نقش کفشدوزک ها در کنترل آفات

ارسال شده در 01 مرداد ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
123 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

کفشدوزک ها اغلب به عنوان شاگرد باغبان شناخته می شوند، اغلب منظره ای خوشایند در اطراف باغ ها و محصولات هستند. این حشرات با رنگ قرمز روشن به شدت از شته ها تغذیه می کنند تا به میوه ها و سبزیجات شما آسیب نرسد، کفشدوزک ها عاشق خوردن شته ها هستند اما، شته ها تنها غذای آنها نیستند و همه کفشدوزک ها برای باغبان خانگی مفید نیستند، شناخت گونه های مختلف کفشدوزک ها و آنچه که آنها ترجیح می دهند بخورند، به ایمن نگه داشتن باغ شما کمک می کند.

کفشدوزک هفت نقطه ای که با نام لیدی بیتل نیز شناخته می شود، یک جانور همه چیزخوار کوچک اما قدرتمند است که اندازه آن از 1 میلی متر تا 10 میلی متر متغیر است اگرچه آنها به طور متوسط ​​3 تا 6 هفته عمر می کنند، اما سوسک های کوچک فوق العاده فعالی هستند یک کفشدوزک در طول عمر کوتاه خود می تواند 1000 تخم بگذارد و بیش از 5000 شته را بخورد. بیش از 5000 گونه مختلف کفشدوزک وجود دارد. اما، کفشدوزک هفت نقطه ای، یا کفشدوزک کوکسینلا، شناخته شده ترین است پوسته قرمز و براق آن یک سیگنال هشدار دهنده به شکارچیان درباره مایع مضری که در صورت حمله ساطع می کند ارسال می کند،کفشدوزک ها ترجیح می دهند تخم های خود را نزدیک منبع غذایی مورد علاقه خود بگذارند.

کفشدوزک ها نه تنها شکارچیان قوی هستند، بلکه لاروهای آن ها نیز قوی هستند. لاروهای به مدت چندین هفته قبل از شفیره شدن بی وقفه تغذیه می کنند در حالی که بیشتر انواع کفشدوزک ها ترجیح می دهند شته ها را بخورند، آنها همه چیزخوار هستند که هر چیزی را که در دسترس باشداز آن تغذیه می کنند. به غیر از شته ها، کفشدوزک ها در تغذیه از شته ها حریص هستند اما از حشرات دیگر مانند:

Mealy Bugs

شپش گیاه پرش

کنه های عنکبوتی

مگس های سفید

عنکبوت های کوچک تغذیه می کنند

آنها خود را به حشرات بالغ محدود نمی کنند. کفشدوزک ها همچنین تخم  و لارو می خورند از جمله:

کرم پروانه

ماگوت ها(نوعی کرم کوچک)

تخم سوسک سیب زمینی کلرادو

کفشدوزک های دیگر

کفشدوزک چه آسیب هایی ایجاد می کند؟

همه کفشدوزک ها مقدار زیادی غذا می خورند. میزان آسیبی که آنها می توانند ایجاد کنند بستگی زیادی به ترجیحات گونه خاص آنها دارد.

به طور کلی، بیشتر کفشدوزک های بومی آمریکای شمالی مزایای بیشتری نسبت به معایب دارند. آنها بر اساس ترجیحات غذایی خود گروه بندی می شوند:

1-کفشدوزک های شته خوار

2-کفشدوزک های سوسک خوار

3-کفشدوزک های کنه خوار

گاهی ممکن است کفشدوزک ها از گیاهان باغات تغذیه کنند،اما اکثر آنها  به گیاهان خسارتی وارد نمی کنند اما، زیرخانواده Epilachninae یک استثنا قابل توجه است این کفشدوزک که به عنوان کفشدوزک گیاهخوار شناخته می شود، تقریباً فقط از گیاهان تغذیه می کند، از جمله:

هلو، گلابی و شلیل

انجیر و خرما

انگور و آلو

توت سیاه، زغال اخته و تمشک

حبوبات

صرف نظر از گونه، کفشدوزک ها شته ها را ترجیح می دهند. اگر مشکل شته دارید، لازم نیست فوراً نگران نوع خاصی از کفشدوزک باشید که وارد می‌شود. اما، پس از اینکه آفات را ریشه کن کردند، مطمئن شوید که آنها به سمت خوردن گیاهان شما حرکت نمی کنند.

نقش کفشدوزک ها در کنترل آفات

خسارت کفشدوزک هفت نقطه ای آسیایی

اغلب کفشدوزک ها خسارت بسیار کمتری نسبت به آفات محاجم و شته ها دارند با این حال، گونه مهاجم کفشدوزک ها به نام Harmonia axyridis یا سوسک بانوی آسیایی، یک مشکل منحصر به فرد ایجاد می کند.

کفشدوزک هفت نقطه ای (سوسک‌های بانوی آسیایی) شته‌ها را می‌خورند، بنابراین در باغ شما از آنها استقبال می‌شود، اما اگر وارد خانه شما شوند می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند، آنها اغلب خانه ها را با صخره های سنگی اشتباه می گیرند و سعی می کنند در داخل آن به خواب زمستانی بپردازند ممکن است چند کفشدوزک در خانه شما چیز مهمی به نظر نرسد اما سوسک بانوی آسیایی مایع زرد رنگی متصاعد می کند که می تواند اثاثیه و دیوارهای شما را لکه دار کند.

راهکار های غیر شیمیایی برای کنترل کفشدوزک هفت نقطه ای آسیایی:

-یک گزینه ساده و موثر غیر شیمیایی، اسپری محلول مایع ظرف شویی رقیق شده با آب در محل تجمع آنها است استفاده از این محلول علاوبر از بین بردن کفشدزک ها لکه های زدری که توسط کفشدوزک هاایجاد می شودرا نیز تمیز می کنند.

-گزینه دیگر این است که ظروف کوچک آبمیوه یا آب قند را در اطراف خانه خود قرار دهید کفشدوزک ها عطر را دنبال می کنند و غرق می شوند.

این راه حل های غیر شیمیایی موثر برای کشتن کفشدوزک ها در خانه شما موثر هستن این بدان معناست که گزینه های شیمیایی ضروری نیست.

نقش کفشدوزک ها در کنترل آفات


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401