نقش مس در گیاهان زراعی و باغی

ارسال شده در 12 تیر ماه 1401

54 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

مس

مس یکی از عناصر ریز مغذی و ضروری گیاهان است که نسبتا غیرمتحرک می باشد. مس برای بسیاری از فعالیت های آنزیمی در گیاهان و برای تولید کلروفیل مورد نیاز است. استفاده از مس  قبل از کاشت  بذر رایج  است. کمبود مس می تواند منجر به کاهش مقاومت در برابر  بیماری هایی مانند ارگوت شود که باعث کاهش قابل توجه عملکرد غلات و حبوبات می شود. کمبود مس می تواند در خاک های شنی، خاک هایی با مواد آلی بالا  و خاک هایی با اسدیته بالا رخ دهد. دز مصرفی مس مهم است چون مرز باریکی بین سمیت و مسمومیت مس وجود دارد. مسمومیت مس بر جوانه زنی بذر و رشد سیستم ریشه تأثیر می گذارد.

نقش مس

مس در فتوسنتز، زنجیره های انتقال، متابولیسم دیواره سلولی گیاهان و به عنوان یک ضد قارچ در کشاورزی نقش دارد. کمبود مس می تواند عملکردهای اساسی در گیاه را تغییر دهد.

 

علائم کمبود عنصر مس در گیاه

علائم کمبود مس ابتدا به صورت رنگ سبز روشن تا زرد در بافت های جوان تر گیاه ظاهر می شود. برگ های جوان ممکن است قبل از زرد شدن، سبز مایل به آبی شوند، پیچ خوردگی نوک برگ ها و خشکی جوانه های انتهایی در درختان، خشکی خوشه های انتهایی در گندمیان، گل ندادن گیاهان و پژمردگی قسمت بالایی گیاه نشانه ی کمبود مس است. اگر کمبود مس شدید باشد، رشد متوقف می شود و گیاهان پس از رسیدن به مرحله تشکیل پنجه می میرند.

در عکس زیر کاهو سمت راست نسبت به کاهو سمت چپ کمبود مس را به صورت زردی برگ های جوان  و رشد کمتر نشان می دهد.

در عکس زیر در اثر کمبود مس در ناحیه میانی برگ، رگبرگ های قهوه ای ایجاد شده که به سرعت سیاه شده  اند و بافت اطراف رگبرگ ها دچار لکه های قهوه ای شده است.

درمان کمبود  عنصر مس در گیاهان

اکسید مس، سولفات مس، کلرید مس، کلات مس از جمله کود های حاوی مس هستند. سولفات مس به دلیل قیمت پایین در مقایسه با منابع کلات، منبع ارجح کود مس است. یک بار مصرف مس می تواند سال ها اثر داشته باشد. محلول پاشی مس نیز می تواند راه موثری برای اصلاح کمبود مس در غلات و حبوبات و سبزیجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  درمورد مقدار مس مورد نیاز محصول باغی و زراعی خود با کارشناسان متخصص و  مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401