نقش نیتروژن در گیاهان زراعی و باغی

ارسال شده در 07 تیر ماه 1401

124 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نیتروژن:

عنصر نیتروژن یکی از عناصر ماکرو می باشد که وجود آن برای گیاه ضروری است.  نیتروژن یک عنصر متحرک می باشد. بهترین بازه ی اسدیته  برای جذب نیتروژن 6-7/5  و  بهترین فرم جذب این عنصر بصورت  نیرات و آمونیومی می باشد.

نقش نیتروژن:

نیتروژن یک عنصر ضروری از تمام اسیدهای آمینه در ساختارهای گیاهی است که سازنده پروتئین های گیاهی هستند و در رشد و نمو بافت ها و سلول های حیاتی گیاهی مانند غشای سلولی و کلروفیل مهم هستند.

کلروفیل یک اندامک ضروری برای تشکیل کربوهیدرات است و ماده ایست که به گیاه رنگ سبز می دهد، نیتروژن جزئی از آن است که به تقویت این ویژگی ها کمک می کند. نیتروژن در فرآیندهای گیاهی مانند فتوسنتز ضروری است. بنابراین، گیاهان با نیتروژن کافی نرخ بالایی از فتوسنتز را تجربه می کنند و به طور معمول رشد و نمو بیشتری را نشان می دهند.

نیتروژن جزء اسید نوکلئیک است که DNA یک ماده ژنتیکی را تشکیل می دهد و با انتقال برخی صفات و ویژگی های گیاهی به بقای گیاه و حفظ کد ژنتیکی در هسته گیاه کمک می کند.

 

نقش نیتروژن در گیاهان باغی و زراعی

علائم کمبود عنصر نیتروژن در گیاه:

اولین علائم کمبود نیتروژن در گیاهان این است که برگ های پایین شروع به رنگ پریدگی و سپس زرد شدن می کنند و می ریزند، اگر بین رگبرگ ‌ها شروع به زرد شدن کنند اما رگبرگ ‌ها سبز بمانند، می‌توان گفت که کمبود نیتروژن است. همچنین در زمان کمبود نیتروژن برگ های کوچک و باز نشده با ساقه های ضعیف و طویل مشاهده می شود. کمبود نیتروژن در گیاهان زمانی رخ می دهد که مواد معدنی دیگری مانند کربن به خاک اضافه شوند و مستقیماً منجر به در دسترس نبودن آن برای گیاهان شود این به این دلیل است که مقدار زیادی نیتروژن توسط ارگانیسم خاک برای تجزیه منابع کربن استفاده می شود. پس به طور خودکار به کاهش محتوای کلروفیل گیاهان منجر می شود، بنابراین گلدهی، میوه دهی، نشاسته و محتوای پروتئین را تحت تأثیر قرار می دهد و سلامت گیاه را تضعیف می کند.

نقش نیتروژن در گیاهان زراعی و باغی

درمان کمبود  عنصر نیتروژن در گیاهان:

برای درمان کمبود این عنصر بهتر است از کودهای شیمیایی حاوی نیتروژن مانند 20-20-20 ، 5-5-35، نیترات کلسیم، اوره، آمونیوم فسفات و ازت مایع و... استفاده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  درمورد مقدار نیتروژن مورد نیاز محصول باغی و زراعی خود با کارشناسان متخصص و  مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401