نحوه رشد و نگهداری از زعفران پاییزه

ارسال شده در 07 آبان ماه 1401

42 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نحوه رشد و نگهداری از زعفران پاییزه

زعفران پاییزه با نام علمی  Colchicum autumnale نوعی گیاه چند ساله بومی منطقه اروپا، آفریقا، آسیا است. این گیاه وقتی شکوفا می شوند هیچ برگ ندارند. برگ های بلند سبز تیره این گیاه در بهار ظاهر می شوند و در اوایل تابستان از بین می روند و انرژی را برای ساختار ریشه در زیر زمین تامین می کنند. به نظر می رسد این گیاه تا پاییز که ساقه ای به طول 25- 15 سانتی متر با شکوفه ای ستاره ای شکل از زمین خارج می شود، به خواب می رود. پیازهای زعفران را باید در اواسط تا اواخر تابستان کاشت. این گیاه سرعت رشد کمی دارد و گاهی سال ها طول می کشد تا جوانه بزند و گل بدهد.

نگهداری

نور: زعفران پاییزی در مرحله شاخ و برگ خود به حداقل نیم روز آفتاب کامل نیاز دارد.

خاک: زعفران های پاییزی می توانند در خاک های لومی شنی یا سنگین با زهکشی خوب به خوبی رشد کنند. علاوه بر این، آنها می توانند pH خاک کمی اسیدی تا کمی قلیایی را تحمل کنند.

آب: سطح متوسط رطوبت خاک ایده آل است. خاکی که خیلی خیس است باعث پوسیدگی گیاه می شود، در حالی که خاک خیلی خشک می تواند ریشه را خشک کند. در طول بهار، زمانی که شاخ و برگ می میرند آبیاری را کاهش دهید. با ظاهر شدن گل ها دوباره آب را زیاد کنید.

دما و رطوبت: نه زمستان های سرد و نه زمستان های گرم شرایط مناسبی را برای خواب بنه ها فراهم نمی کند. رطوبت بیش از حد خوب نیست، زیرا می تواند شرایط رشد یک بیماری قارچی (بوتریتیس) را فراهم کند، اما نور خورشید و زهکشی خوب می تواند این امر را خنثی کند.

تغذیه: شما می تواند از برنامه غذایی زعفران شهرگیاه استفاده نمایید.

 

کود: شما می توانید از برنامه تغذیه زعفران شهرگیاه استفاده کنید.

هرس: مانند تمام پیازهای گلدار، شاخ و برگ گیاه را قطع نکنید. شاخ و برگ را فقط بعد از زرد شدن هرس کنید. اجازه دهید به طور طبیعی از بین برود.

تکثیر: از طریق تقسیم یا کاشت بذر تکثیر شود. زعفران پاییزی شما به طور طبیعی با تشکیل بنه های کوچک (پیاز) روی بنه اصلی تکثیر می شود. شما می توانید با کندن گیاه و برداشتن بنه های بچه در تابستان که گیاه خواب است از این مزیت استفاده کنید.

 

بنه ها را هر سه یا چهار سال یکبار در تابستان تقسیم کنید. وجود فضای خالی بین گیاهان برای تهویه گیاهان و کاهش خطر بیماری های قارچی که اغلب گیاهان پرجمعیت را تحت تاثیر قرار می دهند، مفید است.

آفات و بیماری های رایج

زعفران های پاییزی می‌توانند گونه‌ای دشوار برای رشد در فضای باز باشند، حلزون ها و راب ها می توانند به آن آسیب برسانند. حلزون ها را با دست بردارید یا تله هایی برای گرفتن آنها بگذارید. اگر  مالچ پاشی انجام داده اید، در بهار مالچ را از برگ ها جدا کنید تا مکان های مخفی شدن راب ها کاهش یابد.

طعمه های ارگانیک مانند فسفات آهن را در اطراف منطقه قرار دهید. راب ها و حلزون ها جذب این طعمه کشنده می شوند.

این گیاهان مستعد ابتلا به پوسیدگی قارچ فوزاریوم هستند که می تواند زعفران از بین ببرد. برای جلوگیری از این بیماری ها خاک را به خوبی زهکشی کنید. شرایط مرطوب گیاه را در برابر عفونت قارچی آسیب پذیر می کند. اگر متوجه پوسیدگی یا سیاه شدن زودرس شاخ و برگ شدید، گیاهان آسیب دیده را قطع کرده تا از آسیب به گیاهان دیگر جلوگیری کنید.

مشکلات رایج

اگر متوجه شدید که گل‌ها بیرون آمده‌اند، اما بسیاری از گل‌ها روی زمین افتاده‌اند، ممکن است به آفتاب بیشتری نیاز داشته باشند. در نظر بگیرید که در تابستان بعد، پس از محو شدن شاخ و برگ‌ها، پیاز را چال کنید و آنها را به مکانی کاملاً آفتابی منتقل کنید.

زعفران های پاییزی مستعد سرما های اواخر بهار هستند. ممکن است متوجه لکه‌ های قهوه‌ای ریز شوید که به لکه ‌های بزرگ‌تری روی برگ ‌ها تبدیل می‌شوند. محافظت در زمستان می تواند به جلوگیری از این وضعیت کمک کند.

حشرات و آفات می توانند زعفران را مریض، پژمرده، زرد  و یا کم رشد نشان دهند.کنه، نماتد، کرم ها از جمله آفات رایج زعفران پاییزه می باشد.

شما می توانید جهت مبارزه و کنترل آفات و بیماری های زعفران پاییزه با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید. 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401