نقش فسفر در گیاهان زراعی باغی

ارسال شده در 08 تیر ماه 1401

130 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

فسفر

 فسفر یکی از عناصر ماکرو ، غیر متحرک و مورد نیاز گیاه است. اسدیته مناسب برای جذب فسفر 7-6 می باشد.  جذب این عنصر در دمای کم، خاک هایی با تهویه ی کم و رطوبت زیاد کاهش می یابد.

نقش فسفر در گیاهان:

فسفر رشد گیاه را تقویت و رشد ریشه را تحریک می کند. هنگامی که ریشه ها به خوبی توسعه یافته باشند، قادر به نفوذ به زمین و جذب تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد هستند. حبوبات به تثبیت نیتروژن در خاک از طریق ریشه کمک می کنند. این عملکرد بدون فسفر که رشد ریشه ها را تقویت می کند به خوبی انجام نمی شود.

فسفر برای فتوسنتز، ذخیره و انتقال مواد مغذی در سرتاسر گیاه مورد نیاز است.

این عنصر منجر به بلوغ محصول در زمان مناسب می شود. گیاهانی که فاقد فسفر هستند برای رسیدن به زمان نیاز دارند و زمانی که به بلوغ رسیدند، میوه‌ها یا دانه‌هایی که بار می‌آورند کم و بی کیفیت هستند.

فسفر یکی از اجزای مهم در DNA و RNA  است.

گیاهانی که به فسفر کافی دسترسی دارند، توانایی مقاومت در برابر بیماری ها را دارند زیرا تمام قسمت های آن ها به خوبی رشد کرده و به سرعت رشد می کنند.

علائم کمبود عنصرفسفر در گیاه:

کمبود فسفر چندان مشهود نیست، اما اگر گیاهان نتوانند به اندازه طبیعی خود رشد کنند یا مدت زیادی طول بکشد تا بالغ شوند، می توان به وجود آن پی برد.گیاهان از مراحل اولیه رشد به فسفر نیاز دارند، فسفر باعث ریشه زایی می شود کمبود فسفر موجب سیستم ریشه‌ای ضعیف، برگ های پیر سبز تیره مایل به ارغوانی و برگ های جوان با سبز روشن می شود. همچنین فسفر در گلدهی گیاهان نقش دارد. کمبود گل و میوه روی گیاهان، خشکی  نوک برگ ها از علائم کمبود فسفر می باشد.

کمبود فسفر در پرتقال بصورت ضخیم شدن پوست میوه و کم آبی آن ظهور می کند.

درمان کمبود  عنصر فسفر در گیاهان:

اگر می خواهید کمبود فسفر خاک خود را با استفاده از کودهای آلی اصلاح کنید، از پودر استخوان یا سنگ فسفات استفاده کنید. همچنین از کودهای شیمیایی فسفر دار مانند کود فسفر مایع، مونو آمونیوم فسفات، مونو پتاسیم فسفات، اوره فسفات، کود های پوری کامل 36-12-12 و 20-20-20، 6-49-13 و... می توانید استفاده کنید. کود های دامی و کمپوست از دیگر راه های تامین فسفر گیاه می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  درمورد مقدار فسفر مورد نیاز محصول باغی و زراعی خود با کارشناسان متخصص و  مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


برچسب ها:

نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401