نحوه رشد و نگهداری از درختان خرما

ارسال شده در 30 بهمن ماه 1401

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نحوه رشد و نگهداری از درختان خرما

نخل خرما با نام گیاه شناسی  Phoenix dactylifera از خانواده  Arecaceaeنوعی درخت  با ارتفاع 15 تا 25 متر می باشد.  نخل خرما بومی منطقه آفریقا و خاورمیانه می باشد.

  شاخه های مومی شکل به رنگ خاکستری مایل به سبز دارد و تاجی باشکوه را در بالای درخت تشکیل دهد. خوشه های گل های زرد کم رنگ معمولا در بهار ظاهر می شوند. و آنها جای خود را به میوه های خوراکی (خرماها) می دهند که پس از رسیدن معمولاً قهوه ای می شوند. نخل رشد کندی دارد و به طور متوسط ​​چند متر در سال افزایش می یابد. می توان آن را در بهار یا پاییز کاشت.

 

نگهداری

نور: درخت خرما، آفتاب زیاد را دوست دارد. یعنی حداقل شش ساعت در معرض نور مستقیم خورشید در اکثر روزها باشد.

خاک: خاک با زهکشی خوب مهمترین عاملی است که باید در انتخاب محل کاشت خرما در نظر بگیرید. این نخل در خاک های شنی یا لومی به خوبی عمل می کند و به نمک نیز متحمل است pH خاک کمی اسیدی تا قلیایی را ترجیح می دهد.

آب: نخل خرما به خشکی متحمل می شود، به خصوص پس از استقرار؛ اما در طول فصل گلدهی و باردهی خود باید رطوبت یکنواخت داشته باشد تا محصولی سالم تولید کند. درختان جوان نیز نسبت به درختان بالغ به آب بیشتری نیاز دارند. اجازه ندهید خاک کاملاً خشک شود، بلکه از خیس شدن آن نیز جلوگیری کنید.

دما و رطوبت: این درختان شرایط گرم، خشک و آفتابی را ترجیح می دهند. در واقع، دما باید حدود 35 درجه سانتی گراد باشد تا گرده افشانی اتفاق بیفتد. نخل خرما تا 7- درجه سانتی گراد را تحمل می کند. با این حال، هوای سرد می تواند باعث آسیب به شاخه ها یا حتی مرگ درخت شود. در مورد میوه خرما نیز در گرمای خشک بهترین عملکرد را دارد. رطوبت بیش از حد می تواند منجر به پوسیدگی شود.

کود: برای کود دادن به نخل خرما از  برنامه تغذیه خرما شهر گیاه استفاده کنید.

گرده افشانی: نخل خرما دارای درختان نر و ماده مجزا است و فقط گیاهان ماده میوه می دهند. توصیه می شود هر شش گیاه ماده حداقل یک گیاه نر داشته باشید. گرده افشانی از طریق باد اتفاق می افتد.

 

کاشت: کاشت اوایل بهار یا پاییزه برای درخت خرما مناسب است. نقطه ای را انتخاب کنید که فضای کافی برای اندازه کامل درخت داشته باشد. باید آفتاب زیادی داشته باشد و دارای زهکشی شدید خاک باشد. حفره ای دو برابر پهن تر و کمی عمیق تر از توپ ریشه حفر کنید.

هرس: این درخت به طور کلی نیازی به هرس به جز حذف شاخه های آسیب دیده یا بیمار ندارد. همچنین، از آنجایی که درخت شما شروع به میوه دادن به دسته های زیادی می کند، توصیه می شود دسته های نارس را تنک کنید تا جریان هوا بهتر در اطراف میوه های در حال رسیدن ایجاد شود و از پوسیدگی آنها اطمینان حاصل شود. تنک کردن می تواند اندازه میوه را افزایش دهد.

 

آفات و بیماری های رایج

زنجرک خرما، کرم میوه خوار، کرم گرده خوار، سپردار سفید، کنه تارتن، سوسک شاخدار، سرخرطومی، سوسک چوب خو ار از آفات رایج نخل خرما و ریزش میوه، پوسیدگی میوه، آفتاب سوختگی میوه، بلایت میوه و... از مشکلات رایج نخل خرما می باشد. شما می توانید برای مبارزه با عوامل فوق  با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401