نحوه رشد و نگهداری از کلم بروکلی

ارسال شده در 12 آذر ماه 1401

45 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نحوه رشد و نگهداری از کلم بروکلی

کلم بروکلی با نام علمی Brassica oleracea var. italic گیاهی تنومند با ساقه کلفت از خانواده Brassicaceae  است. کلم بروکلی بومی منطقه مدیترانه و آسیاست و نوعی گیاه دوسالانه است که بیشتر یک ساله برداشت می شود. برگ ‌های آن بزرگ، خاکستری آبی چرمی و مستطیلی هستند که در اطراف ساختار تنه‌ مانند عمودی قرار گرفته‌اند که از یک سر گلدار پشتیبانی می‌کند. بخش خوراکی در واقع جوانه های گل کلم بروکلی است. اگر کلم بروکلی برداشت نشود، به گل‌های کوچک زرد متمایل به سبز باز می‌شود. اگرچه بیشتر کلم بروکلی ها سبز هستند، اما انواع بنفش نیز وجود دارد.

بروکلی سرعت رشد متوسطی دارد. معمولاً در اوایل تا اواسط بهار برای برداشت اوایل تابستان کاشته می شود. در آب و هوای گرم، کاشت اواخر تابستان می تواند محصول پاییزی را به همراه داشته باشد.

نگهداری

نور: کلم بروکلی در مکانی با آفتاب کامل رشد می کند، یعنی حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید در بیشتر روزها.

خاک: بروکلی خاک لومی با مواد آلی فراوان و زهکشی خوب را ترجیح می دهد. pH خاک باید کمی اسیدی تا خنثی باشد.

آب: خاک را مرطوب نگه دارید اما هرگز خیس نشود.

دما و رطوبت: بروکلی در دمای بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد. دمای بیش از 27 درجه سانتی گراد می تواند باعث پیچ خوردن گیاه شود. تا زمانی که رطوبت بهینه خاک و گردش هوای خوب در اطراف گیاهان وجود داشته باشد، معمولاً رطوبت عامل محدودکننده نیست.

کود: شما می توانید از برنامه غذایی شهر گیاه استفاده نمایید.

 

برداشت: هنگامی که سر بروکلی به اندازه یک مشت بزرگ شد آنها آماده برداشت هستند. اگر خیلی صبر کنید، جوانه ها باز می شوند. بهترین زمان برای برداشت صبح است، زیرا سر و ساقه ها در محکم ترین حالت خود خواهند بود.

هرس: به طور کلی هرس برای گیاهان بروکلی ضروری نیست. با این حال، شما باید به سرعت ساقه های آسیب دیده یا بیمار را قبل از اینکه بتوانند کل گیاه را ضعیف کنند، جدا کنید.

 

کاشت: بذرها را تقریباً در عمق  5 سانتی متر و چند سانتی متر فاصله از هم بکارید. فاصله ردیف ها باید 30 تا 50 سانتی متر باشد. در بهار، تقریباً دو تا سه هفته قبل از آخرین تاریخ سرمای منطقه و در پاییز، تقریباً 85 تا 100 روز قبل از اولین تاریخ سرمای پاییزی بذرها را در فضای باز بکارید. همچنین می توانید بذرها را در داخل خانه تقریباً شش تا هشت هفته قبل از آخرین تاریخ سرما بکارید.

آفات و بیماری های رایج

کلم بروکلی در برابر آفات و بیماری هایی مانند لوپر کلم ،کرم کلم ، شته ها و کک حساس است. بیماری های رایج کلم بروکلی شامل ساق سیاه، پوسیدگی سیاه ریشه و گره ریشه است. برای کنترل و پیشگیری شما می توانید با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید.


برچسب ها:

نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401