعفران ‌ها با نام علمی  Crocus sppاز ساختارهای پیاز مانندی به نام بنه بیرون می‌آیند، زعفران های بهاره گیاهان چند ساله و کم ‌رشدی از خانواده  Iridaceae  هستند. این گیاهان بومی منطقه اروپا، شمال آفریقا، آسیا می باشند. رنگ گل زعفران بنفش، آبی، زرد، نارنجی، صورتی، سفید است. زعفران برای حیوانات خانگی سمی است. زعفران بهاره باید در اوایل پاییز کاشته شود. این گیاهان سرعت رشد سریعی دارند و معمولاً طی دو تا پنج هفته پس از افزایش دما و شروع رشد پیازها در بهار گل می‌دهند.

 

نگهداری

بنه های زعفران را در عمق حدود 10 سانتی متر و فاصله 5 تا 10 سانتی متر از هم بکارید.

نور: زعفران ها در آفتاب کامل بهترین عملکرد را دارند، اما از آنجایی که در اوایل سال زمانی که شاخ و برگ کمی روی درختان وجود دارد، شکوفا می شوند، نقاطی که در طول تابستان سایه دارند معمولا برای زعفران های بهاری مناسب هستند.

خاک: این گیاه pH خاک 7-6 را ترجیح می دهند. خاک با زهکشی خوب بسیار مهم است. زعفران ها دوست ندارند در خاک خیس بنشینند، که می تواند باعث پوسیدگی آنها شود.

آب: زعفران ها عموماً گیاهانی هستند که نگهداری کمی نیاز دارند. آنها دوست دارند در بهار و پاییز مرتب آبیاری شوند. اگر پوشش برفی وجود نداشته باشد، در طول زمستان به آب نیاز دارند. با این حال، آنها در تابستان به خواب می روند و در این زمان خاک خشک تر را ترجیح می دهند.

 

دما و رطوبت: آنها در جایی که زمستان سرد است شکوفه می دهند و زنده می مانند زیرا بنه های زعفران به یک دوره 12 تا 15 هفته ای دمای سرد در حدود 1 تا 7 درجه سانتی گراد برای تنظیم شکوفه های خود نیاز دارند. رطوبت معمولاً مشکلی نیست، اگرچه رطوبت بیش از حد می تواند منجر به پوسیدگی شود.

کود: برای تغذیه زعفران ها شما می توانید از  برنامه غذایی زعفران شهرگیاه استفاده کنید.

آفات و بیماری های رایج

آفاتی مثل کنه، تریپس و کرم پیاز خوار زعفران را تهدید می کنند. زعفران ‌ها به ویروس ‌ها حساس هستند، که می‌تواند باعث اعوجاج، رگه‌ها و جوانه ‌هایی شود که باز نمی‌شوند. در صورت برخورد با این مورد، گیاهان را دور بیندازید تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

برای در امان بودن از آسیب احتمالی جوندگان و سنجاب ها روی گیاهان را با تور سیمی بپوشانید.

جهت مبارزه با آفات و بیماری های زعفران می توانید با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401