نقش کلسیم در گیاهان زراعی و باغی

ارسال شده در 08 تیر ماه 1401

133 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

کلسیم:

کلسیم یکی از عناصرغیر متحرک و  مورد نیاز گیاهان است، به همین دلیل است که کمبود کلسیم بر برگ‌های جوان‌تر تأثیر می‌گذارد. جذب کلسیم به شدت تحت تأثیر آب و هوا است. رطوبت بالا، تعرق  پایین، اسدیته خیلی بالا یا خیلی پایین، کمبود آهک و آبیاری کم بر کمبود کلسیم خاک موثر هستند.

نقش کلسیم در گیاهان:

کلسیم در استحکام دیواره ی سلولی، تقسیمات سلولی، کیفیت محصولات، عمر انبارداری محصولات، کاهش مقاومت در مقابل بیماری ها، سوخت و ساز، تنظیم روزنه ها و ... نقش دارد.

علائم کمبود عنصر کلسیم در گیاه:

کمبود کلسیم  روی نقاط مریستمی راسی و برگ های جوان تر اثر می گذارد، این کمبود مسبب توقف رشد در برگ ها و بافت های جدید است. برگ های رنگ پریده با رشد کم یا پیچ خورده دیگر نشانه ی کمبود این عنصر است. برگ های توت فرنگی درعکس زیر  این مورد را نشان می دهند.

بوته های توت فرنگی در عکس پایین علائم سوختگی نوک را نشان می دهند. وقتی حاشیه بر گ ها شکل سوختگی پیدا می کنند نشانه ی کمبود کلسیم است. لکه های قهوه ای ممکن است در امتداد لبه ها ظاهر شوند و به سمت مرکز برگ ها رشد کنند.

پوسیدگی انتهایی شکوفه ها ناشی از کمبود جذب کلسیم است که از  لکه‌های تیره به رنگ  آبی و زرد شروع می‌شوند، سپس بیشتر میوه را از بین می‌برند. فلفل، بادمجان و گوجه فرنگی مستعد پوسیدگی انتهایی شکوفه هستند.  شکل زیر پوسیدگی گلگاه در گوجه فرنگی را نشان می دهد.

درمان کمبود  عنصر کلسیم در گیاهان:

شما می توانید از یک منبع کلسیم محلول در آب مانند نیترات کلسیم یا کلسیم مایع استفاده کنید تا این ماده مغذی بتواند در گیاهان حرکت کند.  همچنین هنگام رشد، می توانید از منابع کلسیم مانند آهک یا گچ استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که کود های کلسیمی می توانند اسدیته خاک را تغییر دهند و باعث افزایش اسدیته شوند بهتر است دوز مناسبی از این کود استفاده شود زیرا اکثر خاک های ایران اسدیته بالایی دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  درمورد مقدار کلسیم مورد نیاز محصول باغی و زراعی خود با کارشناسان متخصص و  مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.

 

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401