نحوه ی شناسایی و پیشگیری از پوسیدگی ساقه

ارسال شده در 1 آبان ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
34 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

پوسیدگی ساقه روی گل های باغچه، محصولات زراعی یا گیاهان گلدانی ناشی از قارچ های موجود در خاک پوسیدگی ساقه یا پژمردگی ساقه  نام دارد. اعضای خانواده کدوئیان(کدو سبز، کدو حلوایی، کدو تنبل، کدو حلوایی) اغلب توسط کرم ساقه خوار کدو دچار پوسیدگی در ناحیه ساقه می شود.

تشخیص و کنترل پوسیدگی ساقه بستگی به این دارد که کدام محصول باغی و یا تحت تأثیر قرار گرفته است. در اینجا نحوه کنترل پوسیدگی ساقه هم از طریق آلودگی توسط قارچ ها و هم از کرم ساقه خوار کدو آمده است.


نحو شناسایی و پیشگیری از پوسیدگی ساقه

چگونه از پوسیدگی ساقه جلوگیری کنیم

مانند بسیاری از بیماری های قارچی، هنگامی که گیاه تحت تأثیر قرار می گیرد، کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد، هنگامی که متوجه پوسیدگی ساقه می شوید، معمولا قبل تر به ریشه یا سایر قسمت های گیاه آسیب وارد شده است به همین دلیل است که نمی توان روی شیوه های کنترل زراعی و اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد.

بهبود زهکشی خاک آلودگی به قارچ های خاک زی مانند قارچ هایی که باعث پوسیدگی ساقه می شوند و در رطوبت رشد می کنند رابه حداقل می رساند. خاک با زهکشی ضعیف، اغلب در ترکیب با دمای گرم، یک مکان ایده آل برای تکثیر قارچ ها است، افزودن مقدار زیادی مواد آلی باعث بهبود زهکشی خاک می شود و راه حل دیگر برای خاک های بیش از حد مرطوب این است که گیاه را به روش جوی وپشته کشت کنید.

از مناطقی که دارای مشکلات پوسیدگی قبلی هستند برای کشت اجتناب کنید در حالی تناوب زراعی همیشه ضروری است زیرا به کنترل سایر بیماری های گیاهی کمک می کند، در مورد Phytophthora capsici و Sclerotinia sclerotiorum، کمکی نمی کند زیرا این قارچ ها به سرمای زمستان مقاوم هستند و می توانند چند سال در خاک زندگی کنند و دارای دامنه میزبانی گسترده ای هستند.

همیشه از گردش هوای مناسب اطمینان حاصل کنید، در ردیف‌هایی که گیاهان بیش از حد متراکم کاشته شده‌اند، رطوبت به دام می‌افتد که رشد قارچ‌ها را به‌ویژه در هوای گرم تحریک می‌کند. در صورت نیاز قیم راه خوبی برای دور نگه داشتن درخت انگور و شاخ و برگ از خاک و بهبود گردش هوا است.

مالچ را بررسی کنید: اگر از مواد آلی به عنوان مالچ استفاده می کنید، مطمئن شوید که کاملا تجزیه شده است. اگر کمپوست شما هنوز آماده نیست، بهتر است از ورقه های پلاستیکی برای مالچ پاشی استفاده کنید.

از سلامت گیاه اطمینان حاصل کنید: گیاهان سالم کمتر مستعد ابتلا به بیماری هستند، بنابراین مطمئن شوید که گیاهان تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنند.


نحوه ی شناسایی و پیشگیری از پوسیدگی ساقه

کنترل مصرف آب: بیش از حد آبیاری نکنید و از استفاده از آب های سطحی حوضچه ها و نهرها که ممکن است به Phytophthora capsici آلوده باشند، خودداری کنید.

پوسیدگی ساقه ناشی از قارچ ها و انگل ها

Sclerotinia sclerotiorum :

Sclerotinia sclerotiorum (کپک سفید) یکی از پاتوژن های گیاهی با بیشترین دامنه میزبانی است که به بیش از 350 گونه آسیب می رساند. محصولات زراعی مستعد ابتلا به این قارچ عبارتند از لوبیا، سویا، کلم، هویج، خیار، گشنیز، کاهو، خربزه، پیاز، نخود، کدو تنبل، کدو و گوجه فرنگی.

sclerotiorum می تواند خود را در دو علامت متمایز و متضاد نشان دهد:

لکه هایی با شکل نامنظم آغشته به آب روی ساقه، برگ و میوه. قارچ با پوشاندن سطح گیاه با ماده ای پنبه مانند که میسلیوم قارچ است به طور قابل مشاهده گسترش می یابد. در نهایت، کل گیاه نرم، لزج می شود و از بین می رود.

لکه های مشخص اما خشک روی ساقه، شاخه یا شاخه های جانبی. همانطور که لکه ها رشد می کنند، قسمت گیاه آسیب دیده - یا کل گیاه، اگر لکه ها در قاعده آن ظاهر شوند - کمربند بسته می شوند و گیاه ابتدا زرد، سپس قهوه ای می شود و در نهایت می میرد.

در هر دو نوع علامت، در مراحل پیشرفته بیماری، ممکن است متوجه یک توده کوچک و فشرده که شبیه دانه های سیاه است، شوید. اینها میسلیوم سخت شده قارچ هستند.

Phytophthora capsici :

در اعضای خانواده خیار، پوسیدگی ساقه ممکن است توسط یکی دیگر از پاتوژن های گیاهی قارچی به نام Phytophthora capsici که باعث بلایت Phytophthora می شود، ایجاد شود. لکه های آغشته به آب روی انگورها قهوه‌ای می‌شوند، بافت گیاه می‌میرد و ساقه مسدود می‌شود که منجر به پژمردگی و خشکی تاک از بالای لکه ها می‌شود. پاتوژن در خاک زندگی می کند اما عمدتا از طریق آب مانند باران یا آبیاری به گیاهان منتقل می شود. در هوای گرم و مرطوب، قارچ به سرعت گسترش می یابد و می تواند در عرض چند روز گیاه را از بین ببرد.

Fusarium و Pythium:

قارچ های Rhizoctonia و Fusarium و oomycetes Pythium که یک پاتوژن قارچی گیاهی هستند، در خاک زندگی می کنند و اغلب در مرحله نهال به گیاه حمله می کنند. علائم شامل لکه هایی در قسمت پایین ساقه، در طیف گسترده ای از رنگ ها: خاکستری، قهوه ای، سیاه یا قرمز پر جنب و جوش است. این بیماری منجر به پوسیدگی ریشه، پژمردگی، خشکیدگی و ضعیف شدن گیاهان می شود.

پژمردگی ساقه ناشی از کرم ساقه خوار کدو:


نحوه ی شناسایی و پیشگیری از پوسیدگی ساقه

پژمردگی ناگهانی بوته های کدو حتماً توسط هیچ یک از قارچ های فوق ایجاد نمی شود کرم ساقه خوار کدو که لاروهایش در ساقه فرو می‌روند. با نگاه دقیق، ممکن است سوراخ های ریزی در ساقه و خاک اره مانند را ببینید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401