نحوه رشد و مراقبت از پوتوس مرمری

ارسال شده در 24 دی ماه 1401

22 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

پوتوس مرمری یک نوع پوتوس خوش رنگ با رنگ‌های سبز و سفید خیره‌کننده است، مانند بسیاری از پوتوس ها، پوتوس مرمری یک گیاه آپارتمانی عالی است و بسیار مقاوم و نیاز به رسیدگی کم است. در اکثر شرایط استاندارد خانگی به خوبی عمل می کند و در صورت نیاز می تواند کمی در برابر رسیدگی کم مقاومت کند به علاوه این گیاه همه جوره در سبدهای آویزان، گلدان های رومیزی یا پایین آمدن از قفسه دیواری عالی به نظر می رسد با این حال، قبل از خرید این گیاه، باید توجه داشته باشید که مانند سایر گیاهان پوتوس، پتوس مرمری برای حیوانات خانگی سمی در نظر گرفته می شود.

نحوه رشد و مراقبت از پتوس مرمری

مراقبت از پوتوس مرمری

پوتوس مرمری به همان اندازه که زیباست نیاز به مراقبت کمی دارد. آبیاری نیمه منظم و یک پنجره آفتابی تقریباً تمام چیزی است که برای باطراوت نگهداشتن این پوتوس نیاز دارید. اگر قبلاً از هر نوع پوتوس دیگری مراقبت کرده اید، با این نوع نیز مشکلی نخواهید داشت. با این حال، باید توجه داشت که پوتوس مرمری در مقایسه با برخی از خویشاوندان آن در خانواده پوتوس ها نسبتاً رشد کندتری دارد، بنابراین اگر گیاه شما مانند دیگر پتوس ها رشد زیادی نداشت نگران نشوید.

نحوه رشد و مراقبت از پتوس مرمری

نور

این پوتوس از نور بسیار زیاد استقبال می کند. مکانی که چندین ساعت نور روشن و غیرمستقیم دریافت می کند ایده آل است، اگرچه پوتوس مرمری نیز می تواند در نور متوسط ​​به خوبی عمل کند. در حالی که بسیاری از انواع پوتوس در نور کم به خوبی رشد می کنند، پتوس مرمری برای رشد بهتر و دو رنگ ماندن برگهایش به نور نیاز دارد.

خاک

پتوس مرمری باید در مخلوط خاکی کاشته شود که زهکشی خوبی داشته باشد اما همچنان مقداری رطوبت را حفظ کند.

آب

بین دو آبیاری اجازه دهید 2 تا 3سانتی متر خاک بالایی خشک شود و سپس به خوبی آبیاری کنید. این پوتوس از آبیاری منظم لذت می برد اما به خشکی مقاوم است و برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه باید بین دو آبیاری فاصله به حدی باشد که خاک کمی خشک شود. در طول هر آبیاری اجازه می‌دهید آب اضافی از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج شود که به محافظت در برابر آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه نیز کمک می‌کند.

دما و رطوبت

پوتوس ها بومی محیط های گرم و مرطوب هستند و در دمای بین 18تا 24 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارند. این باعث می شود که آنها برای رشد در داخل خانه مناسب باشند و پوتوس مرمری نیز از این قاعده مستثنی نیست به خاطر داشته باشید که پتوس های مرمری گیاهان مقاوم در برابر هوای سرد نیستند و باید در طول ماه های زمستان از هر گونه پنجره ای دور نگه داشته شود تا از ضربه زدن آنها محافظت شود.

معمولا رطوبت محیط برای انواع پتوس کافی می باشد اما در روز های خشک وبهتر است رطوبت رسانی شود.

کود

در طول فصل رشد ، پتوس مرمری با کمک کودهای محرک رشد،رشد بهتری دارد یک کود مایع متعادل را یک بار در ماه در طول بهار و تابستان برای بهترین نتیجه استفاده کنید.

تکثیر یخچال پوتوس

مانند همه پوتوس ها، پوتوس مرمری را می توان به راحتی با استفاده از قلمه های ساقه تکثیر کرد. تکثیر پوتوس یک راه عالی برای دستیابی به گیاه پرتر (با کاشت مجدد قلمه های ریشه دار در همان گلدان) است

نحوه رشد و مراقبت از پتوس مرمری

 

آفات و بیماری های رایج گیاهی

در حالی که پوتوس مرمری مستعد ابتلا به آفات یا بیماری خاصی نیست، باید مراقب برخی از آفات رایج گیاهان آپارتمانی باشید که با خوشحالی در این گیاه ساکن می شوند. به ویژه مراقب علائم کنه عنکبوتی، تریپس، سپردار و شپشک آردآلود باشید. معمولاً این آفات با انتقال از یک گیاه آپارتمانی آلوده دیگر، پوتوس مرمری را هجوم می‌آورند، بنابراین بررسی منظم گیاهان آپارتمانی برای علائم آفات ایده خوبی برای جلوگیری از حمله آفات است.

مشکلات رایج در پتوس مرمری

مراقبت از پوتوس مرمری بسیار آسان است و به طور کلی بدون مشکل است. با این حال، مانند هر گیاه دیگری، زمانی که یاد می گیرید چگونه از این گیاه گرمسیری در داخل خانه مراقبت کنید، ممکن است با چند مشکل رایج مواجه شوید.  شامل برگهای زرد، برگهای قهوه ای و توقف رشد هستند.

برگ های زرد

رایج‌ترین دلیلی که در یک پوتوس مرمری برگ‌های زرد ایجاد می‌کند، کمبود آبیاری است. برگ های زرد همچنین می تواند نشانه آبیاری بیش از حد، کمبود نور یا حتی گاهی اوقات نور زیاد باشد. بهترین راه برای اینکه بفهمید کدام یک ممکن است مشکل باشد، نگاهی دقیق به محیط رشد گیاهتان است. آیا اجازه می دهید بین دو آبیاری 2 تا 3 سانتیمتری خاک خشک شود؟ آیا پوتوس در نور غیر مستقیم روشن قرار گرفته است؟ هنگامی که علت اصلی را فهمیدید، باید بتوانید از زرد شدن بیشتر برگها جلوگیری کنید. متأسفانه هیچ راهی برای نجات برگ هایی که قبلاً شروع به زرد شدن و از بین رفتن وجود ندارد.

برگ های قهوه ای

برگ‌های قهوه‌ای می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که گیاه شما کمبود رطوبت را تجربه می‌کند، یا در اثر نور مستقیم بیش از حد برگ‌ها سوخته می‌شود. اطمینان حاصل کنید که این پوتوس از مکان های خیلی خشک خانه دور باشد وگیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید که باعث سوختن برگ های ظریف آن می شود در غیر این صورت، مطمئن شوید که گیاه خود را به طور منظم آبیاری می کنید تا از مشکلات آبیاری جلوگیری کنید.

متوقف شدن رشد

در حالی که پوتوس های مرمری به کندی رشد می کنند، اگر گیاه شما هیچ نشانه ای از رشد را نشان نمی دهد، این نشانه ی یک مشکل است، اغلب اوقات توقف رشد به دلیل کمبود نور است و انتقال گیاه به مکان روشن تر باید مشکل را برطرف کند، همچنین، مطمئن شوید که به طور منظم در فصل بهار و تابستان به پتوس مرمری خود کود دهید که به افزایش رشد کمک می کند.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401