نحوه رشد و نگهداری از گیاه گندمی

ارسال شده در 23 آذر ماه 1401

22 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نحوه رشد و نگهداری از گیاه گندمی

گیاهان گندمی یا عنکبوتی با نام علمی  Chlorophytum comosum از خانواده  Asparagaceae نوعی گیاه علفی، چند ساله بومی منطقه آفریقای مرکزی و جنوبی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند. این گیاه دارای برگ ها سبز یا راه راه سبز و سفید است. گندمی غیرسمی بوده و برای تصفیه ی هوای منزل مفید است.این گیاه بعد از مدتی در انتهای خود گل های سفید می دهد. گیاهان عنکبوتی به دلیل ماهیت آبشاری شاخ و برگشان اغلب در گلدان های آویزان رشد می کنند.

نگهداری

نور: در فضای باز، گیاهان عنکبوتی ترجیح می دهند در سایه روشن رشد کنند. آنها می توانند سایه سنگین را تحمل کنند، اما رشد آنها به اندازه کافی قوی نخواهد بود. نور مستقیم خورشید می تواند برگ ها را بسوزاند. در داخل خانه، یک پنجره روشن و نور غیرمستقیم مناسب است.

خاک: این گیاهان می توانند در انواع مختلفی از خاک رشد کنند، اما خاک سست و لومی با زهکشی بالا مناسب است. گیاه عنکبوتی pH نسبتاً خنثی خاک را ترجیح می دهد اما می تواند خاک کمی اسیدی تا کمی قلیایی را تحمل کند. سطح بالای شوری خاک می تواند باعث قهوه ای شدن نوک برگ ها شود.

آب: گیاهان عنکبوتی خاک کمی مرطوب را می پسندند. آبیاری بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه شود. این گیاهان به کلر موجود در آب حساس هستند که می تواند نوک برگ ها را قهوه ای کند. بنابراین در صورت امکان از آب باران یا آب مقطر برای آبیاری استفاده کنید.

دما و رطوبت: شرایط گرم و مرطوب برای گیاهان عنکبوتی مناسب است. آنها دمای زیر 10 درجه سانتی گراد را تحمل نمی کنند. اگر رطوبت خیلی کم باشد، نوک برگ ها قهوه ای می شوند. مه پاشی منظم گیاه به حفظ رطوبت کافی کمک می کند.

کود: این گیاهان تقریباً یک بار در ماه در طول فصول رشد فعال (بهار و تابستان) به کود نیاز دارند. کود زیاد می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ ها شود و کود بسیار کم باعث رشد ضعیف می‌شود.

تکثیر: هنگامی که گیاهچه های کوچک روی گیاه عنکبوتی مشاهده شد. یک گلدان کوچک پر از خاک گلدان را در نزدیکی گیاه مادر قرار دهید. گیاهچه را روی خاک در گلدان جدید قرار دهید و خاک را مرطوب نگه دارید. در عرض چند هفته، ریشه م دهد و ریشه ها باید به طول حداقل 5/2 تا 5 سانتی متر برسند آنگاه گیاهچه را از گیاه مادر جدا کنید و در گلدان جدید بکارید.

روش دیگر، به آرامی توپ ریشه گیاهان بالغ را به بخش هایی از هم جدا تفکیک کنید، . سپس، آنها را بکارید.

زمستان گذرانی: به طور منظم گیاه را آبیاری و مه پاش کنید، زیرا گیاه عنکبوتی باید در ماه های خشک زمستان مرطوب نگه داشته شود.

 

آفات و بیماری های رایج

چند آفات رایج گیاهان عنکبوتی ، شته‌ها، مگس‌های سفید و کنه‌های عنکبوتی هستند. برای مبارزه و کنترل با این موارد با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید.

از مشکلات رایج گندمی نوک سوختگی  برگ هاست. اگر گیاه عنکبوتی بیش از حد نور مستقیم خورشید را دریافت کند، نوک برگهایش قهوه‌ای می شود. به یاد داشته باشید که این گیاهان نور غیر مستقیم یا شرایط سایه را ترجیح می دهند.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401