نقش سنسورها در کشاورزی چیست؟

ارسال شده در 16 مهر ماه 1401

86 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نقش سنسورها در کشاورزی چیست؟

سنسورها ابزارهایی هستند که حرکت، گرما یا نور را اندازه‌گیری یا تشخیص می‌دهند و آن را به یک نمایش آنالوگ یا دیجیتال تبدیل می‌کنند. حسگرهایی که برای کشاورزی هوشمند استفاده می شوند به کشاورزان کمک می کند تا محصولات را با شرایط و چالش های محیطی نظارت و بهینه سازی کنند. سنسورها در کشاورزی در ایستگاه های هواشناسی، پهپادها و ربات های مورد استفاده در صنعت کشاورزی، نصب می شوند. آنها را می توان توسط برنامه های تلفن همراه کنترل کرد.

 

انواع سنسورها در کشاورزی

سنسورهای نوری

 از فرکانس های مختلف نور برای اندازه گیری خواص خاک، استفاده می کنند. این سنسورها روی وسایل نقلیه یا هواپیماهای بدون سرنشین قرار می‌گیرند و اجازه می‌دهند بازتاب نور از خاک و رنگ گیاه جمع‌آوری و پردازش شود. سنسورهای نوری می توانند بافت خاک ، مواد آلی و رطوبت خاک را تعیین کنند.

 سنسورهای الکتروشیمیایی

این سنسورها  به جمع آوری داده های شیمیایی خاک کمک می کنند و اطلاعاتی را برای تشخیص مواد مغذی خاک و اسیدیته ی خاک فراهم می کنند.

 سنسورهای مکانیکی خاک

هنگامی که این  سنسورها  از خاک عبور می کنند، نیروهای نگهدارنده ناشی از برش، شکستن و جابجایی خاک را ثبت می کنند.

سنسور رطوبت خاک

سنسورهای رطوبت خاک میزان آب موجود در خاک را اندازه گیری می کنند و می توان از آنها برای تخمین مقدار آب ذخیره شده در افق خاک استفاده کرد. صرف نظر از نوع سنسور رطوبتی، باید کاملا با خاک تماس داشته باشد.

سنسورهای الکترونیکی

سنسورهای الکترونیکی برای بررسی عملکرد تجهیزات روی تراکتورها و سایر تجهیزات میدانی نصب می شود. سپس، سیستم‌های ارتباطی سلولی و ماهواره‌ای برای انتقال سریع داده‌ها به رایانه و یا ارسال ایمیل استفاده می‌شوند. سپس مجری میدانی می‌تواند اطلاعات موجود در رایانه یا تلفن همراه خود را بازیابی کند.

سنسورهای  GPS

سنسورهای GPS که معمولاً با صنایع خودروسازی و ارتباطات سلولی مرتبط هستند، برای کشاورزی هوشمند نیز سودمند هستند. در جنبه مکانیکی کشاورزی، کاشت، برداشت گیاهان و تکنیک ‌های کشاورزی مرتبط اخیراً از فناوری GPS در سیستم ‌های هدایت خودرو استفاده کرده‌اند. در بسیاری از برنامه های کشاورزی، مانند خاک ورزی یک مزرعه، استفاده از سیستم های هدایت خودکار می تواند مسیریابی را بهینه کند، هم پوشانی فرآیند ها را کاهش دهد و در نهایت مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل یک کار را کاهش دهد.

با کمک GPS محدوده، فاصله و ارتفاع هر موقعیتی را در محدوده مورد نیاز تعیین می کنند.

سنسورهای دما

سنسورهای دما نه تنها نقش مهمی در نظارت بر شرایط محیطی ایفا می کنند، بلکه نقش اساسی تقریباً در تمام برنامه های نظارت بر دارایی های کشاورزی هوشمند دارند این حسگر علاوه بر نظارت بر گیاهانی که برداشت می شوند، تجهیزات جمع آوری این گیاهان را مشاهده می کنند. هر زمان که یک سیستم تجهیزات نیاز به تعمیر و نگهداری جزئی داشته باشد، هشدار ارسال می کنند.

سنسورهای شتاب سنج

شتاب‌سنج‌ها که عمدتاً در اجزای متحرک و موتورها استفاده می‌شوند، تغییرات جزئی در حرکت و ناهماهنگی ارتعاش را تشخیص می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند که چه زمانی تعمیر و نگهداری استاندارد مورد نیاز است یا یک قطعه آسیب‌دیده نیاز به تعویض دارد. شتاب سنج ها همچنین در روش های ردیابی استفاده می شوند. در فناوری جدیدتر، استفاده از پهپادهای خودران در کشاورزی هوشمند به شدت به شتاب‌سنج‌ها وابسته است.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401