نگهداری از بنساس سرو

ارسال شده در 26 آذر ماه 1401

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

سرو دارای انواع مختلفی می باشد که برخی از مانند : سرو اطلس (Cedrus atlantica)، سرو قبرس (C. brevifolia)، سرو دئودر (C. deodara) و سرو لبنان (C. libani) همگی درختان زرق و برق دار با ویژگی های منحصر به فرد هستند با این حال، آنها به کندی رشد می کنند و به صبر زیادی نیاز دارند که برای همه ایده آل نیست.

بنسای سرو دارای زیبایی خیره کننده ای است اما باید توجه شود که این نوع بنسای دارای تنه های نازک و ظریف می باشد اگر علاقه به درختانی با تنه پهن تر دارید بهتر است این گیاه را در داخل باغچه پرورش دهید.

مراقبت از بونسای سرو

با کمی دانش و حوصله، می توانید از یک اثر هنری زنده و زیبا نگهداری کنید که اگر بتوانید یک درخت سرو مناسب برای بونسای تهیه کنید، سال ها به آن افتخار خواهید کرد.

نور

بونسای سرو آفتاب غیر مستقیم را ترجیح می دهد و حداقل به 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد.

خاک

خاک مناسب برای بونسای سرو، باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی را از دسترس گیاه خارج کند همچنین باید ذرات درشتی داشته باشد تا گردش هوا به خوبی انجام شود این خاک‌ها شامل آکاداما (خرده سفال)، پومیس و سنگ گدازه می باشد، درختان سرو خاک اسیدی را ترجیح می دهند، بنابراین افزودن مالچ پوست درخت کاج به اسیدیته می افزاید.

آب

باید به این نکته توجه شود که بنسای ها درختانی می باشند که هرس شده اند و نیاز های بونسای مانند درختان می باشد و هر زمان که سطح خاک گیاه تا عمق 2تا3سانتیمتری خشک باشد نیاز به آبیاری دارد

دما و رطوبت

سروها به طور طبیعی در مناطق کوهستانی از مدیترانه تا هیمالیا رشد می کنند، این بونسای نسبت به تغیرات دمایی زیاد حساس نمی باشد اما در رطوبت بالا رشد نمی کند.

کود

در خاک گلدان مواد آلی کمی وجود دارد، بنابراین لازم است هر از گاهی مواد مغذی درختان را تامین کنید برای تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه می توانید از انواع کود های  NPKبرای بونسای سرو استفاده کنید به یاد داشته باشید که قبل از استفاده، مخلوط را پنجاه درصد با آب رقیق کنید و هر دو هفته یک بار استفاده کنید.

هرس

مهم ترین عامل در حفظ ظاهر بونسای هرس می باشد که این کار دارای فنون خاصی می باشد. هرس باعث می شود تنه، شاخه‌ها و ریشه‌ها، یک بونسای اندازه کوچک خود را با نسبت‌های مناسب بدست می‌آورد. از بین بردن قسمت بالای تنه یک تنه نسبتاً ضخیم‌تر و ظاهری جمع و جورتر به درخت می‌دهد. شاخه‌ها بسته به خواسته‌های پرورش دهنده کوتاه می‌شوند یا کاملاً برداشته می‌شوند. برای این که بونسای شکل خود را حفظ کند و در طول نگهداری تغیر شکل ندهد باید هرس سالی یکبار صورت گیرد. در طول هرس نباید جای زخم هرس قابل مشاهده باشد.

نگهداری از بونسای سرو

تکثیر بونسای سرو

تکثیر گیاه سرو از طریق بذر می باشد

تعویض گلدان

گیاهان جوانتر باید هر دو سال یکبار و بونسایهای پیرتر هر پنج سال یکبارتعویض گلدان شوند. بهتر است این کار در اغاز بهار انجام شود.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401