نقش عنصر بر در گیاهان زراعی و باغی

ارسال شده در 13 تیر ماه 1401

126 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

بر

بر یک عنصر ریز مغذی ضروری  برای گیاهان است. در خاک هایی با ماده آلی کم و بافت درشت  یا بارندگی زیاد، آبشویی زیاد کمبود بر رایج است. بسته به گونه گیاهی، بر می تواند در داخل گیاه متحرک یا غیر متحرک باشد. بر در برخی از گونه های میوه و سبزیجات متحرک است  و در یونجه، ذرت، سویا، غلات و حبوبات، چغندرقند، سیب زمینی و ذرت شیرین غیر متحرک است. بنابراین ابتدا نشانه های کمبود در جوان ترین برگ ها مشاهده می شود. کمبود رطوبت در خاک می تواند دسترسی بر را کاهش دهد زیرا کمبود رطوبت ممکن است تجزیه ماده آلی را کند کند. علاوه بر این، بر با جریان انبوه به سمت ریشه گیاه حرکت می کند که در خاک های خشک محدود می شود. کود بر نباید برای محصولاتی که حاوی غلظت کافی از بر هستند استفاده شود زیرا غلظت بیش از حد لزوم می تواند باعث سمیت برخی از محصولات شود.

نقش عنصر بر

بر نقش عمده‌ای در ساخت دیواره سلولی دارد و  بیشتر در گیاهان دو لپه ای در اجزای دیواره سلولی وجود دارد ، بر بر  بسیاری از عوامل رشد از جمله طول ریشه، تمایز بافت، جوانه‌زنی، رشد لوله گرده و عملکرد غشای سلولی تأثیر می‌گذارد. همچنین بر در چندین مسیر متابولیک برای مثال،  مکانیسم های سنتز و انتقال کربوهیدرات ها و پروتئین ها نقش دارد.

علائم کمبود عنصر بر در گیاه

جوانه های انتهایی و جوان ترین برگ ها در شاخه ها تغییر رنگ داده و زرد می شوند. برگ های مسن تر در نزدیکی انتهای گیاه سبز می مانند. میانگره ها کوتاه تر می شوند و ظاهری بوته ای به گیاهان می دهند. تیغه های برگ بالغ به شدت تغییر شکل داده و گیاهان شکوفه تولید نمی کنند. در شرایط کمبود شدید گلدهی متوقف می شود. ساقه های بی ثمر، رشد ضعیف هسته، پیچ خوردگی نوک برگ ها، کلروز بین رگبرگی، پژمردگی نوک برگ ها، ریشه های کوتاه، دمبرگ های شکننده، پوسیدگی قلب در گیاهان ریشه ای از دیگر علائم کمبود بر هستند.

در شکل زیر در اثر کمبود بر در چغندرقند، برگ های جوان وسط طوقه کوچک و زرد شده اند.

در گل کلم، کمبود بور باعث می شود ساقه توخالی شده و محصول تغییر رنگ و تغییر شکل دهد. شکل زیر ساقه توخالی گل کلم را نشان می دهد که نشان دهنده کمبود بر است.

درمان کمبود  عنصر بر در گیاهان

شما برای کمبود بر در باغ یا مزرعه خود می توانید از کود های حاوی بر مانند  بر مایع، ریز مغزی ها،فروت ست استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر  درمورد مقدار بر مورد نیاز محصول باغی و زراعی خود با کارشناسان متخصص و  مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401